Mannen med ljåen Skrevet 23. mars 2006 Del Skrevet 23. mars 2006 (endret) Hei! Jeg har kjøpt et DELL Latitude hovedkort som jeg skal bruke til casemodding. Jeg har satt i RAM og lagt inn operativsystem. Hovedkortet sitter ikke i en laptop. Akkurat nå er det løst på skrivepulten min, med en VGA-kabel i seg. Det fungerer fint. Jeg vil gjerne bruke denne laptopen i et hjemmekinoprosjekt. Derfor vil jeg koble den til TV. Men det virker ikke! Hovedkortet har en kontakt som ser nøyaktig sånn ut: Jeg satte inn en kabel som ser sånn ut: . Den har altså noen pinner mindre. Skulle dette bety noe? Hvis jeg kobler videokameraet til kabelen, så kan jeg se hjemmefilmer på TV-skjermen. Faktisk er billedkvaliteten elendig, men det er farger. Hvis PCen er koblet til TVen på samme måte, er skjermen bare svart. Kameraet beviser at TVen, kabelen og "s-video til SCART"-adapteren fungerer. Derfor lurer jeg på hvorfor mitt DELL hovedkort ikke gir meg noe output? Jeg har ikke funnet noe i BIOS ang. dette. Jeg har en Compaq Armada, og den har massevis av slike innstillinger i BIOSen sin. Blant annet kan jeg velge mellom PAL og SECAM. Men de som laget BIOS for DELL Latitude glemte visst dette. Jeg har ikke den originale DELL-kabelen som skal brukes i den kontakten, som ordner input og output. Men en kompis sa at det skulle gå an å koble s-video-kabelen rett i. Det passer reint fysisk, men ingenting skjer... Tusen takk for at dere hjelper en n00b-nerd. PS. Det er ikke snakk om drivere og operativsystem. Jeg vil ha sånn at jeg kan se på TV før operativsystemet laster. Boot og BIOS osv... Det fungerer jo på alle de andre PCene mine. Endret 23. mars 2006 av Kerrigan Lenke til kommentar
Pixi Skrevet 23. mars 2006 Del Skrevet 23. mars 2006 Har du trykket på "FN" knappen på maskinen din, etterfulgt av en "F" tast.f eks F7. Da kan man ofte velge at laptopen skal sende ut signal på S-video ut, og VGA etc.. Lenke til kommentar
madze Skrevet 23. mars 2006 Del Skrevet 23. mars 2006 Som pixi sier vil jeg tro dette er problemet, Har merket det på alle de 70 bærbare vi har her at dette må gjøres. det vil være et symbol med to firkanter med no pil greier imellom som regel på tasten du ska trykke ned ilage FN tasten. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 23. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2006 (endret) Fn-tasten? Jeg har jo ikke annet enn et standard PS2-keyboard... Har jeg kjøpt katta i sekken nå da, med tanke på at jeg ikke har Fn-tast? Fn+F4 fungerte bra på Compaq'en, så det er vel der problemet ligger. Jeg kjøpte et løst DELL laptop-hovedkort UTEN Fn-tast. Finnes det håp for meg nå? Hvis ikke må jeg kjøpe helt nytt hovedkort til dette prosjektet. Endret 23. mars 2006 av Kerrigan Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå