Gå til innhold

hvilken speilrefleks burde jeg velge?

Anbefalte innlegg

Du nevner at du ønsker å ta bilder under dårlige lysforhold. På hvor lang avstand ønsker du å ta bilder? Hvis det er på relativt nært hold, så har du budsjett for et rimelig kit + Sigma 30/1,4. Et mer lyssterkt objektiv til å ta bilder på "normale" avstander finner du ikke.

5804764[/snapback]

det er ikke så veldig bra lys på travbaner, utstillinger osv. så det varier men tror jeg kan si at det er nært ( noen meter)

5804805[/snapback]

Hvis du hovedsaklig kommer til å ta bilder på nært hold, vil Sigma 30mm 1,4 være et glimrende valg. På travbanen (av løp), vil du trenge lengre brennvidder. Da begynner det å bli skikkelig dyrt, og det er kanskje et prosjekt for påbygging av utstyret når økonomien tillater det. En lyssterk telezoom koster såpass mye, at det ikke gir rom for innkjøp av basic-kit'et i tillegg.

Med et budsjett på 10k, så er det bare å finne et standardkit til rundt 6k, inkl. ønsket minnekort, så brukes de resterende 4k på det lyssterke objektivet. Såvidt jeg forstår er det objektivet det eneste alternativet i handel nå, fordi FotoVideo er utsolgt for 28/1,8. Det spørs om de får den inn igjen. På en utstilling vil en 50mm bli i det trangeste laget, så resultatet er m.a.o. gitt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jobber man innenfor et budsjett som er trangt, kan det ofte lønne seg å velge et system der det finnes brukte tilbehør å få fatt på.

Det finnes MYE fin brukt optikk å få fatt på, og velger du f.eks Canon 350D eller Nikon D50, kan du nesten fråtse i brukt optikk, blitzer mv.

Prisen på brukt optikk og tilbehør ligger vel omlag på 50% av nypris.

Initium

Lenke til kommentar
Du nevner at du ønsker å ta bilder under dårlige lysforhold. På hvor lang avstand ønsker du å ta bilder? Hvis det er på relativt nært hold, så har du budsjett for et rimelig kit + Sigma 30/1,4. Et mer lyssterkt objektiv til å ta bilder på "normale" avstander finner du ikke.

5804764[/snapback]

det er ikke så veldig bra lys på travbaner, utstillinger osv. så det varier men tror jeg kan si at det er nært ( noen meter)

5804805[/snapback]

Med et budsjett på 10k, så er det bare å finne et standardkit til rundt 6k, inkl. ønsket minnekort, så brukes de resterende 4k på det lyssterke objektivet. Såvidt jeg forstår er det objektivet det eneste alternativet i handel nå, fordi FotoVideo er utsolgt for 28/1,8. Det spørs om de får den inn igjen. På en utstilling vil en 50mm bli i det trangeste laget, så resultatet er m.a.o. gitt.

5805704[/snapback]

Jeg har et alternativt forslag, ut fra mine egne erfaringer: Kjøp D50 m/kitlinsa til ca 5500, og Nikkor 18-200 VR til drøyt 6000, selg deretter kitlinsa. Det vil koste drøyt 11000, men bildestabiliseringa vil hjelpe deg utrolig mye, og du kan ofte trenge zoom-området. Zoomen vil du ofte bruke i situasjoner der du egentlig ikke "trenger" den - for å isolere motivene. Til dette kan stor blenderåpning på f.eks 30mm også brukes, men det er teknisk mye mer krevende.

Jeg hadde egentlig tenkt å vente ei god stund med å skaffe 18-200-Nikkoren sjøl, men jeg opplever at 18-70-kitobjektivet (som er ganske så bra til allround-bruk!) gjerne blir litt for kort, og jeg får ofte problemer med urolig kamera. Så jeg kommer nok til å shoppe om ikke altfor lenge :) Det er også en stor fordel å ha få objektivbytter, ikke minst for å unngå støv på brikken.

Initiums anbefaling av brukt kvalitetsoptikk kan jeg bare tiltre, men et godt eksemplar av 18-200-Nikkoren er nesten uråd å få tak i brukt foreløpig.

Endret av capricorny
Lenke til kommentar

Akkurat nå er Canon EOS20D et godt kjøp. Det er satt ned i pris grunnet nye modeller men det er mer oppdateringer enn store forbedringer på det nye kameraet EOS30D. Vil også anbefale brukt optikk eks. www.foto.no når en er på et trangt budsjett. Ville velge et lyssterkt objektiv som kan brukes på blender f1.4 eller bedre til innendørs foto i svakt lys. Nikon har også flere gode kameraer i den prisklassen, både D50 og D70 vil være gode alternativer. Objektivutvalget og bruksegenskapene er tilnermet like, men Canon er noe bedre i dette prisområdet på høy ISO (å øke billedbrikkens lysfølsomhet) under dårlige lysforhold. 35mm er tilnermet normaloptikk, og 50mm en (svak) tele. 85mm er tele ved disse digitale speilrefleksene. En zoom som dekker hele området er å foretrekke i godt lys, men ikke i dårlig lys. Ved digital fotografering er det enkelt å blåse opp ønsket bildeutsnitt likevel.

capricorny: Siste nummer av svenske "Foto" har testet Nikon's 18-200. Et lite utdrag: "Bildkvaliteten er godkjent fra 24-135 mmm". Da er 24-120 mm'en kanskje et bra alternativ?

edit: Når det er lov, gir vel blitz de beste bildene innendørs, så et kompromiss ville være en kraftig ekstern blitz og en relativ lyssterk zoom, det anbefales optikk som kan brukes på f2.8 over hele zooområdet, men de er dyre. Et godt start og normal objektiv i budsjettklassen er da Sigma's nye 17-70 zoom (m 1:2 macro).

edit: Canon EF 50/f1.8 II / Canon EOS 20D holder budsjettmessig. Meget bra objektiv (brukes evt. m. innebygget blitz).

Endret av brainware
Lenke til kommentar
Hei jeg lurer på hvordan speilrefleks jeg burde velge.

jeg vil ha et kamera som kan ta bilder av dyr i fart,

nære bilder uten at det går ut over kvalitet, må ikke være så tungt og svært,

kunne ta gode bilder i mørkt lys (mørke haller osv.) og kunne ta bra bilder uansett.

Er det kommet ut noen nye bra kamera fra nikon eller canon?

Hvordan kamera anbefaller dere?

5797117[/snapback]

Hei!

Jeg har en Canon EOS 350D som jeg er veldig fornøyd med. Tar mye bilder av hest, ridning og hund. Jeg får ikke veldig bra bilder i mørke ridehus men har heller ikke kjøpt til ekstra blits eller andre objekiver. (veldagt bilde er tatt på Oslo Horse Show 2005)

post-81638-1143663570_thumb.jpg

Lenke til kommentar
capricorny: Siste nummer av svenske "Foto" har testet Nikon's 18-200.  Et lite utdrag: "Bildkvaliteten er godkjent fra 24-135 mmm".  Da er 24-120 mm'en kanskje et bra alternativ? 

5831078[/snapback]

Sample variation nok en gang, trolig. Både MTF-kurvene og flere tester indikerer jo at 18-200 er bedre enn 18-70 ved 18mm. Og 24-120 er ikke like bra, by design, mange som eBayer det objektivet for tida. 24-120 er et fenomenalt zoomområde på fullformat, på DX-brikken er det mye mindre spennende, for til allround-bruk blir det ofte for lite vidvinkel. Når det gjelder testing, synes jeg Bjørn Rørsletts vurderinger av 18-200-Nikkoren treffer veldig bra - ikke minst fordi dette er et objektiv han absolutt ikke var begeistra for før han fikk det i hendene.. ;)

Edit: Lyssterk optikk er jo den "beste" løsningen, men ikke den enkleste. Av det jeg har prøvd så langt, er AF-Nikkoren 85/1.8 uovertruffen til innendørs fotografering på litt avstand, med blender 2.0-2.8. På større blendere blir det ofte for lite dybdeskarphet og for mye unøyaktig fokusering, og kontrasten både på 50/1.4, 50/1.8 og 85/1.8-Nikkorene blir litt liten på full åpning. (85/1.4 er utafor rekkevidde..)

Endret av capricorny
Lenke til kommentar

Selv med vibrasjonsdempning kan en ikke regne med skarpe bilder av dyr i bevegelse innendørs med hverken 18-200 VR eller 24-120 VR. (Obs. Det kom en forbedret utgave av 24-120 VR Nikkor). Man vil være avhengig av å bruke blendertall f5.6 så snart man zoomer litt inn fordi det ikke vil være skarpt nok ved absolutt største blenderåpning. Største blenderåpning med maks zoom vil i alle tilfeller være f5.6. Eksponeringstid vil da bli for lang til at det kan bli skarpt. Zoomobjektivene du nevner er dyrere og mer uegnet. Mener også at området normal til tele er mer egnet til akkurat denne type fotografering. Jeg mener selvfølgelig at en kan dekke mye med en vidvinkelzoom + en normal/telezoom av god kvalitet, men ikke av en vidvinkel til lang telezoom som setter for mange praktiske begrensninger selv om de er hendige under gode lysforhold (og kanskje stillestående motiver grunnet vibrasjonsdempning i dårlig lys også). Innendørs i tilgjengelig lys er det vel sikreste å ha fast brennvidde med høy lysstyrke. Hva brennvidde man skal velge er selvfølgelig en vanskelig avveining, men 50mm og 85mm er iallefall tilgjengelige i budsjettklassen av virkelig god kvalitet, og det gjelder både Canon's og Nikon's optikk. Da tenker jeg på f1.8 utgavene.

edit: blendertall vs. blendreåpning.

Endret av brainware
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...