Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Her er da oppgaven jeg skal foreta meg som et lite prosjekt.

TEMA: BLODBANKER

Blodbankene drives av større sykehus som Haukeland Sykehus og Ullevål Sykehus. De leverer livsviktig blod og blodprodukter til operasjonspasienter og sterkt skadede pasienter. Disse tjenestene er i fare, fordi nordmennene ikke lenger gidder ta bryet med å gi blod, så blodet må kjøpes fra store blodeksportland som Zimbabwe, Sør-Afrika og Burkina Faso. Dette koster mye penger, men er først og fremst en helserisiko.

Blod og blodprodukter.

Blodet brukes vanligvis som hel-blod, gjerne i livreddende øyemed.  Eller det kan separeres i røde blodlegemer, hvite blodlegemer, serum eller antistoffer (vi regner nå med 1 antistoff), Det betyr at det fins 5 blodprodukter: hel-blod, røde blodlegemer, hvite blodlegemer, serum og  antistoff.

Blodgiverne gir vanligvis 0,450 liter blod og må  de registrer tid og sted for blodgivingen, samt at blodet og blodproduktene som lages av dette skal representeres i datasystemet og merkes på blodproduktbeholderne. Alle giverens tidspunkter skal lagres i systemet, og hver blodbank har timer for blodgiver alle virkedager, kl 8.00 og hver time til kl 2000.

Hvis en blodbasert sykdom som  Hepatitt A,B eller C, eller Hiv/aids er oppdaget i en gitt blod-dose, må alle pasienter som har fått blod fra denne pasienten varsles, og innkalles til ytterligere undersøkelser. Men det gjelder også om de har fått et blodprodukt – blodproduktmottakerne - som spores til en smittet blodgiver.

Altså enkelte av de entitetsklassene du trenger er Blodgiver, blodproduktmottaker, blodprodukt, time-for-blodgivning, blodbasert-sykdom-utslag. Disse er et minimum av hva du trenger.

Du skal lage en datamodell og prototype for dette systemet. Men du kan godt gjøre egne forutsetninger og avgrensninger av problemfeltet, i en diskusjon med din prosjektgruppe.

Nå har jeg da satt opp et lite forslag, men jeg vet ikke om den vil slå igjennom. Noen som har tips til forbedringer av tabell O.l? evt endre på relasjoner.

Blodbank.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du tenker:

Så vidt jeg forstår i oppgaveteksten din skal du modellere BLODBANKEN. BLODBANK har null til mange BLODGIVER, disse gir blod av en BLODTYPE. Blodgivere lager en TIMEAVTALE med blodbanken. Videre finnes det BLODSYKDOM, og alle blodgiverdoser skal sjekkes for slike sykdommer.

Blodbanken leverer BLODPRODUKT til en KUNDE (sykehus, institusjon, hva vet jeg). Jeg forstår ikke helt hvor pasienter kommer inn her, for når blodet har forlatt blodbanken er det ikke deres ansvar lenger, så lenge de har registrert hvilke bloddoser som har gått til hvilken kunde. Jeg anser det ikke som nødvendig å ha med operasjonspasienter og skadde pasienter i modellen, så lenge du holder orden på hvilken blodgiver som har levert hvilken bloddose - og hvor denne bloddosen er levert. Da kan sykehuset i ettertid komme og si at pasienten, la oss kalle han Vidar, døde etter blodgivning fra bloddose C54352 (tilfeldig valgt kode) og hvem i h. er det som har gitt denne og hvorfor har bloddosen gått gjennom sjekken for blodsykdommer.

Så kan en tenke at blodbanken er systemet, og så lenge en ikke skal holde orden på mange blodbanker trenger en ikke modellere denne.

Dermed står en igjen med BLODGIVER, BLODTYPE, LEVERING, BLODPRODUKT, TIMEAVTALE, KUNDE OG BLODSYKDOMS_SJEKK

Relasjoner. Det er BLODGIVERE som lager en TIMEAVTALE. Videre har BLODGIVER BLODTYPE. Etter en TIMEAVTALE bearbeides blodet fra en TIMEAVTALE til et BLODPORDUKT. blodbanken gjør en BLODLEVERING til en KUNDE, aldri direkte til en pasient.

Noe sånt... LIten rute, så mye tekst :(

Lenke til kommentar

Aaaah. Helt genialt. Jeg må prøve ut denne på skolen imorgen ettersom det er en plikt å bruke MS Modelator til relasjonene. Og det er det bare skolen som har. Jeg setter inn en datamodell utifra det du har sagt. Så ser vi hvordan det blir.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...