Gå til innhold

Dårlig bilde med Hauppauge HVR1300

Bofur

Anbefalte innlegg

Jeg har ingen erfaring med Tv kort og HTPC.

Til nå har jeg bare prøvd win xp med sp2 og originale driver for skjerm og tv-kort. Etter å ha installert alle driverne som fulgte med til skjerm og tv kort inkl Win-Tv2000 Så får jeg dårligere kvalitet på live tv sendinger, enn om jeg kjører tv signalene via tv-kortet og ut via skjermkort og DVI kabel til LCD tven. Er

Er det noen som kan gi en kort oppsummering for hva jeg burde installere av codec og software?

Hovedsakelig skal jeg bruke HTPC'en til film avspilling, opptak, internet, og musikk.

Har følgende oppsett:

HK Asus p4800se + ct479 adapter

CPU Intel M 740@ 2.3GHz 200Mhz fsb

Minne 2x512 Twinmos pc3500 Speed premium@ 210 cl 2.2.2.5

Skjermkort MSI Nvidia FX 6200 128TD AGP

Tv kort Hauppauge Win-Tv Hvr 1300

Lydkort Creative Audigy ZS

Skjerm QP vision 32" LCD Tv

Endret av Bofur
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hurtigsvar fra en som ikke har peiling;

Deg går igjen i alle tester og forum at folk anbefaler codec fra nvidia. Disse koster noen kr, og finnes på www.nvidia.com Du kan jo laste ned en prøveversjon som virker i 30 dager, slik at du får sjekket om det blir noen forbedringer.

Er kanalene dine stilt inn riktig; her er en guide for hvordan det gjøres; http://www.olman.se/Mediadatorer/fintjuste...v-frekvenserna/

Ser du bruker Win-Tv Hvr 1300; kan du si hvorfor du kjøpet et "hybrid" tv-kort? Jeg vurderer og kjøpe tv-kort selv...

5796821[/snapback]

*Så en må da altså legge inn codec til skjermkortet i tillegg til hva som er bundlet med kortet? Ok da får jeg gå på codec jakt :roll:

*Kjøpte Win-Tv HVR1300 fordi det støtter win-p og win-xp-mce. Samt at kortet har onboard mpeg decoder. Bruker da altså ikke software.

* det har også egen lydinngang slik at problem med synkronisering av bilde og lyd skal være redusert.

*støtter analog og digital radio/ og analogt og digitalt tv.

*Skulle egentlig kjøpe tvkort i fjord høst men ble anbefalt av Happauge om og vente på HVR1300, som vist nok skulle være av en nyere generasjon tv tuner samt annen hardware. (mer fremtidrettet altså) en hva som fantes på markedet.

Savner test av dette kortet da, og aller mest en eller annen guide for oppsett av tv kort og codec som er skrevet slik at vanlig dødelige kan skjønne det :blush:

Men jeg skal prøve å installere det med win-mce05 og se hvordan bildekvaliteten blir da.

Endret av Bofur
Lenke til kommentar
Hei igjen, her er link til en artikkel på hardware.no; dersom du går ned til tv-kortet så skriver de noen ord om codec og hva de velger.

http://www.hardware.no/guider/hele_maskine...-_del_1/23800/7

De skriver "Som tidligere nevnt, kommer verken TV-kortet eller WMCE med en MPEG-2-dekoder. Dette må man skaffe selv. Fra hjemmesidene til Hauppauge kan man laste ned en slik dekoder. Vi valgte å ikke benytte oss av denne dekoderen, men gikk heller for Nvidias egen MPEG-2-dekoder. Andre alternative MPEG-2-dekodere er Cyberlinks Power DVD."

Mao. skal du ikke legge inn en codec i tillegg, men bare den fra nvidia - men om det vil gi bedre bilde finner du bare ut med å prøve den prøveversjonen.

5798588[/snapback]

Takker Da skal jeg prøve med trial versj til Nvidia.

Funker denne med XP MCE05 og in XP?

Det jeg til nå har gjort er å installere drivere til skjermkort og lydkort, for så og sette inn cd som fulgte med tv-kortet og kjørte setup. Den installasjonen la inn en haug med diverse ting og tang :hmm:

Endret av Bofur
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...