Gå til innhold

Olympus e-300 vs E-1

Anbefalte innlegg

Surfing på Ebay i kombinasjon med et par glass rødvin er en farlig kombinasjon :-)

Resultatet ble et kjøp av et E-1 hus på Cametaauctions som totalt inkl frakt og moms kom på ca kr. 4000,-. Selv om dette ikke er siste modell, er det en meget god pris.

I utgangspunket hadde jeg tenkt å selge hele Olympus-stasen med linser og blitz, men det var ikke så mange som var interessert i brukt Oly-utstyr :-( så da får jeg heller leve med litt mere støy på høy iso enn Canon som jeg hadde tenkt å bytte til..

Så til spørsmålet : Selv om dette er et 5 megapixel kamera forventer jeg i forhold til E-300 minst like god bildekvalitet, raskere autofokus samt kjappere fokusering i lite lys. I tillegg tåler det en regnskur som det er mye av her på vestlandet.. Noen som har erfaring med begge kamerahus ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ingen personlig erfaring med Olympus, men E1 skal være et aldeles fantastisk kamera. Ser man bort fra den åpenbare begrensningen i oppløsning, så skal det være et av markedets beste hus. Det har en pixelstørrelse på optimale 9 micron, noe som er tilsvarende det du finner på mellomformatsensorer. Ergonomien skal være svært bra også.

Du kan trygt glede deg til å bruke det huset. Bildekvaliteten kommer nok til å overraske deg positivt. Det er jo mer enn oppløsning i et godt bilde. De jeg har snakket med fremhever også gode støyegenskaper. Slik jeg forstår det har du en del optikk, og i så måte har du gjort riktig valg.

Nå gjelder det å se hvordag Panasonic har lykkes med sitt tilbud på slr-siden. Kanskje deres kamera er en interessant utviding av bagen din i fremtiden. I tillegg ser jo den Leica-zoomen med IS/VR spennende ut, og den passer jo også på dine to hus.

Som du sikkert vet bruker jeg Canon Eos 20D, men jeg hadde ikke hatt noe i mot en E1 i bagen min heller. Kos deg og ta gode bilder :-)

Lenke til kommentar
Som du sikkert vet bruker jeg Canon Eos 20D, men jeg hadde ikke hatt noe i mot en E1 i bagen min heller. Kos deg og ta gode bilder :-)

Jeg hadde heller ikke hadde noe i mot 20 D min bag, men, men ..kanskje en vakker dag.

Ellers tror jeg nok at 4/3 systemet til Olympus er liv laga, i hvert fall når Panasonic kommer på banen.. Sigma har jo i tillegg kommet med 5 nye objektiver tilpasset 4/3.

Når det gjelder E-1, blir det spennende å teste det sammen med 50 mm min..

Lenke til kommentar

Hei,

Du finner en test av begge kameraer her:

http://www.photozone.de/8Reviews/index.html

Beste hilsner fra

Geir Braathen

Surfing på Ebay i kombinasjon med et par glass rødvin er en farlig kombinasjon :-)

Resultatet ble et kjøp av et E-1 hus på Cametaauctions som totalt inkl frakt og moms kom på ca kr. 4000,-. Selv om dette ikke er siste modell, er det en meget god pris.

I utgangspunket hadde jeg tenkt å selge hele Olympus-stasen med linser og blitz, men det var ikke så mange som var interessert i brukt Oly-utstyr :-( så da får jeg heller leve med litt mere støy på høy iso enn Canon som jeg hadde tenkt å bytte til..

Så til spørsmålet : Selv om dette er et 5 megapixel kamera forventer jeg i forhold til E-300  minst like god bildekvalitet, raskere autofokus samt kjappere fokusering i lite lys. I tillegg tåler det en regnskur som det er mye av her på vestlandet.. Noen som har erfaring med begge kamerahus ?

5794817[/snapback]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...