Gå til innhold

hvilken speilrefleks burde jeg velge?

Anbefalte innlegg

Hei jeg lurer på hvordan speilrefleks jeg burde velge.

jeg vil ha et kamera som kan ta bilder av dyr i fart,

nære bilder uten at det går ut over kvalitet, må ikke være så tungt og svært,

kunne ta gode bilder i mørkt lys (mørke haller osv.) og kunne ta bra bilder uansett.

Er det kommet ut noen nye bra kamera fra nikon eller canon?

Hvordan kamera anbefaller dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvilken bil skal jeg vælge :p

prøv at søge i forum på nyt kamera eller lignende - hver tiende tråd handler om det ... når du så har læst de indlæg, så er du meget velkommen med flere spørgsmål

jeg tror hutigt du kan finde 3-4 tråde ved bare at køre ned over de nyeste tråde ...

Lenke til kommentar

Alle kravene du stiller blir tilfredsstilt av ethvert dSLR på markedet.

Det eneste som teller for dette ("dyr i fart", nærbilder, "mørkt lys" etc) er hvilket objektiv du setter på. Antakelig vil du trenge ulike objektiver for de situasjonene du nevner, hvis du vil ha best mulig bilder, mens det kanskje også finnes OK objektiver som kan gjøre det greit i flere av disse situasjonene...

Med andre ord må du finne et lyssterkt objektiv for "dyr i fart" og "mørkt lys" ("lite lys" ville jeg kalt det, for mørkt lys kan forveksles med begrepet "blacklight" :)), med passende brennvidder f.eks. avhengig av hva slags dyr det er snakk om.

Nærbilder vet jeg ikke hva du mener med, men hvis det er snakk om nærbilder av mennesker (portretter) eller av blomster o.l. (makrobilder) vil et makroobjektiv kunne gjøre begge deler veldig bra..

Og som nevnt, må du finne riktig prisklasse før vi kan anbefale noe :)

Lenke til kommentar

Enig med SirMaximus. Du vil ikke angre på å velge en rimelig modell, slik at du har penger til overs til ekstra lyssterk optikk. Siden du er opptatt av muligheten for å ta bilder i dårlig lys, kan du f.eks. velge et D50-kit, med en lyssterk Sigma 28/1,8 i tillegg. Har du råd til det, kan du jo velge en Sigma 30/1,4 også. Andre alternativer er 50mm'ere, som altid er lyssterke og gir mye for pengene.

En ting er sikkert, ikke heng deg opp i et enkelt merke. De er alle gode. Sjekk tidligere diskusjoner på forumet, og kom opp med et budsjett.

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale deg å ta en kikk på Pentax. Spesielt med tanke på at du ønsker å fotografere med lite lys. Med lite lys vil du oppleve at autofokusen ikke er til å stole på. Da må du ty til manuell fokus. De kamerahusene Pentax har i markedet nå har svært god søker (til å være didgital speilrefleks), noe som gjør det lettere å stille skarpt. Husene har og god ergonomi etter mitt syn. Til høsten introduserer de et nytt hus, sannsynligvis med innebygget billedstabilisator. I følge ryktene til svært konkuransedyktige priser. De er og i ferd med å intridusere en del svært interesant optikk.

Det beste rådet er nok å ta seg en tur å kjenne og føle på de ulike modellene. Det som kjennes riktig for meg, behøver ikke å være riktig for deg.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Jeg er helt enig i at Pentax *istDS er et fabelaktig hus, men det er dyrt. DL-modellen er billiger, men den har omtrent like dårlig søker som alle andre. Selv tar jeg mange bilder i dårlig lys med min 20D og 50mm. Har ikke opplevd at AF'en har sviktet. Det skal virkelig dårlig lys til for at det skal skje, og Canon er litt bedre mht støy på høy iso. Kom nettop hjem fra Roma, og mange av de kirkene jeg fotograferte i hadde svært dårlig lys (mye dårligere enn en idrettshall etc), og ingen av bildene jeg er kommet hjem med har fokusfeil. Jeg bruker kun et fokuspunkt i dårlig lys, og selv bildene tatt med den rimelige Sigmazoomen er skarpe (bilder tatt med iso 1600). Derfor vil jeg anbefale å ikke henge seg opp i merker, og heller legge pengene i lyssterk optikk. AF'en til Canon holder i alle fall til det blir ganske mørkt, noe dere sikkert får se i Bildekritikken fremover.

Legg forøvrig merke til at jeg nevnte et Nikon-hus som et godt alternativ, selv om jeg er lidenskapelig bruker av Canon selv.

Lenke til kommentar
Jeg er helt enig i at Pentax *istDS er et fabelaktig hus, men det er dyrt. DL-modellen er billiger, men den har omtrent like dårlig søker som alle andre.

5801425[/snapback]

PMnormal. Har du sett i søkeren på en DL?

Jeg har ikke. Derfor skal jeg være forsiktig med å komme med kategoriske påstander. Men personer som jeg har tillit til sier at den faktisk er lysere enn enn på DS, men at kontrasten er noe dårligere. De summerer opp med at den er noe dårligere enn på DS. De hevder videre at den går utenpå Canon D350 og Nikon D50 som er naturlige å sammenligne med.

PMnormal, jeg må si at innlegget ditt egentlig var ganske ballansert. Følte bare behov for å ballansere det "vanlige" Canon og Nikon "kjøret" litt.

Jeg gjentar mitt opprinnelige råd. Ta og føl på ulike hus. Alle merker har gode alternativer, som faktsik tar gode bilder.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Alle forsøk på å myke opp det monopolet er selvsagt velkomment. Det bør jo også nevnes KM nok er gode kjøp fremdeles. Hvis fotografering under dårlige lysforhold er viktig, så tror jeg D50 (bbbbillig) i kombinasjon med god, lyssterk optikk (dyrt) er en killekombinasjon. Jeg er mektig imponert over støyegeneskapene til D50 på høy iso, og har en misstanke om at den kombinasjonen vil gi mest for pengene. Ellers er jeg fullt enig i at jeg skulle ønske flere valgte Pentax, men de er desverre en smule overpriset i Norge. Selv kunne jeg godt tenkt meg DS, men det vil være dumt å bytte ut 20D med den. Det eneste jeg ikke vil anbefale til akuratt denne trådstarter er Olympus. De har en fabelaktig fargegjengivelse på lavere iso, men selv den nye sensoren er litt svak på høy iso.

En annen sak er vi her på forumet er blitt litt for hysterisk redde for støy. Den har sin egen sjarm den også, og jeg synes for mange leter med lys og lykte etter støy i bildene på kritikken. Jeg kommer nok til å få en del kritikk for støy i nærmeste fremtid, for slik er mange av mine favorittbilder fra de siste 3 uker.

Lenke til kommentar

Uten å ha prøvd Nikon D50 er jeg enig i hvert ord PMnormal sier. Når det gjelder egenskaper i dårlig lys vil jeg i tillegg framheve KM siden de har billedstabilisator i huset (noe Pentax også får til høsten). Dette gjør at de kan operere på ett til to trinn lavere ISO, uten at du behøver å investere i rådyr optikk.

Ellers registrer jeg at du ikke svarer på spørsmålet jeg stiller ;-)

La meg føye til at lavlys egenskaper bare er ett av kriteriene man kan legge vekt på ved valg av kamera.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke kikket i søkeren på DL, men DS' ekte pentaprisme imponerte meg. For en som har brukt gode analoge slr i godt over 20 år ble jeg kraftig imponert.

Det skal dog nevnes at det ikke bare er DS søker som gjør at jeg ofte anbefaler Pentax. Jeg liker rett og slett konsernet, som altid har hatt en sympatisk profil. Av alle kameraprodusenter liker jeg Pentax best, nest etter min store favorittprodusent: Cosina. De er begge produsenter som har forbrukeren i forsetet, i motsettning til de større merkene.

Lenke til kommentar

Naar det kommer til soekeren til en DL kontra en DS saa er det lite tvil, DS er bedre. DL er litt lysere, men det merker du ikke med lyssterk optikk (med lyssvak optikk kan forskjellen vaere stoerre, men jeg vet ikke noe om det...). DS er derimot _mye_ stoerre, og er rett og slett mer behagelig aa bruke. Faar mindre "tunnel"-opplevelse.

Noen som vet naar Samsung sin "ombygning" av DS kommer til Norge? I saa fall kan jeg ikke gjoere noe annet enn aa anbefale denne paa det STERKESTE. Pentax har ogsaa mye fantastisk, lyssterk fastoptikk, saa hvis du er interessert i slikt saa er Pentax merket aa gaa for.

KM dynax 7D har ogsaa en svaert god soeker (beste paa markedet blant 1.5/1.6-cropkamera i foelge "chasseur d'images), og er generelt sett et flott kamera. Det ville jeg gaatt for i dag hvis jeg hadde vaert i Norge, liten tvil der.

Hei PMnormal forresten, hvordan gaar det i Italia?

Lenke til kommentar
Noen som vet naar Samsung sin "ombygning" av DS kommer til Norge?

5804377[/snapback]

"Samsung-importøren Aronsen AS kom i dag en pressemelding der de bekrefter at de to nye systemkameraene fra Samsung, GX-1S og GX-1L, er ventet til Norge i april....

Rune Reiersen hos importøren Aronsen AS forteller at Samsungs nye systemkamera GX-1L blir en prisbombe: Kun 6.990 med 18-55 mm og 50-200 mm zoom! Modellen kommer til lager rett etter påske.

Kilde:

http://www.digit.no/wip4/detail.epl?id=88030

Lenke til kommentar

jeg her pentax optio x, men er ikke helt fornøyd.

vil får det meste ta bilder av hund, hest og natur.

vil ha det med på travbaner, hundeutstillinger osv.

det må kanskje tåle litt siden jeg holder på med hest.

hadde glømt å skrive prisklasse :blush: : under 10 000

Lenke til kommentar

Du nevner at du ønsker å ta bilder under dårlige lysforhold. På hvor lang avstand ønsker du å ta bilder? Hvis det er på relativt nært hold, så har du budsjett for et rimelig kit + Sigma 30/1,4. Et mer lyssterkt objektiv til å ta bilder på "normale" avstander finner du ikke.

Lenke til kommentar
Du nevner at du ønsker å ta bilder under dårlige lysforhold. På hvor lang avstand ønsker du å ta bilder? Hvis det er på relativt nært hold, så har du budsjett for et rimelig kit + Sigma 30/1,4. Et mer lyssterkt objektiv til å ta bilder på "normale" avstander finner du ikke.

5804764[/snapback]

det er ikke så veldig bra lys på travbaner, utstillinger osv. så det varier men tror jeg kan si at det er nært ( noen meter)

Lenke til kommentar
Noen som vet naar Samsung sin "ombygning" av DS kommer til Norge?

5804377[/snapback]

"Samsung-importøren Aronsen AS kom i dag en pressemelding der de bekrefter at de to nye systemkameraene fra Samsung, GX-1S og GX-1L, er ventet til Norge i april....

Rune Reiersen hos importøren Aronsen AS forteller at Samsungs nye systemkamera GX-1L blir en prisbombe: Kun 6.990 med 18-55 mm og 50-200 mm zoom! Modellen kommer til lager rett etter påske.

Kilde:

http://www.digit.no/wip4/detail.epl?id=88030

5804423[/snapback]

Dette var interesante nyheter.

PMnormal: Detser etter hvert ut som at vi er mer enige enn jeg trodde. Det er bra :-)

Kanskje jeg var litt vel hårsår på dette emnet ,og derfor tilla deg synspunkter du ikke har. I så fall beklager jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...