whitey Skrevet 23. mars 2006 Del Skrevet 23. mars 2006 Hei jeg har noen spørsmål ang klokking. Det jeg har stillt på er : Multiplier satt til 10x, Cpu core volt 1.512v, ram 1.8v, og alle de over voltage Enabla http://www.hardware.no/tester/hovedkort/as...li_deluxe/8.jpg Er det noe mere jeg kan gjøre nå? Jeg ser på det bildet link over. Overvoltage vett ikke hva det er en gang, er tjener jeg noe på og ha de på? Og SB to NB hva skal den stå på, hva er relativt? Og adjust pciE Frequency. Og er jo enda mere og stille på. Er jo en Pci meny, skjønner ikke noe av den. 2x ditt og datt, 16x osv . Kan dere hjelpe meg litt her. Detter er oppsettet mitt og hvilken resultater jeg har oppnådd. Test oppsett Alt er vifte kjølt, ikke vann kjøling. Har extra 120mm vifte som blåser på ram, cpu og litt skjermkort. Cpu kjøler som brukes er Swiftech MCX64V - Klokket AMD S939 x2. 2.6ghz - 2Gb ocz 533mhz ram - Ati x850xt Asus A8N32-SLI Deluxe Dette er resultatene : 3dMark 01 – 8258 3dMark 03 – 7435 3dMark 05 – 6297 3dMark 06 – 2223 Cpu score – 1903 Sm2 - 1086 Kom helt opp i 62 grader C på 3dMark 06 cpu testen SiSoftSandra 05 Cpu Bechmark Dhrystine ALU - 23264 MIPS Whetstone iSSE3 - 10603 MFLOPS Memory Benchmark Ram Bandwidth Int Buff`d iSSE2 – 6627 MB/s Ram Bandwidth Float Buff`d ISSE2 – 6555 MB/s Tempratur i windows 49 *c og full load 57 *c Takker for all hjelp. Lenke til kommentar
kavorka Skrevet 23. mars 2006 Del Skrevet 23. mars 2006 (endret) a) Jeg anntar at minnespenning på 1,8 V er en trykkleif og at 2,8 V er det riktige? Det er litt høyere enn normalt, men de fleste brikker takler det. b) HT (HyperTransport) busshastigheten (som er FSB ganger HT multiplikator) skal være under 1000 MHz (200 MHz*5). Altså må du sette ned HT multiplikator fra 5 til 4 eller 3 avhengig av hvor høy FSB du har. Hva HT multiplikatoren kalles i BIOSen din vet jeg ikke, men den er vanligvis på den siden du har tatt bildet av. Kan mulignes være SB to NB Overclock. c) PCI = 33 Mhz, PCIe = 100 MHz. La de være. d) Hold cputemp under 60 C. MAO, senk Vcore litt. Les overklokkingsguiden til Unokai Endret 23. mars 2006 av kavorka Lenke til kommentar
whitey Skrevet 23. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2006 Men når en stiller ned HT (HyperTransport) busshastigheten går jo Mhz ned! 260'*10 = 2600Mhz, stiller jeg den ned til 260*5 blir jo dette elendig resultater. Eller er HT (HyperTransport) busshastigheten noe helt anet en det jeg tenker på? Lenke til kommentar
Bols Skrevet 23. mars 2006 Del Skrevet 23. mars 2006 Men når en stiller ned HT (HyperTransport) busshastigheten går jo Mhz ned! 260'*10 = 2600Mhz, stiller jeg den ned til 260*5 blir jo dette elendig resultater. Eller er HT (HyperTransport) busshastigheten noe helt anet en det jeg tenker på? 5798603[/snapback] Jeg svarte i den ANDRE tråden hvor du la ut dette svaret... :-) - Trond Lenke til kommentar
kavorka Skrevet 23. mars 2006 Del Skrevet 23. mars 2006 Det er en cpu-miltiplikator og en HT multiplikator Altså to forskjellige. Lenke til kommentar
whitey Skrevet 24. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2006 HT multiplikator hva gjør den. Skjønner ikke hvorfor jeg skal stille på denne når jeg allerede har klokka den 600Mhz og 90% stabil Har aldri stilt på no HT multiplikator. Noen som vett hvor den ligger i eller hva den heter i biosen? Og hva gjør den som gjør at ting blir bedre? Lenke til kommentar
Bols Skrevet 24. mars 2006 Del Skrevet 24. mars 2006 HT multiplikator hva gjør den. Skjønner ikke hvorfor jeg skal stille på denne når jeg allerede har klokka den 600Mhz og 90% stabil Har aldri stilt på no HT multiplikator. Noen som vett hvor den ligger i eller hva den heter i biosen? Og hva gjør den som gjør at ting blir bedre? 5803975[/snapback] "90% stabil" er vel nøkkelordet her. Hvis du er fornøyd med det, så kan du beholde HT på akkurat hva du vil. Hvis ikke, bør du skru den ned. - Trond Lenke til kommentar
whitey Skrevet 24. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2006 hvorfor er det ingen som kan hjelpe meg og si hva den heter kalles i bios. Stillt på alt mulig her funker ikke. Får bare 7432 poeng i 3dMark 2003. Har funet noe i chipsett setting. Kan det vere en av de? 14000 poeng i 3dmark 03 og kjører Amd 3500+ venice, 2gig ocz ddr3200, x850xt-pe skjermkort og A8N-sli premium jeg får 7432. Er jo noe galt her. Lenke til kommentar
Bols Skrevet 24. mars 2006 Del Skrevet 24. mars 2006 hvorfor er det ingen som kan hjelpe meg og si hva den heter kalles i bios. Stillt på alt mulig her funker ikke. Får bare 7432 poeng i 3dMark 2003. Har funet noe i chipsett setting. Kan det vere en av de? 14000 poeng i 3dmark 03 og kjører Amd 3500+ venice, 2gig ocz ddr3200, x850xt-pe skjermkort og A8N-sli premium jeg får 7432. Er jo noe galt her. 5806664[/snapback] Vet ikke hva den heter i din bios, men hvis du finner en setting som default (og max) er "5" , og kan skrus ned til 2 eller 1, så har du den. - Trond Lenke til kommentar
whitey Skrevet 25. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2006 Drit i 3d mark og allt det, Kan noen forklare meg hva det beste oppsettet er på mitt hk A8N-sli Deluxe Enkelt og greit? Lenke til kommentar
whitey Skrevet 25. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2006 Er jo ikke noen trylle kunst og klokke akkurat. Men et enkelt svar på det jeg lurer på hade verdt fint. Fikk det til nå. Var 3D efekter som stod på i catalyst senteret derfor så dårlige resultater. Klokka 600Mhz nå Har nå 2.6Ghz x2 ikke testa 3dmark 06. Men fikk 14000 poeng i 3dmer 03. Ganske fornøyd men skulle gjerne hatt litt til. v core er 1.45 Idel er den på 41 grader og 48 på full load Lenke til kommentar
mossing91 Skrevet 1. april 2006 Del Skrevet 1. april 2006 Drit i 3d mark og allt det, Kan noen forklare meg hva det beste oppsettet er på mitt hk A8N-sli Deluxe Enkelt og greit? 5808383[/snapback] På A8N SLI-Deluxe heter HT multi ''Hyper transport freq'' det står under CPU settings elns, det er første valget på Advanced i Bios. Tok meg tid å finne det og. Lenke til kommentar
joschram Skrevet 13. april 2006 Del Skrevet 13. april 2006 Her er en bra guide for overklokking av A8N32-SLI Deluxe som jeg har brukt selv: First of all...This is meant to be a basic, quick, overclocking guide for the A8N32 MB. It is based on my own personal experience and will not take you to extremes. It's meant simply for those who want to get started overclocking this MB manually in a safe and logical way. However, any kind of OC has risk...make sure you understand that, before you start. Second...you shouldn't even be thinking of doing this unless you have everything 100% stable at the default settings. If you don't, you'll never know if the crashes and glitches you're seeing are due to overclocking or something else entirely (bad driver, corrupt install, bad components, etc.) Third...I'm deliberately oversimplifying in some cases (HTT is really 2X FSB X LDT = 2000...not 1000, "FSB" is really mislabeled, K8>NB is really the LDT, etc.) just to keep the terms the same way this MB uses them. FYI...my system is based around an X2-4400, 2 X 1GB of OCZ PC3200 low latency ram and 2 X BFG 7800 OC cards. I am using BIOS 1009. If you have a different processor and ram, you'll have to substitute your own CPU multiplier and memory dividers as appropriate. Settings you should lock (not overclocked): Cool and quiet: disable Peg Link: disable (auto by default, but disable it) Peg Link is all about overclocking your video cards--don't even think of doing that at this stage...do it later after you have your CPU/FSB/RAM overclocked if you want. And even then you probably shouldn't do it with PEG link. Riva Tuner and Coolbits is what you should use for GPU overclocking. SB>NB Frequency: Take it off auto and set it to 200 SB>NB Multiplier: 5X-- This and the previous setting will lock the second HTT that is unique to this MB (to the SLI X16 chipset actually) to 1000...any less and you will loose SLI performance (read the recent review at X-bit labs for more info about this if interested.) SB>NB Linkwidth: 16/16 K8>NB Linkwidth: 16/16 CPU vCore: for X2 CPUS, set it to 1.2875 to begin. This MB will automatically add 0.0625v to that, giving you 1.35 which is the AMD recommended (1.3 - 1.4) setting for X2 CPUs. All overvoltage settings=off PCIe frequency=100 USB legacy: disable...if enabled it WILL cause problems with Memtest (test 5 & 6) and perhaps, with RAM performance. More info about this at the Memtest support forums. Memory command rate= 1T...the default is Auto but you should set it to 1T if you can. If you have 4 sticks of ram then you just have to live with 2T. There is performance degradation going to 2T from 1T. Overclocking: FSB = 250. This is a 25% OC of the FSB...this MB can do much, much more...this is a mild OC. CPU multiplier: For an X2-4400 set it to 10...this overclocks the CPU to 2.5 GHz from the stock 2.2 GHz...A modest 13.5% overclcok: why this setting? Because it's more than what the ASUS AI OC will do (max 10%) and is still very safe at default voltages...just to wet your appetites With a different CPU that has a different default clock setting, set whichever multiplier gives you something in the 10 to 15% range above the rated speed. For example if the default is 2.0 (200 X 10), 250 X 9 gives you 2.25 for a 12.5% OC. NOTE: there are no guarantees here...some CPUs are dogs and someone unfortunately ended up with them... a 15% OC is not guaranteed for ALL CPUs. Personally, I've never had a CPU that couldn't do that, but your mileage may vary . K8>NB Multiplier: 4X. The default FSB and HTT in an AMD64 system are 200 and 1000 respectively. HTT is simply the FSB multiplied by the K8>NB multiplier (LDT)...so default for the K8>NB is 5X. This motherboard has been reported to be able to do well with an HTT as high as 1200 (300 X 4—Hardocp review)...that's the good news. The bad news is that there is absolutely zero measurable performance increase to be gained from overclocking the HTT...play it safe and always keep the FSB X K8>NB at 1000 or lower. Memory limit: set it to 166...166/200 X 250 (FSB setting) = 208...this is a tiny 4% ram overclock. All PC3200 ram should be able to handle this with the tightest timings which is why I'm being so conservative here. Ram overclocking is a different art and when you want to max your ram settings you are going to have to start making 1000 little tweaks that are very specific to your ram. You'll be better off going to the ram support forums for your type of memory and looking for clues there on what your sticks should be able to do and the looser settings to get you there. All other memory settings...leave at Auto. This should keep your ram at the tightest timings it tells the MB it can do. Don't pay any attention whatsoever to whatever the BIOS post screen says your memory is clocked at...it does not report the FSB X divider/200 results...use something like Everest or CPUz in windows to check the ram frequency. Testing and benchmarking: There are many good utilities out there for testing your memory (Memtest) overclocks and the overall Windows 2D overclock (Prime95, etc.) And you should use those when you're ready to max things...personally I skip those and go straight to 3Dmark 2006. Why? Because I have never had an OC that would do 3Dmark well and fail elsewhere...but the opposite is definitely true…and ultimately, with an SLI system, 3D game stability is what I'm interested in...It's not 100% OC Geek certified methodology...but it works for me. I do use Memtest and Prime95--just not for "quick & dirty" overclocking when I have a good feel for whether I'm pushing things or playing it relatively safe. Quick and dirty troubleshooting hints: If adjusting the BIOS results in no boot and a black screen (worst possible case) try to access the BIOS set-up by pressing and holding the INSERT key (not the delete key) This usually will get you to the BIOS screen but sometimes you'll just have to go and reset the CMOS manually…first time you do, you will curse ASUS for putting the jumper right under the retaining clip for the bottom video card. If your CPU can't do 15% at default voltage settings there are 2 things you should do: 1. Leave everything else the same but start reducing the FSB from 250 by 5 at a time until you reach stability. This will tell you what it CAN do at stock voltage. 2. Take it back to 250 and start increasing the voltage 1 notch at a time until you reach stability with the FSB @ 250...watch your temperatures whenever you add voltage. Now it's your call whether you want to take the lower OC from #1, the higher voltage from #2 or something in between. If you suspect your memory can't do the tiny 4% OC: 1. take the divider down to 133...this will run your memory @ 166 and takes it out of the equation...if you still have the same problems, it wasn't the memory. If the problem is fixed by taking it down to 133, then bring it back up to 166 and increase the ram voltage a notch...you can keep trying this all the way up to 2.9 or 3.0 safely. Or, go seek help at the memory manufacturer's forums. Just as an example...my memory will do 230 @ 2.7 volts but I have to loosen timings from 2-3-2-5 to 2.5-3-3-7 to do so. Where to go from here: http://forums.anandtech.com/messageview......7&enterthread=y Anandtech's quick and dirty overclocking guide: If you want to get serious about finding what your components can really do, this guide will help you find the maximum FSB this MB can handle (probably 330+), the maximum frequency your CPU can handle and the maximum speed your RAM can do...and then integrate those 3 factors to give you the best possible overall overclock for your system. Have fun and don't blame me when your system blows up J Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå