Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

*LØST* Skadet NTFS-partisjon. What to do?

Anbefalte innlegg

PC-en til naboen nektet å boote windows her om dagen, dvs maskinen bare restartet automatisk mens XP-loadingen pågikk. Trodde først det var noe hardware-feil eller noe, men ville forsøke å reinstallere XP først. Men ble overrasket når XP-cden ikke oppdaget noe tidligere installasjon (slik at jeg kan velge "repair" på denne), men heller sa at partisjonen med C:\ på var [ukjent] format, og ikke NTFS som det burde ha vært.

Så filsystemet er av en eller annen grunn blitt skadet. Noen som vet en god måte å reparerer dette på, uten for mye styr? Regner med det kun er partisjonstabellen eller noe som er tilklusset, og at all data på partisjonen er i orden.

Endret av brsseb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Ultimate Boot CD inneholder partisjonéringsverktøy, men jeg har ikke prøvd de selv.

Hilsen,

efikkan.

5795871[/snapback]

Takk for svar, men den CD-en så litt skummel ut, spør du meg :).

Men partisjon nr 2 (NTFS) ser ut til å være i orden. Hva hvis jeg installerer XP på nytt på denne partisjonen, vil jeg da kunne bruke noe diskverktøy i XP for å reparere den første, skadde partisjonen?

Lenke til kommentar
Hei!

Ultimate Boot CD inneholder partisjonéringsverktøy, men jeg har ikke prøvd de selv.

Hilsen,

efikkan.

5795871[/snapback]

Men partisjon nr 2 (NTFS) ser ut til å være i orden. Hva hvis jeg installerer XP på nytt på denne partisjonen, vil jeg da kunne bruke noe diskverktøy i XP for å reparere den første, skadde partisjonen?

5795994[/snapback]

Ja så lenge du ikke overskriver den andre partisjonen så skal det gå fint.

Hilsen,

efikkan.

Lenke til kommentar
Hei!

Hilsen,

efikkan.

5795871[/snapback]

5795994[/snapback]

Ja så lenge du ikke overskriver den andre partisjonen så skal det gå fint.

Hilsen,

efikkan.

5796238[/snapback]

Det siste gikk heller dårlig, da XPinstallasjonen insisterer på å formatere den skadde partisjonen før den fortsetter installasjonen. :(

Lenke til kommentar

Puttet disken inn i en annen pc (som "ekstradisk"). Under oppstarten så XP at den ene disken hadde en skadet partisjon, og CHECKDISK fikset partisjonen selv på to minutter. Ser ikke ut som noe data gikk tapt. Så nå ble naboen glad :).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...