Gå til innhold

Penger til sametinget

Anbefalte innlegg

Selvsagt burde sametinget få disponere havparten av oljefondet...  Er bare rett og rimelig etter så mange år med diskrimenring..  Norge er ikke noe bedre enn USA i så måte... "Gi dem et reservat, så holder dem i det minste kjeft"

Samene burde kreve halve oljefondet og en egen stat slik som Skottland er i Storbritannia...

5799067[/snapback]

flott, her har vi en som har skjønt det:) Men samene burde ikke få egen stat da. heller leve sammen med nordmenn. tenk på hvis du ikke er same og bor i nordnorge, skulle du tvangsflyttes sørover pga du ikke er same??

Endret av ntec
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ntec: Okkuperte er vel ikke helt riktig ord å bruke! De levde av det naturen ga dem!

Hva med å gi % vis av olje intektene..... pr antal bebygger prosentvis.

eks: 90 nordmenn får 90% og 10 samer 10% =summen er den samme pr person.

Da er det likt fordelt.

Samene er endel av norsk kultur. Akkurat som indianerne av Amerikansk!

Ciao

5798910[/snapback]

Ja, som vi ser Jtand skriver, så er det opptil 49% samer i Norge. Det vil si at stortinget skal ha 51% og sametinget 49%.

5798938[/snapback]

ehh 49% registrerte samer?

Ciao

Lenke til kommentar
ntec: Okkuperte er vel ikke helt riktig ord å bruke! De levde av det naturen ga dem!

Hva med å gi % vis av olje intektene..... pr antal bebygger prosentvis.

eks: 90 nordmenn får 90% og 10 samer 10% =summen er den samme pr person.

Da er det likt fordelt.

Samene er endel av norsk kultur. Akkurat som indianerne av Amerikansk!

Ciao

5798910[/snapback]

Ja, som vi ser Jtand skriver, så er det opptil 49% samer i Norge. Det vil si at stortinget skal ha 51% og sametinget 49%.

5798938[/snapback]

ehh 49% registrerte samer?

Ciao

5799222[/snapback]

det er ikke snakk om registrerte samer. det er snakk om antall samer som eksisterer i norge

Lenke til kommentar
Bare til opplysning. Samer flest bor i Oslo!

5799189[/snapback]

Luring... Dette er ikke sant... De fleste registrerte samene bor i Oslo.. Takket være noen hundre år med hetsing så vil størstedelen av den samiske befolkningen fortsatt ikke innrømme at dem er samer, ihvertfall ikke gjennom registrering.. Vi vet alle hva som har skjedd opp igjennom historien med registrerte minoriteter.. Størstedelen av befolkningen nord for Røros har i et eller annet slektsledd samisk opphav.. Men som sagt, det vi ikke er stolt over vil vi helst overse..

Det er kun et fåtall som er reinsamer, de aller fleste bosatte seg ved sjøen, særlig i Norge er dette tilfelle.. Samer er et så innprentet "skjellsord" i det norske språket at for å kunne samle hele "stammen" så ville vi være nødt til å endre navnet..

Endret av Dre@m_Lord
Lenke til kommentar
ntec:

Da må jo svenskene få endel...vi er jo noe utvannet derfra også -1905! hehe

Ciao

5799279[/snapback]

Nei, de har fått sitt oppgjør gjennom oppløsningen, om dem skulle krevd noe så måtte det ha kommet under eller like etter unionsoppløsningen... De svenske, finske og russiske samene er et annet tema, disse har aldri fått noe oppgjør, foruten å ha blitt fratatt eldgamle beiteområder det siste året..

Lenke til kommentar

Det finnes faktisk mer enn fire millioner "samer" i norge :!:

Selvsagt burde sametinget få disponere havparten av oljefondet... Er bare rett og rimelig etter så mange år med diskrimenring

Two wrongs don't make a right. Behandlingen samene fikk var fæl. Men de hadde det neppe stort verre enn nordmenn som bodde i byene. Det var andre tider.

Samene burde kreve halve oljefondet og en egen stat slik som Skottland er i Storbritannia...

Skottland er et land. Ikke en rase. Samene er heller ikke en rase og har ikke vært det på hundrevis av år.

Bare de?

Neida, det er mange andre, men de såkalte samene er definitivt en av dem.

Og ja, de fleste såkalte samer bor faktisk i Oslo. Registrering har ingenting med saken å gjøre. Alle etniske nordmenn har samiske gener og omvendt. Samer som sådan *finnes ikke*.

Lenke til kommentar
Hva er egentlig en same? Og hva gjør sametinget?

Hvis jeg går fra sverige til Norge til fots har jeg da rett til å "starte" mitt eget folkeslag og få 33% av oljepenga?

5807805[/snapback]

nei, ikke da alle områder i norge allerede er eid

Lenke til kommentar
Hva er egentlig en same? Og hva gjør sametinget?

Hvis jeg går fra sverige til Norge til fots har jeg da rett til å "starte" mitt eget folkeslag og få 33% av oljepenga?

5807805[/snapback]

Definisonen på en same i dag er at du har samiske aner.. Sametinget er en instans som ser til at en liten del av den samiske befolkningen får alle rettighetene.. De representerer egentlig ikke samenes interesser, kun som sagt en minoritet innenfor den samiske befolkningen..

Grunnen til dette kan være, som også nevnt tidligere. at størstedelen ikke vil vedkjenne seg sitt opphav, dermed får de heller ikke noe å si i viktige samiske samfunnsspørsmål..

Sametinget skulle vært valgt gjennom geografisk tilhørighet, ikke denne ekskluderende måten det gjøres i dag..

Og du kan gjerne "starte ditt eget folkeslag", problemet er vel å bevise at du og ditt folk har historiske rettigheter til et område..

Du kan jo starte med å hakke inn noen tegn på en stein, bilder av deg jakte på en eller annen rein og undertegen kunstverket med santaxx .. Kan jo hende at en eller annen går på det og gir deg noen 1000 kroner og et opphold på psykiatrisk... :ermm:

Hvor er du fra ntec ?

Endret av Dre@m_Lord
Lenke til kommentar
Hvor er du fra ntec ?

5809824[/snapback]

Det er ikke relativt i diskusjonen. :p

5809979[/snapback]

Selvsagt er det relativt for diskusjonen, men man trenger ikke å si det.. Jeg for min del er født i Tromsø og har samisk aner både på mors- og farssiden..

Jeg har valgt å ikke melde meg inn i samemanntallet, men har mulighet å melde meg inn om jeg ønsker det.

Om du er av samisk opphav har du på en måte større rett til å kritisere sametinget enn om du ikke har det. Du har mer eller mindre følt på kroppen den diskrimeringen som er og har vært i Norge over lang tid..

Lenke til kommentar
Hva skjer hvis man er 1/2 eller 1/4 same? Får man en så stor del av oljefondet da?

5810118[/snapback]

Hehe, som nevnt tidligere så blir du faktisk regnet som fullblods lapp og vil få hele greia..

Kriteriene for å melde seg inn i samemanntallet. (Fra sametingets hjemmeside)

Kriterier

Et av kravene for å registrere seg i samemanntallet er at minimum en av dine oldeforeldre må ha snakket samisk. For mange unge vil dette kravet ikke kunne oppfylles, særlig i områder utenfor indre Finnmark. De er derfor avhengig av at en av foreldrene registrerer seg. Hvis en av foreldrene er registrert, kan også barna registrere seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...