Gå til innhold

Kan jeg finne mine windows lagrede mapper?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bare tipse om at hvis du har NTFS på windowsdiskene dine, vil du bare kunne lese, ikke skrive. Har du Fat32 er ikke dette noe problem.

edit da jeg så nytt spørsmål over:

Det en da må gjøre er sette disken din til en mappe i linuxsystemet, kalles 'mount'. kommando(må kjøres som root(all tilgang)) kan feks være:

mount /dev/hda1 /mnt/c -t ntfs -o nls=iso8859-1,umask=0222

der "/dev/hda1" viser til første partisjon på 1. harddisk i pc og "/mnt/c" til mappen du vil vise innholdet. "-t ntfs" sier at disken er en NTFS formatert disk og "-o nls=iso8859-1,umask=0222" vil gi deg lesetilgang på disken som normal bruker.

Endret av zeltex
Lenke til kommentar
Bare tipse om at hvis du har NTFS på windowsdiskene dine, vil du bare kunne lese, ikke skrive. Har du Fat32 er ikke dette noe problem.

5796655[/snapback]

Vil det si at om jeg kopiere alt over til en fat32 disk. kan jeg bruke programmer både i windows og linux?

Er det noen ulemper med å bruke fat32??

takker igjen!! :thumbup:

Lenke til kommentar

5796655[/snapback]

Vil det si at om jeg kopiere alt over til en fat32 disk. kan jeg bruke programmer både i windows og linux?

Er det noen ulemper med å bruke fat32??

takker igjen!! :thumbup:

5796685[/snapback]

Programmer i windows og linux vil ikke vanligvis kjøre meget bra sammen, men selv med ntfs vil det fungere å bruke noen av windowsprogrammene i linux. Det vil ikke lønne seg å kopiere over til en Fat32 disk, men hvis du allere hadde hatt, så kunne du uten problem bare kopiert informasjon fra linux til windows disk.

Lenke til kommentar

Mountinga skjer automatisk ved installasjon av suse, og windows partisjonene dine ligger tilgjengelig under en mappe jeg i farta ikke husker adressen til. du finner den nok. hvis du installerer pakkene som anbefales under suse-installasjonen har du standardprogrammer på lik linje med en ny windows-installasjon. den store overgangen fra windows er å installere det du vil ha utover disse. i nyere suseversjoner er dette ikke så "vanskelig" som før, og mange programmer kan installeres ved et dobbeltklikk, som i windows. Men fremdeles må mye ordnes på den gamle, manuelle metoden, som kan være komplisert for nye brukere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...