Gå til innhold

Mørke prikker på bilder med nytt D50

Anbefalte innlegg

Hei

Har nylig kjøpt meg Nikon D50 og ser at det kommer en relativt stor mørk prikk på enkelte av bildene. Har fått denne prikken med både kit objektivet og sigma 70-300mm objektivet og den ser ut til å komme ved vanskelige lysforhold. Har prøvd å blåse rent kamerahuset med "luft på boks" men det så ikke ut til å hjelpe. Er det noe jeg kan gjøre med dette selv, bortsett fra å redigere bildene? Er det eventuelt grunn til å klage til forretningen jeg kjøpte det?

Her er noen eksempler:

prikk1.jpg

prikk2.jpg

Fullversjoner:

http://home.online.no/~kjsundel/Pictures/DSC_0068.JPG

http://home.online.no/~kjsundel/Pictures/DSC_0104.JPG

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ut som om det ser støv på CCD'en - i så fall vil flekken bli skarpere hvis du bruker liten blender.

Vær veldig forsiktig med 'luft på boks' inne i kameraet; kommer det ut litt væske fra boksen så kan du virkelig gå i baret.

Lenke til kommentar

Møkk på bildebrikka. Grunnen til at det ikke hjelper å blåse, er nok at du ikke har satt opp speilet som ligger foran brikka. Har du kjøpt det nettopp i en butikk det ikke er så vanskelig å dra til, hadde jeg dratt dit og bedt dem rengjøre brikka.

Er ikke vanskelig å gjøre det selv heller, men ikke bruk "luft-på-boks"

Lenke til kommentar
Hei

Har nylig kjøpt meg Nikon D50 og ser at det kommer en relativt stor mørk prikk på enkelte av bildene. Har fått denne prikken med både kit objektivet og sigma 70-300mm objektivet...

Hei!

Dette ser veldig ut som støv på billedbrikken, noe som kommer til å dukke opp før eller siden, så å klage til butikken er det ikke all verdens vits i... Før eller senere må man rense billedbrikken selv i alle fall.

Har selv en sånn prikk på min helt nye D50, og enn så lenge så fjerner jeg den på PC'en, men når det dukker opp flere kommer jeg til å investere i renseutstyr.

Disse to er anerkjente:

http://www.visibledust.com/sensor_cleaning_products.html

http://www.photosol.com/swabproduct.htm

Finnes også flere tråder om støvfjerning her, så gjør et lite søk. Ville vært forsiktig med luft på boks, fort gjort at det kommer med litt drivgass eller fuktighet, og det gjør bare vondt verre...

-Torstein

Lenke til kommentar

Finnes det andre metoder å fjerne slikt støv på? Kan jeg bruke en linseklut om jeg er forsiktig?

Edit: Da får jeg like gjerne skaffe meg et slikt kit. Like greit det da jeg vil trenge det senere uansett.

Endret av Villmink
Lenke til kommentar
Finnes det andre metoder å fjerne slikt støv på? Kan jeg bruke en linseklut om jeg er forsiktig?

Edit: Da får jeg like gjerne skaffe meg et slikt kit. Like greit det da jeg vil trenge det senere uansett.

5797185[/snapback]

Nei, klut er ingen god ide...

Endret av Covcon
Lenke til kommentar

5797185[/snapback]

Leste nettopp et nyttig tips på et annet fotoforum, stikk på apoteket og kjøp en blåseballong til å skylle ørene med. Bruk så den til å blåse vekk støvet på sensoren.

Koster under en hundrings, vesentlig mindre enn et kommersielt kit.

Ville ikke brukt linseklut, tror det blir vrient å komme til skikkelig, og vet ikke hvor bra evt. linserensevæske er for sensoren...

Edit: Jeg skriver altfor langsomt :cry:

-Torstein

Endret av torsteinvh
Lenke til kommentar
En sånn øreblåsesak har jeg faktisk liggende her, dette må jeg teste.

5797218[/snapback]

Vær forsiktig og gjør det i et mest mulig støvfritt miljø. Hold også åpningen på kameraet nedover så ting som løsner kan 'falle' ut og ikke bare flytter seg rundt inne i kamerahuset.

Og for all del: Ikke kom borti CCD'en!

Lenke til kommentar

Jeg pleier som regel å bytte objektiv på et rom med "høy" luftfuktighet, i mitt tilfelle blir det badet. I rom med høy luftfuktighet er det som regel mindre støv i luften. Det selges også luftfuktere som ofte brukes i mørkerom, men kun for objektivbytte blir dette litt overkill. Bad eller vaskerom holder nok i massevis. Blåsebelg har fungert veldig bra for meg til nå, men et rensekit vil uansett være greit å ha, før eller senere møter du nok på støv som du ikke får bort med blåsebelgen (fett eller noe annet kliss)

Lenke til kommentar

Jeg har en slik "øreblåsesak" (og har vel nevnt det noen ganger på forumet nå også :D) og det fungerer strøkent! Er jo utrolig genialt å bruke dette som for å fjerne støvet før det setter seg fast og som "forebyggende" ... slik at man får utsatt behovet for fysisk rens så lenge som mulig (og så sjeldent som mulig). Jeg kjøpte min på mitt lokale apotek og betalte 44 kroner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...