ntec Skrevet 25. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2006 Hvem er jeg (i forbindele med same)? Jeg er så og si bare same, svært lite "nordmann" i meg, kan snakke samisk daglig, har hatt samisk som førstespråk på skolen siden 1. klassen på barneskola til nå (VK1). Jeg er ikke innmeldt i samemannstallet enda pga det ikke har gitt meg stemmerett før nå uansett, og vurderer sterkt å melde meg inn til neste sametingsvalg. Ok, skal innrømme det nå. Jeg startet denne diskusjonen for å tvinge fram synspunktene til nordmenn generelt ved å "provosere" det fram, jeg vet at mange blir provosert av å høre om sametinget og dens enorme (sett i enkeltes øyne) forbruk. Jeg mener absolutt ikke at sametinget bør få 50% av oljepengene, men mener at sametinget bør fortsette på samme måte som nå. Verken få mer eller mindre penger, (okey, 2-3% økning hvert år for å holde seg i takt med kroneverdien). Et spørsmål som jeg ville få svar på indirekte via sametinget-spørsmålet er nordmenns holdning til samer og sametinget. Lenke til kommentar
Battone Skrevet 25. mars 2006 Del Skrevet 25. mars 2006 (endret) Jeg trur, uten å ha noen faktatall bak meg, at nordmenn bryr seg veldig lite om sametinget, foruten "nordmenn" i nteresseområdene til sametinget.. Der er det nok en del med sterke meninger, men de er nok ikke i flertall på dette forumet, uten å ha faktatall om dette heller.. Derimot den gjengse oppfatning av ordet same og samer generelt er veldig negativt.. Vi har jo en fin same som stadig kommer i media og bygger opp om visse fordommer, en viss Mr. Utsi.... Endret 25. mars 2006 av Dre@m_Lord Lenke til kommentar
ntec Skrevet 25. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2006 Derimot den gjengse oppfatning av ordet same og samer generelt er veldig negativt.. 5810583[/snapback] dette tror jeg vil endre seg med tiden, se f.eks. hvordan det er nå kontra for 30-40 år siden:) Lenke til kommentar
Jtand Skrevet 25. mars 2006 Del Skrevet 25. mars 2006 Samer har vært gjennom en vanskelig periode de siste 100 årene, tenker da på fornorskningsprosessen. For de som ikke vet hva dette er, så kan jeg nevne noen stikkord: - Forbudt å snakke og skrive samisk - Samene ble tvinget til å ta avstand fra egen kultur. - Samiske barn og ungdom ble sett ned på og nærmest mobbet. På denne måten skulle de norske myndighetene omvende samer til nordmenn. Det var en stor skam å være same da, man skulle helst tie om det. Kanskje litt OT, menmen... Lenke til kommentar
ntec Skrevet 26. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2006 (endret) Samer har vært gjennom en vanskelig periode de siste 100 årene, tenker da på fornorskningsprosessen. For de som ikke vet hva dette er, så kan jeg nevne noen stikkord: - Forbudt å snakke og skrive samisk - Samene ble tvinget til å ta avstand fra egen kultur. - Samiske barn og ungdom ble sett ned på og nærmest mobbet. På denne måten skulle de norske myndighetene omvende samer til nordmenn. Det var en stor skam å være same da, man skulle helst tie om det. Kanskje litt OT, menmen... 5811541[/snapback] Dette pga at Norge hadde vært styrt av Sverige, og Norge ville bli ett folk for å bygge opp nasjonen igjen, og dette medførte til at alt det samiske skulle fjernes, dermed ble samene undertrykt. Hadde det ikke vært for at det samiske ikke ble undertrykt, så hadde ikke landet vårt trengt noe sameting. Sametinget er rett og slett for å bygge opp den samiske kulturen til det den opprinnelig var. Jeg mener at det er staten som bør ta på seg kostnadene til sametinget siden det var staten selv som ødela den samiske kulturen 100 år tilbake... Endret 26. mars 2006 av ntec Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 Hvorfor har nesten alle som sitter på sametinget samme etternavn? Er det bare to-tre familier som styrer butikken, eller har ikke samer så mange navn i bruk? Lenke til kommentar
Jtand Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 Hvorfor har nesten alle som sitter på sametinget samme etternavn? Er det bare to-tre familier som styrer butikken, eller har ikke samer så mange navn i bruk? 5813355[/snapback] Kilde? Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 Hvorfor har nesten alle som sitter på sametinget samme etternavn? Er det bare to-tre familier som styrer butikken, eller har ikke samer så mange navn i bruk? 5813355[/snapback] Kilde? 5814197[/snapback] http://www.sametinget.no/Artikkel.asp?AId=...&MId1=3&MId2=55 Lenke til kommentar
Battone Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 Er som ellers i samfunnet... Enkelte etternavn er familiær, andre er bare mye brukte etternavn... Alle med navnet Nilsen er f.eks ikke i slekt.. Helga Pedersen er f.eks. ikke i slekt med meg, anda jeg har en oldefar som hadde samme etternavn.. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 Var bare et spørsmål, fint vi fikk det oppklart. Lenke til kommentar
Battone Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 Var bare et spørsmål, fint vi fikk det oppklart. 5814871[/snapback] Er egentlig et legitimt spørsmål.. Er ikke så mye inne på de familiære forholdene på sametinget, men man kunne kanskje sjekket dette nøyere.. Selv om navnene kanskje ikke har betydning, så er store deler av finnmarksvidda i slekt med hverandre på en eller annen måte.. Spørsmålet er vel mer hvor nær slekt.. Om noen familier/slekter sitter med for mye makt, som i arbeiderparti-mafian, så vil dette skade den allmenne interessen i lengden.. Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Et spørsmål som jeg ville få svar på indirekte via sametinget-spørsmålet er nordmenns holdning til samer og sametinget Fikk du noen svar da? Personlig mener jeg at samer og nordmenn er ett folk. Vitenskapen støtter dette. Kulturellt mener jeg også at samene, som alle sammen kan snakke norsk, BURDE snakke norsk fordi vi trenger et felles språk. Men de som ønsker må selvfølgelig kunne snakke hvilket språk de vil til daglig, og med andre som snakker samme språket. Jeg trur, uten å ha noen faktatall bak meg, at nordmenn bryr seg veldig lite om sametinget Jeg bryr meg hvertfall. Jeg mener at et land kun kan ha en lovgivende forsamling. Jeg mener også at det er galt at samene har urfolksstatus fordi dette gir et galt inntrykk. Samer og nordmenn sameksisterte innenfor den geografiske grensen som skulle bli norge i fire tusen år. Det er en skam at vi ikke ble bedre integrert i hverandre under denne lange tiden. Samer har vært gjennom en vanskelig periode de siste 100 årene Det tror jeg nok. Og mye av dette har vært reinspikka rasisme. Men i dag vet vi fakta, og de bør vi forholde oss til. Nordmenn og samer er ETT folk. Lenke til kommentar
Pjakk Skrevet 30. mars 2006 Del Skrevet 30. mars 2006 Finnes det egentlig noen samiske oljeplatformer eller finnes det i det hele tatt noen samiske konstruksjoner som kan pumpe opp olje? Lenke til kommentar
Battone Skrevet 31. mars 2006 Del Skrevet 31. mars 2006 Finnes det egentlig noen samiske oljeplatformer eller finnes det i det hele tatt noen samiske konstruksjoner som kan pumpe opp olje? 5842778[/snapback] Det blir det samme som å spørre Mr. santaxx om han har kompetanse til å pumpe opp oljen.. Eller for den saks skyld om Norge hadde noen oljeinstallasjoner før oljeeventyret.. Teknologi og kompetanse kommer etter behov, og det har ikke vært behov for slikt før nå.. Kan vel i samme åndekast nevne at Norge ikke eier en eneste oljeinstallasjon/oljeplattform.. De er eid av multinasjonale selskaper, som både Hydro og Statoil er blitt.. Om ingen krever at oljepengene blir brukt til noe i dag så vil dem sannsynligvis bli slukt av kommende generasjoners pensjoner, og når det kommer til oss, vi som har 30-40 år igjen til pensjonalder, så må vi sitte og tigge på Karl Johan.. Det er vår tids største løgn at disse pengene ikke er penger, men "kapital".. Vår tids kapital er menneskene i dette landet, og om ikke vi starter å bruke penger på skole så vil "pensjonsfondet" kun bli en buffer som fort vil forsvinne.. Selv om den vanlige mann i gata ikke vil ha pengene, så vet vi her oppe i nord å gjøre nytte av den.. Lenke til kommentar
Pjakk Skrevet 31. mars 2006 Del Skrevet 31. mars 2006 Ser ikke helt sammenhengen din jeg.. Hva har samene eller sametinget gjort for å fortjene å få en så stor del av olje pengene som noen nevnte før i denne tråden? Hva vil dere oppe i nord bruke olje pengene på? Lenke til kommentar
Battone Skrevet 31. mars 2006 Del Skrevet 31. mars 2006 Ser ikke helt sammenhengen din jeg.. Hva har samene eller sametinget gjort for å fortjene å få en så stor del av olje pengene som noen nevnte før i denne tråden? Hva vil dere oppe i nord bruke olje pengene på? 5844034[/snapback] Vi ville f.eks. arrangert et OL, som "rasistene" på stortinget nekter oss.. Utvidet den "kapitalen" vi har her, nemlig folket, ved å heve kompetansen.. Er nok å ta tak i her oppe.. Det største problemet her oppe er stigmatiseringen vi får fra Sør-Norge, vi hadde klart oss helt fint uten alt sør for Trondhjem vi.. Lenke til kommentar
ntec Skrevet 31. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2006 (endret) Det største problemet her oppe er stigmatiseringen vi får fra Sør-Norge, vi hadde klart oss helt fint uten alt sør for Trondhjem vi.. 5844102[/snapback] Riktig. Endret 31. mars 2006 av ntec Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 31. mars 2006 Del Skrevet 31. mars 2006 Det største problemet her oppe er stigmatiseringen vi får fra Sør-Norge, vi hadde klart oss helt fint uten alt sør for Trondhjem vi.. Så at hele nordnorge går med dundrende underskudd og må suppleres på alle mulige måter av resten av landet er nettopp sør, øst, vest og midt norge sin skyld? Fascinerende! Lenke til kommentar
Battone Skrevet 31. mars 2006 Del Skrevet 31. mars 2006 Det største problemet her oppe er stigmatiseringen vi får fra Sør-Norge, vi hadde klart oss helt fint uten alt sør for Trondhjem vi.. Så at hele nordnorge går med dundrende underskudd og må suppleres på alle mulige måter av resten av landet er nettopp sør, øst, vest og midt norge sin skyld? Fascinerende! 5845919[/snapback] Hvor har du det fra at Nord-Norge går med underskudd. Foreslår at vi kommer med fakta og kildehenvisninger om du har tenkt å bruke den kjente og mye brukte nedlatende tone om Nord-Norge.. Du har selvsagt din forutinntatte holdning om dette som mange i Sør-Norge har, dette grunnet mange års ran av "våre" ressurser uten at de tilfører nok til å erstatte fiske og jordbruk som småsamfunnene her opp har vært bygget opp av. Det er vel liten tvil at potensialet i Norge ligger her i Nord, spørsmålet er bare om vi får frihet til å utnytte dem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå