snubbel Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Jeg har et par konkrete spørsmål når det gjelder anvendelse av forbrukerkjøpsloven i forbindelse med mobiltelefoner. Jeg er ute etter svar basert på kunnskap, ikke på synsing eller ønsker om hvordan loven burde anvendes. Jeg håper derfor at noen av forumbrukerne med jusbakgrunn eller bransjeerfaring kan ta en titt på spørsmålene og gi meg noen gode svar. Spørsmål nr. 1: Antall avhjelpsforsøk ved samme feil I forbrukerkjøpslovens §30 står det at "Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig." Betyr dette at jeg som selger kan kreve å få reparere samme mangel mer enn 2 ganger dersom jeg mener det er rimelig? Hvis det f.eks. ville påføre meg vesentlig større økonomisk tap å refundere kjøpesummen? Spørsmål nr. 2: Totalt antall avhjelpsforsøk Såvidt jeg kan se av lovteksten, står det ingenting om totalt antall avhjelpsforsøk. Betyr dette at dersom en mobiltelefon har forskjellige feil hver gang så kan jeg som selger kreve å reparere den et uendelig antall ganger? Hvor går grensen, og hvor er den eventuelt definert? Spørsmål nr. 3: Lånegjenstand Her er lovteksten noe uklar. Det står at forbrukeren kan kreve å få stilt en gjenstand til disposisjon dersom avhjelpsforsøket tar mer enn én uke. Men har forbrukeren krav på lånegjenstand fra dag én eller fra dag syv/åtte? Spørsmål nr. 4: Meldeplikt Har forbrukeren meldeplikt i forbindelse med oppdagelse av feilen? Hvor lang tid kan forbrukeren la det gå mellom den dagen feilen oppdages og den dagen feilen meldes til selger? Dersom forbrukeren overskrider en eventuell tidsfrist - kan selger da nekte reparasjon? Håper på gode svar. Si fra hvis noen av spørsmålene ikke er presise nok. -snubbel Lenke til kommentar
snubbel Skrevet 23. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2006 *bump'er denne* Lenke til kommentar
kakt_us Skrevet 23. mars 2006 Del Skrevet 23. mars 2006 nr 1 : Ja du kan kreve ombytte av telefonen opp mot levrandøren... nr 2 : Den må ha vært inne 3 ganger tiligere for ulike feil, kommer du tilbake for 4 gang med forskjellige feil, så kan du kreve ny mobil fra forhanndleren(eventuelt nokia.) nr 3 : Jeg mener at vist du vet at denne tlf blir borte mere enn 1 uke, så lån kunden en mobil. (gjør kunden fornøyd) nr 4 : Kunden har medleplikt ja.. (dette skal være innen normal tid som det står..) Lenke til kommentar
snubbel Skrevet 23. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2006 nr 1 : Ja du kan kreve ombytte av telefonen opp mot levrandøren... Her svarer du vel egentlig ikke på spørsmålet. nr 2 : Den må ha vært inne 3 ganger tiligere for ulike feil, kommer du tilbake for 4 gang med forskjellige feil, så kan du kreve ny mobil fra forhanndleren(eventuelt nokia.) Referanse til lovtekst der det står om 3 ganger for ulike feil? nr 3 : Jeg mener at vist du vet at denne tlf blir borte mere enn 1 uke, så lån kunden en mobil. (gjør kunden fornøyd) Å gjøre kunden fornøyd er selvfølgelig det viktigste; men hva er det lovpålagte?? nr 4 : Kunden har medleplikt ja.. (dette skal være innen normal tid som det står..) 5800632[/snapback] ...og det er hvor mange dager/måneder? -snubbel Lenke til kommentar
wampyre Skrevet 23. mars 2006 Del Skrevet 23. mars 2006 nr. 1 ja du har allerede svart på ditt eget spørsmål. I praksis vil det si at dersom det koster mer for deg å rette mangelen enn gjenstandens verdi. (Returnerer kjøpesummen > retting av feil) mr. 2 Denne må vurderes utifra skjønn. Med en mobil kan det være flere feil. I praksis vil det si at dersom det er feil forårsaket av forbruker vil dette ikke gå under dine avhjelpsforsøk. Derimot dersom det er feil i selve mobilen f.eks. at mobilen er ustabil og dette ikke skyldes forhold fra forbrukers side. Bør dette taes av selger. (Her kan det kanskje være greit med en firmware oppdatering som ofte retter opp feil eller "bugs") §29 nr. 3 Må også taes med skjønn utifra §30 om det vil volde deg ulempe. I praksis dreier det seg her igjen om kostnader. nr. 4 Jfr. § 27 må reklamasjon påberopes senest 2 måneder etter at forbruker oppdaget eller burde oppdaget mangelen. Senest 2 år etter at kjøper mottok gjenstanden. Dersom varen er ment for å vare vesentlig lengre er fristen 5 år. Unntaksvis går avtaleloven inn i form av garanti og andre avtaler gjort mellom kjøper og selger. I praksis hva feilen gjelder f.eks taster som er løse etter en ukes bruk vil her være et reklamasjonsgrunnlag Håper dette var til litt hjelp, det er en stund siden jeg hadde rettslære på skolen Det beste er vel å ta seg en tur innom lovdata og lese litt om forbrukertvistloven samt dommer som gjelder. Akkurat det med mobiler er litt mer spesielt, men det følger i hovedsak forbrukerkjøpsloven Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 23. mars 2006 Del Skrevet 23. mars 2006 (endret) får jeg lov å prøve meg med mine svar? Endret 23. mars 2006 av Christian86 Lenke til kommentar
snubbel Skrevet 23. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2006 får jeg lov å prøve meg med mine svar? 5801769[/snapback] Gjerne...! -snubbel Lenke til kommentar
oro2 Skrevet 23. mars 2006 Del Skrevet 23. mars 2006 (endret) 3. Lånegjenstand Her er loven veldig uklar, men jeg vil tolke den som at man først har krav på det etter en uke. Det ser det ut til at forbrukerrådet også gjør i en artikkel der de skriver om den nye ( fra 01.07.02) forbrukerkjøpsloven: Lånegjenstand etter én ukeTar reparasjonen mer enn én uke, har du krav på å få en lånegjenstand i mellomtiden. Men det skal ikke koste selgeren for mye verken i penger eller ulempe. Regelen om lånegjenstand er mest praktisk for elektronikk som mobiltelefon, tv og video. http://forbrukerportalen.no/portal/Artikle...2/1030479043.51 Har personlig ingen erfarlig fra jus, men jobber som forhandler. Jeg pleier å gi ut lånetelefon fra dag 1 i noen tilfeller. Det kommer an på hvor mange lånetelefoner vi har inne, humøret til kunden (og mitt) og om det er noen spesielle grunner for at det er ekstra rimelig med lånetelefon, f eks at det har vært mye problemer med telefonen osv. Endret 23. mars 2006 av oro2 Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 23. mars 2006 Del Skrevet 23. mars 2006 hakke svart fordi du ba om noen mer grundig bakgrunn. Jeg er bare en plage som det kalles Spørsmål nr. 1: Antall avhjelpsforsøk ved samme feil Tja, jeg vil si at dette skal sees i sammenheng med §32 og §30 spesielt. Ettersom det skal en del til for å argumentere for at en mobil med samme feil 2 ganger og tredje gang er vesentlig kostand, så vil du nok tape. I dette legger jeg at prosedyrene for å få ny telefon ikke er så vanskelig (ja, jeg har prøvd og greid det så og si hver gang). Det andre er at det er en masseprodusert vare, ikke en engangs produsert vare, og ulempen for kunden ved å rette flere ganger for samme feil (forutsatt at det ikke er bagateller) vil være høy, spesielt dersom det skjer flere ganger over kort tid. Har flere saker der butikken har anført med dette, men tapt grundig eller gitt seg når jeg besvarer det. Spørsmål nr. 2: Totalt antall avhjelpsforsøk jeg prøvde å lese gjennom noe juridisk stoff som jeg har liggende, men det tok lengre tid enn jeg orket å bruke nå. kan ta det som lekse til i morgen uansett, du har rett forsåvidt. Det er ingen grense på forskjellige feil, men det er en grense bakt inn i §30 Gjennomføring av avhjelp. "Avhjelp skal skje uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid". Jeg vil mene at flere feil over kort tid, noen mnder, vil kvalifisere til dette, men det er min tolkning. Dessverre har jeg ikke hatt noe sak der jeg har hatt behov for denne tolkningen. Spørsmål nr. 3: Lånegjenstand Utgangspunktet er at dersom kunde avskjæres fra gjenstanden i en uke, så skal kunde ha det fra dag 7. Altså når det har gått en uke. Dersom du derimot vet at varen blir borte lengre enn en uke, så vil jeg si at du burde gi lånegjenstand. Jeg er uenig med vamp. om at dette skal sees subjektivt med butikken sin økonomi. Personlig ville jeg ha anført ovenfor han at det er urimeligat butikken som selger mobiler ikke kan stille lånegjenstand med en billig mobil når min er borte over lengre tid. Spørsmål nr. 4: Meldeplikt Kunde har en meldeplikt fra den dag han kan antas å ha visst om feilen, eller burde ha visst om den. For den saksskyld den dag han vet feilen er der. Den kan aldri være lavere enn 2 mnder, men jeg vil si at i enkelte tilfeller så burde den være lengre. Dette dersom det er forhold som gjorde det vanskelig for kunden å si at det var feil. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 23. mars 2006 Del Skrevet 23. mars 2006 Skal prøve å gi mine "objektive" svar på dette . Har ingen jussbakgrunn, men bransjeerfaring og en del selvstudie av forbrukerkjøpsloven. Har nok av folk som er både enige og uenige i mine tolkninger her på forumet . Jeg har et par konkrete spørsmål når det gjelder anvendelse av forbrukerkjøpsloven i forbindelse med mobiltelefoner. Jeg er ute etter svar basert på kunnskap, ikke på synsing eller ønsker om hvordan loven burde anvendes. Jeg håper derfor at noen av forumbrukerne med jusbakgrunn eller bransjeerfaring kan ta en titt på spørsmålene og gi meg noen gode svar. Spørsmål nr. 1: Antall avhjelpsforsøk ved samme feil I forbrukerkjøpslovens §30 står det at "Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig." Betyr dette at jeg som selger kan kreve å få reparere samme mangel mer enn 2 ganger dersom jeg mener det er rimelig? Hvis det f.eks. ville påføre meg vesentlig større økonomisk tap å refundere kjøpesummen? Da må du finne særlige grunner - særlige er en sterkere grad av "rimelig/urimelig". Ikke at jeg klarer å finne eksempler på hva som kan menes med særlig. Uansett, jeg har ikke sett noen avgjørelser i FTU som avslår heving som følge av særlige grunner - forbrukeren har som regel fått godkjent heving uansett. Så jeg vil si at det skal godt gjøres å finne grunner som kan hindre heving etter samme feil for 3. gang - ihvertfall på vanlig forbrukerelektronikk. Spørsmål nr. 2: Totalt antall avhjelpsforsøkSåvidt jeg kan se av lovteksten, står det ingenting om totalt antall avhjelpsforsøk. Betyr dette at dersom en mobiltelefon har forskjellige feil hver gang så kan jeg som selger kreve å reparere den et uendelig antall ganger? Hvor går grensen, og hvor er den eventuelt definert? Med forskjellige feil er det INGEN bestemmelser for heving. Ingen grenser, og en telefon kan egentlig bli reparert 10 ganger for forskjellige feil uten at man har en direkte bestemmelse som gir man rett til heving. Men, man kan om jeg ikke husker helt feil kreve heving ved et såkalt "vesentlig kontraktsbrudd" (ikke at jeg klarer å finne denne bestemmelsen i loven nå). At en telefon går inn og ut av service uten å fungere skikkelig i det hele tatt vil dermed gå under denne bestemmelsen, og kunde kan dermed prøve å heve denne veien. Spørsmål nr. 3: LånegjenstandHer er lovteksten noe uklar. Det står at forbrukeren kan kreve å få stilt en gjenstand til disposisjon dersom avhjelpsforsøket tar mer enn én uke. Men har forbrukeren krav på lånegjenstand fra dag én eller fra dag syv/åtte? Lovteksten er uklar - men når det står "dersom reparasjon tar mer enn 7 dager skal forbrukeren ha..." leser jeg det som at dersom forhandler VET at rep tar mer enn 7 dager, så skal forbrukeren ha lånegjenstand fra dag 1, dersom man tror det tar mindre men tar mer kan forbrukeren få dette fra den dagen man ser det tar lengre tid. Man opplever forøvrig mye mer fornøyde kunder ved å tilby lånegjenstand fra dag en etter min erfaring - så det anbefales å prøve å få til dette uansett . Spørsmål nr. 4: MeldepliktHar forbrukeren meldeplikt i forbindelse med oppdagelse av feilen? Hvor lang tid kan forbrukeren la det gå mellom den dagen feilen oppdages og den dagen feilen meldes til selger? Dersom forbrukeren overskrider en eventuell tidsfrist - kan selger da nekte reparasjon? Forbrukeren har en minimumsfrist på 2 måneder. Her bør man selvfølgelig se igjennom fingrene om man er såvidt over fristen - men jeg vil si at om det har gått et halvt år eller mer fra forbrukeren oppdager feilen til han/hun reklamerer- så kan man avslå reklamasjon med full trygghet - uten risiko for at ftu skal gjøre deg til taper i en evt tvist. Jeg vil si at generelt hvor mindre mangelen er på produktet - jo kortere blir fristen, ned mot to måneder. Men det kan også tenkes det at fristen ER 2 måneder, og at forhandler faktisk kan kunne sette fast grense på denne streken, men dette er jo ikke god kundebehandling etter min mening. Har ingen dommer fra ftu som kan vise til noe praksis her. Håper på gode svar. Si fra hvis noen av spørsmålene ikke er presise nok. -snubbel 5794960[/snapback] Håper svarene var gode Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå