Gå til innhold

Penger til sametinget

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
De burde ikke få en dritt av den norske staten. Sametinget kan klare seg på skatter og avgifter av samene.

5797143[/snapback]

nei, nei! jeg mener at samene bør få 50% av oljepengene siden det er to folkeslag i norge.

Jeg ville regnet det ut slik: oljepengene / antall folkeslag = pengene sametinget før få.

Med andre ord mener jeg at sametinget får for lite per i dag.

Så synes jeg at sametinget før få halvparten av sparepengene som landet vårt har spart siden sametinget ble opprettet for 10-15 (hvem vet hvor lenge sametinget har eksistert) år siden.

Endret av ntec
Lenke til kommentar

Du har en grundig feilberegning der, ntec. Hvor mange samer finnes det, og hvor mange nordmenn finnes det?

Samene kommer jo til å bli styrtrike mens Norge generelt blir et u-land.

Kanskje de bør få litt mer penger, men 50 % av oljepengene er jo overdrivelse så det holder.

Lenke til kommentar

sa ikke han hadde feilberegnet, spurte om han var gal...

det er et beregnet et anslag på rundt 75 000 - 80 000 samer i verden, hvorav rundt 30 000 ikke bor i Norge. Av de resterende på Norsk jord bor en god del på sørlandet. 11 000 totalt er registrert i samemanntallet og 1100 av disse bor på sørlandet. vet ikke om jeg skal kalle de registrerte samene "de som bryr seg" med tanke på hva som skjer innen politikken.

Norge har 4 525 000 innbyggere, hvis vi tar i litt kan man si samene som bor nordpå representerer 1% av befolkningen. Regner man bare med de registrerte i manntallet snakker vi promiller. Skjønner ikke helt hvorfor den knappe prosenten evt. promillen skal få 50% av landets oljepenger. logikk er det hvertfall ikke...

Lenke til kommentar

Er det ikke mange halvsamer i Norges land? Det er mange som ikke tør å innrømme at de er samer. Tror jeg leste en plass at det var ca 49% av befolkningen som var samer, og som ikke visste det, eller ikke tør å innrømme. 49% + 1% = 50%, altså halvparten av befolkningen, og halvparten av oljepengene. Punktum.

Lenke til kommentar
Er det ikke mange halvsamer i Norges land? Det er mange som ikke tør å innrømme at de er samer. Tror jeg leste en plass at det var ca 49% av befolkningen som var samer, og som ikke visste det, eller ikke tør å innrømme. 49% + 1% = 50%, altså halvparten av befolkningen, og halvparten av oljepengene. Punktum.

5797559[/snapback]

Kilde?

Lenke til kommentar

5797559[/snapback]

Halvparten av norges befolkning kommer fra Balkan. Send halve oljefondet til Serbia. :)

Endret av LarsP
Lenke til kommentar

Ja, DET hadde jo vært interessant, om hvert "folkeslag" skulle få en del av oljekaka. Da hadde hvertfall kona mi blitt millionær over natta, hun er nemlig fra brasil, og dem er det bare noen få hundre av i norge :D

Jeg synes at forslaget om at sametinget bør klare seg på å skatte samene er et godt forslag.

Men i det hele tatt mener jeg at norge er ETT land, og at vi ikke kan dele oss inn i etniske grupper med forskjellige lover og regler. Jeg mener derfor sametinget bør oppløses.

Dessuten finnes det ingen som heter samer. De er genetisk identiske den norske befolkningen i finnmark. Samene var et folkeslag som kom østfra. Europeerne kom til norge når isen trakk seg tilbake, for 11-12 tusen år siden. Tidligst samiske bosetning var 7-8.000 senere cirka 2000 før kristus. Med andre ord er samene innvandrere.

Mange som kaller seg samer er ikke annet enn en sosioøkonomisk interessegruppe. Det er en skam at vi forskjellsbehandler folk i landet på grunnlag av påståtte (men ikke demonstrative) raseforskjeller.

Alle nordmenn er således samer, og alle samer som bor i norge er nordmenn. Sånn er det bare. De må gjerne ta vare på og videreføre sin flotte kultur, men ikke på andres bekostning.

Derfor, tilbake til det opprinnelige poenget, synes jeg at de som mener de er samer, selv kan betale for gildet, og at sametinget må fratas all politisk autoritet.

Lenke til kommentar

samene okkuperte halve landet før nordmennene gjorde det. Derfor burde inntekten deles likt!

Andre folk som brasilianere etc er bare innvandrere, der er ikke samer eller nordmenn. De burde jobbe for å få penger, men for halv lønn enn det vi nordmenn / (samer) får. I tillegg bør de betale ekstra skatt.

Endret av ntec
Lenke til kommentar

ntec: Okkuperte er vel ikke helt riktig ord å bruke! De levde av det naturen ga dem!

Hva med å gi % vis av olje intektene..... pr antal bebygger prosentvis.

eks: 90 nordmenn får 90% og 10 samer 10% =summen er den samme pr person.

Da er det likt fordelt.

Samene er endel av norsk kultur. Akkurat som indianerne av Amerikansk!

Ciao

Endret av Master Chiun
Lenke til kommentar
ntec: Okkuperte er vel ikke helt riktig ord å bruke! De levde av det naturen ga dem!

Hva med å gi % vis av olje intektene..... pr antal bebygger prosentvis.

eks: 90 nordmenn får 90% og 10 samer 10% =summen er den samme pr person.

Da er det likt fordelt.

Samene er endel av norsk kultur. Akkurat som indianerne av Amerikansk!

Ciao

5798910[/snapback]

Ja, som vi ser Jtand skriver, så er det opptil 49% samer i Norge. Det vil si at stortinget skal ha 51% og sametinget 49%.

Lenke til kommentar
samene okkuperte halve landet før nordmennene gjorde det. Derfor burde inntekten deles likt!

Andre folk som brasilianere etc er bare innvandrere, der er ikke samer eller nordmenn. De burde jobbe for å få penger, men for halv lønn enn det vi nordmenn / (samer) får. I tillegg bør de betale ekstra skatt.

5798880[/snapback]

:wallbash:

Lenke til kommentar

samene okkuperte halve landet før nordmennene gjorde det.!

Det blir semantikk, og et spørsmål om hva som definerer norge. Når vi snakker om norge snakker vi om dagens grenser. Samene eksisterte, innenfor det som nå er norge, i de to øverste fylkene.

Derfor burde inntekten deles likt

Inntektene deles likt per i dag. Likt per innbygger. Samer er nordmenn, både kulturellt, juridisk og genetisk. Samene som sådan er en sosioøkonomisk interessegruppe.

Da er det likt fordelt.

Dine meninger om 'lik fordeling' høres temmelig fascistiske ut spør du meg.

Lenke til kommentar

Selvsagt burde sametinget få disponere havparten av oljefondet... Er bare rett og rimelig etter så mange år med diskrimenring.. Norge er ikke noe bedre enn USA i så måte... "Gi dem et reservat, så holder dem i det minste kjeft"

Samene burde kreve halve oljefondet og en egen stat slik som Skottland er i Storbritannia...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...