Gå til innhold

To fremmednøkkler i samme entitet

Anbefalte innlegg

Morn.

create table artikkelbilde(
bildeid int primary key auto_increment,
fotografiid int references fotografi (fotografiid),
artikkelid int references artikkel (artikkelid));

Denne går, men jeg skal ha

artikkelid int references artikkel (artikkelid)

til å referere til en annen tabell i tillegg til artikkel (artikkelid). Hvordan?

:hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
create table artikkelbilde(
bildeid int primary key auto_increment,
fotografiid int references fotografi (fotografiid),
artikkelid int references artikkel (artikkelid));

Denne går, men jeg skal ha

artikkelid int references artikkel (artikkelid)

til å referere til en annen tabell i tillegg til artikkel (artikkelid). Hvordan?

:hmm:

5794538[/snapback]

Dette høres ut som en logisk brist for min del. Altså, du har en modell som sier:

Slik jeg ser dette, så har du en referanse som er er 1 -> 1 -> 1, og så ønsker du at den midterste skal referere til begge de to andre. Vil det ikke da være mer naturlig at det er to tabeller som refererer til en og samme tabell i steden? Etter det jeg husker så støtter i hvert fall Microsoft SQL Server at et felt er både fremmednøkkel og primærnøkkel, så dette burde løse problemet ditt.

Jeg skulle gjerne likt å sett litt mer av datamodellen din for å forstå hva du egentlig forsøker å oppnå, og kanskje gi deg en bedre kommentar på problemstillingen.

Lenke til kommentar
Forresten, det er noe jeg lurer på ang. dette. Har lastet opp modell av databasen her (Kun Internet Explorer). Som du ser i tabellen Fotografi har jeg to fremmednøkler. Har du noe forslag på hvordan jeg skal løse den?

Takker for alle innspill.

EDIT: Her er et bilde av databasen.

5796744[/snapback]

Første tanke: To felt i fotografi for fremmednøkkel, en til leiefotografi og en til avisfotografi. Du kan videre ha en check-constraint som sier at 1 og kun 1 av de to feltene skal kunne ha en verdi.

(Jeg regner med at et fotografi ikke ska være både et leiefotografi og et avisfotografi? Hvis det kan være begge deler, men ikke må, så må du droppe check-constraint som beskrevet over.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...