Vindstille Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 (endret) Verdens regnskoger lider av for mye nedhogging og ødeleggelser. Samtidig har forbrukerene lyst på eksostisk tømmer som teak og mahogni og dette fører til høy fortjeneste for å hogge ned den truede regnskogen. Hvordan skal vi få selskapende til å hogge ned regnskogen på en bærekraftig måte? Endret 22. mars 2006 av JonT Lenke til kommentar
Superior Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 En del av regnskogen blir vel også hugget for å gi plass til beitemark? Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 En del av regnskogen blir vel også hugget for å gi plass til beitemark? 5796788[/snapback] I såtilfelle er dette jævlig dumt. Nybyggerne i Australia begikk den feilen da de hugget ned hundretusenvis av mål med skog for å gi plass til husdyrbesettninger. Noen tiår senere ligger områdene der forlatt og ørken lignende landskap har overtatt. Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 23. mars 2006 Del Skrevet 23. mars 2006 Jeg tror overskriften er litt selvmotsigende i seg selv :!: Det går ikke ann å hogge ned regnskogen på noen forsvarlig måte. Regnskog tar tiår og hundrevis av år å gro. Det er ikke bare trærne, men også alt som lever der, under bakken, på bakken, i trærne, busker, større dyr, insekter, bakteriekultur... det er et helt spesielt økosystem. Og så vidt jeg forstår er det også vanskelig å få disse tresortene til å vokse uten dette systemet rundt dem som 'før' dem masse næringsstoffer osv. Men jeg synes faktisk det ville vært verd å prøve. Om man også betalte brasilianere, indonesiere osv. mer for disse tresortene (man kunne testet om de var naturlige eller dyrket med gentester) så hadde det også blitt økonomi i det. Lenke til kommentar
warpig Skrevet 23. mars 2006 Del Skrevet 23. mars 2006 Det ideele hadde vært en regnskogplantsje, men nå vet jeg ikke om det går ann å bygge noe sånt idag. Siden vi faktisk har gode treerstatninger idag så synes jeg at vi skal droppe og hogge det ned i det hele tatt, og mange av de europeiske tresortene er faktisk ganske så fine. Og som noen nevnte så er mye hogd ned for å gi plass til dyrket mark, men den er bare fruktbar i noen få år før den tørker ut. Og da må hogge ny skog, og slik går den onde sirkelen. Man kunne kanskje hatt en kvote på hvor mange trær som det er lov til å hogge hvert år. Men, er ikke det faktisk ulovelig å bruke i det norske land, i hvert fall noen av tresortene? En annen ting er at det har blitt litt for mye hysteri om det i det siste, så jo hva som skjedde på "frosken" i byen, der måtte de ta ned teaken de hadde brukt for å så kaste den, makan til resurssløsing. Fuck for forest Lenke til kommentar
Vindstille Skrevet 23. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2006 Er det helt ulovelig å selge enkelte tretyper i Norge eller er det bare ulovelig å selge tømmer som er hogget ulovelig? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå