Gå til innhold

Kommentarer til dette ?!

Anbefalte innlegg

INTEL CPU Pentium 4 S-478 2.4GHz 400MHz 512K Boxed, BX80532PC2400D 1999,-

APACER Memory 512MB PC-333 DDR PC2700 Orginal, 512MB PC-333 1295,-

ASUS Mainboard S-478 Intel845E ATX Audio Raid USB2.0, P4B533-E 1589,-

WD Harddisk 80.0GB IDE 7200RPM UDMA-100 3.5" 8MB Cache , WD800JB 999,-

PIONEER DVD-ROM 16X/40X ATAPI Internal Bulk Slot-In, DVD-106S 494,-

Sum 6376,-

- Vil ha RAID0 oppsett (har 2. hardisk).

- Skal overklokkes moderat.

- Har ellers de andre komponentene som trengs.

Kommentarer/innspill ønskes!!

Takker :smile:

sof

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du skal kjøre det hovedkortet, vil jeg anbefale deg å kjøpe en prosessor med 133MHz bus hastighet (533QDR). Grunnen er at hovedkortet ikke støtter DDR333 hastighet, og at du derfor må kjøre høy FSB på hovedkortet for å få høye ytelser på minnet. Hovedkortet låser PCI og AGP hastighet på den hastigheten du måtte ønske, så det er ikke noe problem når du øker FSB hastigheten.

Dette er klippet fra et annet innlegg jeg hadde på forumet:

Quote:

Asus P4B533-E har ikke støtte for DDR333 minne. Det største MEM/FSB forholdet som finne på hovedkortet er 4/3, dette gir DDR266 når du kjører med 100MHz FSB. Denne muligheten forsvinner når du kommer over 132MHz FSB. Så dersom du har en prosessore med 133MHz FSB, kan du ikke kjøre minnet på mer enn DDR266.

Det finnes forresten et lite triks som skal muliggjøre MEM/FSB valg på 4/3 på hovedkortet når du kjører på FSB hastigheter over 133MHz. Men det resulterer ikke i at hovedkortet støtter DDR333 (2* 4/3 * 133MHz = 355MHz DDR). For at kortet skal støtte dette , må du ha valget 5/4 på 133MHz FSB.

Som du ser vil dette hovedkortet i kombinasjon med en prosessore med 133MHz FSB kunne kjøre minnet på DDR355 hastighet. Dette betyr at du overklokker et DDR333 minne, og derfor bør vurdere å kjøpe DDR400 minnebrikke dersom du ønsker mest mulig ut av systemet. Med en slik minnebrikke i kombinasjon med f.eks. en 2400/533 prosessor burde det være mulig å kjøre systemet på 150MHz FSB, noe som resulterer i en 2.7GHz prosessorhastighet samt DDR400 minnehastighet (Dersom du aktiverer MEM/FSB = 4/3 i bios). Dette vil i så fall resulterer i et system med svært god ytelse.

Du bør være klar over at med slike prosessorhastigheter så er vi på grensen av det som den originale kjøleribben klarer å takle. For at systemet skal være stabilt med vedvarende høy belastning, kan det være nødvendig med en kraftigere kjøleribbe. Dette varierer fra system til system, derfor er det umulig å si om du klarer deg med originalkjøleren.

Lenke til kommentar

ok, tusen takk, meget bra. Det betyr antakelig at jeg bør gå for Apacer 512MB PC-400, Memory 512MB PC-400 DDR PC3200 Orginal for eksempel??

Vurdere også en silent viking kjøler fra mikroplex...

(lydnivået på denne boksen er et poeng)

sof

Lenke til kommentar

Tja, det finnes bedre DDR400 moduler enn apacer brikkene fra PSdata, men de koster noen kroner ekstra også. Jeg tenker da spesielt på Corsair brikkene fra quad. Men for all del, jeg ville heller satset på DDR400 minnet fra PSdata enn DDR333 minnet.

Den originale viften som følger med prosessoren ikke noe særlig støyende. Jeg tviler på at støyen fra den kommer til å plage deg. Dersom du har tenkt å overklokke prosessoren, bør du styre unna kjøleribber/vifter som er døpt noe som helst i nærheten av "silent". Disse kjøleribbene/viftene er overhode ikke beregnet på å bli brukt på overklokkede systemer. Kjøp heller en kraftig Swiftech eller Alpha og utstyr den med en regulerbar 80mm vifte. En løsning basert på en slik kombinasjon gir meget bra kjøling/støy forhold.

Lenke til kommentar

okei, skal sjekke de Corsair brikkene.. De er sikkert mer stabile også ?!

Kan hende jeg tar overklokkingen litt på sikt, og dermed avventer 3. parts kjøler til prosessoren(eller prøver meg frem hvor langt det kan gå med original kjøler. :smile: )

Anyway, takk for råd. Har lest gjennom de andre postene du har svart på også, så det skal nok bli orden på det...

sof :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...