Tankakern Skrevet 24. september 2002 Del Skrevet 24. september 2002 Jeg formaterte nettopp maskina mi og la inn WinXP på nytt. Jeg har et Abit KT7A-RAID kort, og Soundblaster Live 5.1 Player. Allerede nå kan det hende at noen ser med en gang hvilket problem jeg skal snakke om. For en god stund siden dukket det opp et problem med hovedkort som har VIA KT133A chipset, nemlig den beryktede 686B Southbridge + Soundblaster-lydkort bug'en. Problemet var at hvis trafikken på southbridge-bus'en ble for stor, så ville det bli ulyder hvis du spilte av musikk (andre symptomer (hos meg f.eks) var at musa begynte å nappe/lagge), eller hvis du kopierte filer mellom to harddisker, kunne filer bli korrupte osv. (http://www.networking.tzo.com/net/software/readmes/faqvl019.htm) Tilbake til etter formateringen. Det var en god stund siden jeg hadde formatert sist, men før da fungerte iallfall musikk og filkopiering osv. helt fint. Men nå, etter formatering, kom feilen tilbake. Hva var feil? Jeg hadde nettopp flashet bios rett før jeg formaterte, og jeg tenkte at dette kunne være feil. Fordi, etter å ha klurt siden lørdag med å finne en løsning, og prøvd evig mange fix og BIOS-tweaks (som f.eks VIA PFD og Latency Patch og mange forskjellige 4-in-1 osv), så var det kun bios igjen. Så jeg nedgraderte til det jeg hadde før, men fremdeles hadde jeg problemet med at musa lagga, og lyden stoppet opp. Så jeg fant ut; det måtte være noe med RAID-driverne, det kunne rett og slett ikek være noe annet. Jeg hadde de driverne som tilsvarte BIOS'en min (v1.11.0512), men jeg ville jo likevel prøve med en enda nyere driverpakke for å se om dette løste problemet, selv om det står at du helst skal bruke samme versjon som BIOS har. Så derfor lastet jeg ned v2.32. (http://www.highpoint-tech.com/370drivers_down.htm) Og da forsvant problemet helt. Konklusjonen her er: hvis du har et av hovedkortene som står i overskriften eller et annet kort med 686B Southbridge (se http://www.networking.tzo.com/net/software...es/faqvl019.htm for mer info) og har problemer med lyd og lagging av diverse enheter, OG at ingenting på nevnte internettside fungerer (fordi du bør sjekke det først), OG at hovedkortet har et HPT37x RAID-kontroller, så oppgrader til de nyeste RAID-driverne uavhengig av hvilken BIOS-versjon du har. Da vil det funke. Etter å ha holdt på i fire dager med å løse dette problemet, tenkte jeg at det kunne være en annen stakkar som slet med det samme :smile: (Om noen lurer på hvorfor jeg ikke hadde problemet før formatering, var at jeg faktisk hadde oppdatert til nyeste RAID-driverversjon på gamlesystemet, så derfor funka det fint.. jeg hadde glemt det :smile: ) Lenke til kommentar
Trondos Skrevet 26. september 2002 Del Skrevet 26. september 2002 Ja, eg var borti noko liknande når eg oppgraderte til XP. Har KT7 raid og Audigy lydkort. Alt funka fint i 98, i XP var det masse spraking når det var høg aktivitet på bussen. Etter kvart kom det nye drivare frå Creative, hjalp litt. Så fann eg ut ap XP hadde sett ALLE tinga som vil ha IRQ til IRQ 10. Etter å ha gitt lydkortet ein egen IRQ manuelt, vart det litt bedre, men ikkje heilt bra. På grunn av andre irritasjonsmoment med XP (Maskina gjekk i sirup av og til), formaterte eg og putta på Win2000. Då forsvann problemet. :smile: [ Denne Melding var redigert av: Trondos på 2002-09-26 21:18 ] Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 26. september 2002 Del Skrevet 26. september 2002 Trondos skrev (2002-09-26 21:16): Ja, eg var borti noko liknande når eg oppgraderte til XP. Har KT7 raid og Audigy lydkort. Alt funka fint i 98, i XP var det masse spraking når det var høg aktivitet på bussen. Etter kvart kom det nye drivare frå Creative, hjalp litt. Så fann eg ut ap XP hadde sett ALLE tinga som vil ha IRQ til IRQ 10. Etter å ha gitt lydkortet ein egen IRQ manuelt, vart det litt bedre, men ikkje heilt bra. På grunn av andre irritasjonsmoment med XP (Maskina gjekk i sirup av og til), formaterte eg og putta på Win2000. Då forsvann problemet. Prøvde du å flytte lydkortet til en annen pci slott, I de fleste tilfeller ville det ha hjulpet deg. [ endret av Kjetil Lura den 2002-09-26 22:17 ] Lenke til kommentar
arnomd Skrevet 26. september 2002 Del Skrevet 26. september 2002 Hadde KTA7A inntil i sommer. Synes å huske at bruksanvisningen advarte mpot å bruke PCI slot 3 til lydkort. Var også ett eller annet med slot 5. Lenke til kommentar
Trondos Skrevet 27. september 2002 Del Skrevet 27. september 2002 Quote: Den 2002-09-26 21:48, skrev Kjetil Lura:Prøvde du å flytte lydkortet til en annen pci slott, I de fleste tilfeller ville det ha hjulpet deg. Nei, eg gjorde ikkje det. Det var ein ting eg tenkte å gjere, men kom aldri så langt. Eg formaterte i staden. Lenke til kommentar
Trondos Skrevet 27. september 2002 Del Skrevet 27. september 2002 Fann dette på heimesida til Abit: http://www.abit.com.tw/abitweb/webjsp/engl...%2F+KX7-333R%29 Hmmm, verdens lengste URL? <font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Trondos på 2002-09-27 22:57 ]</font> [ Denne Melding var redigert av: Trondos på 2002-09-27 22:58 ] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå