Peefy Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 For noen uker siden så sluttet strømforsyningen å fungere. Jeg testet litt frem og tilbake og fant ut alt annet var ok, så jeg kjøpte meg en ny som jeg fikk for 5 dager siden. (Se lenger nede i posten for informasjon om den) Jeg monterte denne og alt funket helt strålende. Alt var oppe og gikk, og slik var det helt frem til i dag. Jeg skrudde av maskinen, men fant ut at jeg ikke var ferdig med den, så jeg skrudde den på igjen etter en liten stund (omtrent 1 minutt, allle vifter hadde stoppet opp osv.). Den svev helt frem til oppstart av Windows (XP, SP2). Da frøs den under lastingen (hvor én ser WinXP logoen med en blå laste-bar under). Jeg restartet den og prøvde igjen, samme problem. Jeg skrudde den helt av, veet litt, så skrudde jeg den på igjen. Den frøs før den fikk talt opp IDE enhetene, og skrudde seg selv av automatisk. Etter det fikk jeg ikke startet den opp igjen. Når jeg skrur av og på strømmen på strømforsyningen, og skrur på så starter viftene (og resten av maskinen), men går av etter 4-5 sekund. Jeg har skjekket at strømforsyningen fungerer og at alle kablene er skikkelig koblet til. Jeg har ikke prøvd å sette i en annen strømforsyning da jeg ikke har en tilgjengelig (siden min gamle gikk kaputt). Min teori er at hovedkortet (se info under) er problemet. Jeg tror at det er noe med det som gjorde at den gamle strømforsyningen røk og at den nye skrur seg av før den ryker selv. Men jeg valgte å poste dette her siden jeg egentlig ikke vet hva som er galt. Jeg instalerte ikke noe ny programvare, jeg har skikkelig antivirus/spyware, kabinettet pleier ikke å være varmt, strømmen er jordet, kabinnet er bra støvsugd osv. Her er litt om maskinvaren: Ny strømforsyning: NorthQ 4775-400BULK, ATX 400W, 120mm Vifte, 12-17dBA, 2xSATA Gammel strømforsyning: AOpen Model no: FSP250-60ATV Hovedkort: Abit KD7 Hvis det er noe mer dere lurer på så spør i vei! Takker for eventuelle svar Lenke til kommentar
zeltex Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Første som slo meg var varme på cpu.. Sikker på at kjøling på cpu er i gang. hva er i så fall temp. i bios, hvis du klarer å komme inn der? Lenke til kommentar
Peefy Skrevet 22. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2006 Jeg klarer ikke å komme meg inn i BIOS. Jeg hadde faktisk ikke tenkt på varmen til CPUen, men hvis det er problemet så burde vel maskinen funke igjen hvis jeg lar den stå litt for seg selv (Merk: Funke nok til at jeg kan få startet den å se i BIOS, ikke til å bruke igjen). Jeg kan grave litt rundt å se om noen jeg kjenner har en vifte jeg kan låne å prøve med, men takker for tipset! Hvis noen har noen andre forslag så mottas de med glede Lenke til kommentar
Sweet Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 hmm det er socket a kort det her er det ikke? isåfall, de blir veldig fort varme om kjøling ikke er koble til.. min 2600+ brant opp når vifta stoppa.. så sjekk all kjøling og sånt... Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Hei! Sjekk om det er støv i vifter. Prøv også clear cmos. Hilsen, efikkan. Lenke til kommentar
Peefy Skrevet 24. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2006 Sikker på at kjøling på cpu er i gang. 5794959[/snapback] Viftene starter og de virker like raske som de var før. Hei! Sjekk om det er støv i vifter. Prøv også clear cmos. Hilsen, efikkan. 5795938[/snapback] Done og done. Fremdeles ikke noe resultat, flere forslag? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå