tofter Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 Når det gjelder kabeldimensjon har ikke spenningen noen betydning. 5815532[/snapback] Feil, spenningen har alt å si på kabeldimensjonering. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 Det har å si på hvor mye spenning man kan tape. Det vil i såfall gå den veien i dette tilfellet at man må ha tykkere, fordi å tape f.eks 2V på 12V er kritisk, mens å tape 2V på 230V er ingen ting. (noe som vil oppheve det at kabelen her er kortere) Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 Når det kommer til beregning av strømføringsevne ut fra tabellene i NEK400 så er de bregnet ut fra en ledertemperatur på 70 grader på PVC isolert kabel uavhengig av spenningstapet, det er minimumstverrsnitt. For å unngå spenningstap så må man opp i tverrsnitt men nå dreier det vel seg om korte avstander så tapet blir neppe så stort som 2V på en meter eller 2. Men en viftemotor på 720W vil bli på størrelse og kraft med en løvblåser, skulle bli bra kjøling av det. Lenke til kommentar
Fresh-T Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 (endret) nå må du huske at det er snakk om 12V,Ifølge ohms lov blir det mer ampere jo lavere spenningen er.. Hææ, hva er det du babler om? I denne tråden ble det vist mye amatør-gjette-kvasi-elekronikk! enkelt sagt: SPENNING er noe du setter på! MOTSTAND er noe alle elektroniske komponenter har. (som her er konstant) STRØM er noe du FÅR, ifølge av ohms lov. U = R * I Lavere spenning gir lavere strøm! Effekt beregnes som regel best slik: P = U^2 / R (siden strømmen VELDIG sjedent er konstant) Mye av dette er forenklet, men man må jo starte en plass. (ex: viften vil i praksis ikke ha helt konstant motstand, som den har i teorien, men variasjonene er alikevel små) En annen ting: Kabeldimensjon beregnes KUN (!) etter strøm. Vanlig å bruke ampere pr kvadrat millimeter. Det er en grunn til at høyspenten er høyspent for å si det sånn. Da kan man senke strømmen tilsvarende, og dermed kabelkostnader. Endret 26. mars 2006 av Fresh-T Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 (endret) Huff, her var det mye røre. Ikke mange elektrikere til stede? For å ta noen av de verste feilene: just-_-me: Nuhvok har rett i utregninga av antall watt hvis vi antar at motstanden er konstant. Den antagelsen er nok ikke så gal heller for viftemotorer så det er et godt estimat. Er det 60 Ah det snakk om her eller mAh?5797310[/snapback] Nei, det er neppe snakk om batterikapasitet. nå må du huske at det er snakk om 12V, Ifølge ohms lov blir det mer ampere jo lavere spenningen er..5815519[/snapback] Feil. U = R * I. Dersom du senker U (spenninga) på ene siden av ligninga og R er konstant* så må altså I (strømmen) synke tilsvarende. * At motstanen er konstant er om ikke 100% korrekt så i hvertfall ganske nær for denne typen motorer. Når det gjelder kabeldimensjon har ikke spenningen noen betydning.5815532[/snapback] Feil, spenningen har alt å si på kabeldimensjonering.5815945[/snapback] Det er strømmen (Ampere) som har noe å si for dimensjoneringen av kabelen, altså tykkelsen av kobberet. Det er isolasjonen rundt kabelen man må dimmensjonere ut i fra spenningen. Forøvrig: Vifta trekker neppe 60A på 12V eller noen andre spenninger. 60mA høres mye mer realistisk ut. 60mA * 12V = 0,72W noe som høres ganske normalt ut for en stillegående/saktegående vifte. Litt hissigere vifter er ofte ca 1-3W. Edit: Kanskje det er en av disse?: http://www.cdiweb.com/QuickPartList.aspx?type=85 Det har å si på hvor mye spenning man kan tape. Det vil i såfall gå den veien i dette tilfellet at man må ha tykkere, fordi å tape f.eks 2V på 12V er kritisk, mens å tape 2V på 230V er ingen ting. (noe som vil oppheve det at kabelen her er kortere)5816052[/snapback] Du har nok missforstått noe her. Spenningstapet hovedsaklig avhengig av strømmen og ikke så mye av spenninga. Spenningstapet kan litt forenklet beregnes slik: U = R * I, der R er motstanden i kabelen. Litt forenklet er altså spenningstapet kun avhengig av strømmen som går gjennom kabelen. Skal man regne litt mer avansert så må man også ta hensyn til at spenningen ved uttaket reduseres litt av spenningstapet i kabelen og dermed vil trekke litt mindre strøm som igjen vil påvirke spenningstapet. I praksis er det nok ennå litt mer komplisert (3-fase vekselspenning med strømmer som ikke alltid er helt i fase som strømmen) Endret 26. mars 2006 av Simen1 Lenke til kommentar
tofter Skrevet 27. mars 2006 Del Skrevet 27. mars 2006 (endret) Hææ, hva er det du babler om? I denne tråden ble det vist mye amatør-gjette-kvasi-elekronikk! 5816258[/snapback] konge nå må du huske at det er snakk om 12V, Ifølge ohms lov blir det mer ampere jo lavere spenningen er..5815519[/snapback] Feil. U = R * I. Dersom du senker U (spenninga) på ene siden av ligninga og R er konstant* så må altså I (strømmen) synke tilsvarende. * At motstanen er konstant er om ikke 100% korrekt så i hvertfall ganske nær for denne typen motorer. Når det gjelder kabeldimensjon har ikke spenningen noen betydning.5815532[/snapback] Feil, spenningen har alt å si på kabeldimensjonering.5815945[/snapback] Det er strømmen (Ampere) som har noe å si for dimensjoneringen av kabelen, altså tykkelsen av kobberet. Det er isolasjonen rundt kabelen man må dimmensjonere ut i fra spenningen. 5816260[/snapback] jeg står fortsatt på mitt: hvis du tar I=P/U så ser du tydelig at strøm'en synker når spenningen øker. jeg bruker en vanelig bord-vifte til eksempel, Den trekker 32W ved 230V, dvs. 32/230 = 0,14A hvis vi da prøver 12V: 32/12 = 2,66A Det jeg mener da, er at spenningen er med på å bestemme strømbelastningen. Og null spenning, null strøm.. spenningen er veldig relevant når man skal beregne strømbruket på større anlegg, man sparer vanligvis penger ved å bruke 400 TN strømnett, iogmed at det fører mindre reaktiv effekt bakover i nettet, du kan bruke tynnere kabler, og total strømbelastning er mindre.. håper dette vart riktig nå.. Edit: er selvfølgelig virkningsgrader osv inne i bildet og.. og begynner å bli litt OT Edit 2: for å være litt on topic, Nei du kan ikke bruke en slik vifte på Pcen din. Da ville du trengt en strømforsyning som hadde klart å levere minst 60A på 12V railen, og det vet jeg ikke om finnes engang.. Endret 27. mars 2006 av tofter Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. mars 2006 Del Skrevet 27. mars 2006 jeg står fortsatt på mitt: hvis du tar I=P/U så ser du tydelig at strøm'en synker når spenningen øker. 5822356[/snapback] Hva får deg til å tro at effekten er konstant når spenningen varieres? Og at motstanden tilpasser seg spenningen slik at effekten blir konstant? Lenke til kommentar
Fresh-T Skrevet 27. mars 2006 Del Skrevet 27. mars 2006 jeg står fortsatt på mitt: hvis du tar I=P/U så ser du tydelig at strøm'en synker når spenningen øker. 5822356[/snapback] Hva får deg til å tro at effekten er konstant når spenningen varieres? Og at motstanden tilpasser seg spenningen slik at effekten blir konstant? 5822832[/snapback] Hehe, klassisk eksempel på missforstått bruk av formler. Når det gjeler 230V kontra 400V med nulleder, er ikke dette relevant i denne sammenhengen da vi snakker om likestrøm. (og der er det KUN AKTIV effekt). Lenke til kommentar
tofter Skrevet 27. mars 2006 Del Skrevet 27. mars 2006 (endret) jeg står fortsatt på mitt: hvis du tar I=P/U så ser du tydelig at strøm'en synker når spenningen øker. 5822356[/snapback] Hva får deg til å tro at effekten er konstant når spenningen varieres? Og at motstanden tilpasser seg spenningen slik at effekten blir konstant? 5822832[/snapback] burde tydligvis sette meg bedre inn i dette før jeg begynner å uttale meg.. men om sier effekten er konstant, da blir det riktig å si at strømmen synker ved økt spenning? dette gjelder forsåvidt både AC og DC..? Edit: om vi skal ha en 12V motor til å gjøre samme jobb som en 230V motor, den vil da trekke mye mer strøm? Endret 27. mars 2006 av tofter Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. mars 2006 Del Skrevet 27. mars 2006 men om sier effekten er konstant, da blir det riktig å si at strømmen synker ved økt spenning?dette gjelder forsåvidt både AC og DC..? 5823161[/snapback] Jepp, hvis effekten var konstant så ville det stemt. Jepp, det gjelder både likespenning og vekselspenning. (forutsetning: rent aktiv effekt, altså ingen fasedreining på grunn av kapistans eller reaktans) Lenke til kommentar
tofter Skrevet 27. mars 2006 Del Skrevet 27. mars 2006 da sier jeg meg enig. også har jeg faktisk lært noe i dag Lenke til kommentar
Dr_VingTor Skrevet 27. mars 2006 Del Skrevet 27. mars 2006 (endret) hvis du tar I=P/U så ser du tydelig at strøm'en synker når spenningen øker. jeg bruker en vanelig bord-vifte til eksempel, Den trekker 32W ved 230V, dvs. 32/230 = 0,14A hvis vi da prøver 12V: 32/12 = 2,66A Det jeg mener da, er at spenningen er med på å bestemme strømbelastningen. Og null spenning, null strøm.. ok, blir litt veldig off-topic men... Ser du har forstått det nå (det er bra), men hvis du ser på det du sier så burde du her ha sett at noe ikke stemte helt; hvis spenningen synker veldig mye blir strømmen veldig stor (etter det du sier, når du skal ha konstant effekt (noe som ikke er tilfellet, se en tidligere post hvor jeg har gjort tilnærmete effektberegninger)); og ved grensebetingelse: spenningen er 0 V og strømmen er uendelig stor. Dette ser en at ikke gir mening i den fysiske verden, så en ser at noe ikke stemmer helt. Slike betrakninger kan være lurt å gjøre for å se om det en kommer fram til gir mening eller ikke... (altså her: effekten kan ikke være konstant ved varierende spenning/strøm) Endret 27. mars 2006 av Dr_VingTor Lenke til kommentar
tofter Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 burde sikkert ha sett det, men jeg sa også: Og null spenning, null strøm.. 5822356[/snapback] la oss si vi er ferdige med dette nå? jeg er sikker på at trådstarter har fått mer en godt nok svar på spørsmålet sitt Lenke til kommentar
svingstang Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 hør på simen1, han viser i alle fall at han har forstått prinsippene her vil nok tro at det står/skal stå 60 mA ja evt kanskje et komma/punktum foran slik at det blir 0,6A.... Lenke til kommentar
Magnusha Skrevet 31. mars 2006 Del Skrevet 31. mars 2006 Hehe... Begynte å bli morsomt Jeg har sett den viften det er snakk om! Skal prøve å få tatt et bilde av den en dag Men jeg skjønner det ikke helt jeg heller, vifta vil jo smelte hvis det er snakk om 60A! Må være noe feil på merkingen på etiketten eller noe der! Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 31. mars 2006 Del Skrevet 31. mars 2006 Som sagt tidligere så vil en 12V vifte som går på 60A gi samme effekt som en løvblåser eller deromkring så er det en PC vifte så skulle den kjøle maskina mere en godt nok og ikke engang CPU tempen ville ha ligget mere en 4 grader over romtemperatur. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 1. april 2006 Del Skrevet 1. april 2006 Samtidig vil den generere 500+W med varme inni maskinen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå