Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Treg oppstart og i windows, hvorfor?

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg har en oppgradert versjon av Netshop 1557 (1GB ram og bedre skjermkort) og har i det siste hatt fått større problemer med meget treg oppstart av windows xp servicepack 2 og generelt treg respons av windows.

Første problemet er at laptopen starter vanvittig tregt. Alt går greit fram til det står "windows XP loading". Fra der henger den seg enten opp i blackscreen. Eller restarter og jeg får de vanlige mulighetene "kjør i normal, sikkerhetsmodus, sist fungerde....." Jeg har prøvd alt. Kjørt sikkerhetsmodus 1 gang og det virket greit (kan ha vært flaks?). vanligvis kommer jeg inn i windows etter max 2 restaringer, men det tar sin tid.

Oki, la oss si at jeg har etter mye venting osv har klart å komme meg inn i windows. Da begynner problem nummer 2. Ting går vanvittig tregt! Å starte winamp er håpløst. tar hvertfall 12-15sekunder. Vist jeg har en spillliste på, 1000 sanger, blir det pause på 2-3 sek mellom sangene vist jeg bruker shuffel. Og sist men ikke minst, om jeg laster ned noe i firefox, kopiere noe på pcen eller gjør noe som tar litt CPU kraft så hakker musikken.

Jeg har formatert 4 ganger på kort tid og brukt 3 forskjellige windows XP SP2 CDer. Den ene er den trofaste jeg har brukt i alle år.

Her er en liten logg på oppstarten min som forøvering er gjort i HijackThis.'

Forslag, kommentarer ol. taes imot med stor takk!!

PrebeN

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ikke se noe galt i HijackThis loggen og om problemet fortsetter etter flere runder med formatering så er det neppe noe problem med spyware eller lignende.

Vet det finnes en stor 1557 tråd kanskje forsøke/lete der etter lignende problemer. Resten av innlegget er bare forslag som kan hjelpe.

Sjekk Task manager for programmer som bruker mye CPU tid. Om disse ikke er nødvendig fjern dem eller erstatt med alternative. Eksempelvis f-secure med antivir ol.

Bare en tanke: Ser du har messenger med mange plugins kanskje prøve et annet programm. (eks Trillian)

Andre tiltaket vil være å kjøre en test på minnet. Gjøres med å laste ned memtest32.

tredje Kan også være driver problem, sjekk at alle er nye og oppdaterte. (Ingen konflikter)

Fjerde. Sjekk at cpu trottler opp og ned som den skal om du har Pentium M.

Har samme pc og den er også veldig treg i oppstarten, men tror det er en gjenganger på bærbare maskiner, men selvfølgelig ikke så ekstremt som hos deg.

Lenke til kommentar

Takk for gode svar og første tiltak jeg har gjort nå er å slå av F-Secure. Har alltid fått beskjed om at det virusprogrammet har brukt lite CPU og jeg må si meg enig i det. Har vel brukt det i vel et halvannet år tror jeg.

Men hvertfall. F-secure er nede og jeg ser at pcen fungere bedre allerede, men om det er det som er årsaken tør jeg ikke påpeke.

Jeg kommer til å ta noen tester som memtest32 og andre programmer jeg har fått av kamerater og se om jeg finner noe vetig men jeg tror problemet ligger i et av de "vanlige" programmene jeg har installert. Fordi alt har gått normalt fram til jeg er ferdig med å installere alle de nødvedige programmene jeg alltid har installert.

Så jeg får ta deaktivere og teste.

Kommer med en oppdatering så fort som mulig.

_____

-Har ikke SATA2.

-Messenger med plugins? wtf? :p Har bare lastet ned fra www.msn.no. hmm, må fikses!

-Har avsluttet det som har brukt CPU i task manager og atm ser det greit ut. (kan være fsecure?)

Resten av tiltake prøver jeg å få svar på :)

PrebeN

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...