warpig Skrevet 23. mars 2006 Del Skrevet 23. mars 2006 (endret) Litt meir. Ca. 3,00*10^8 m/s = 300 000km/s. Jeg lettet på internett og fant bare en tid på 227 000 km/s som jeg brukte. EDIT: ser nå at det var med gamle målinger man kom fram til 227 000 km/s http://no.wikipedia.org/wiki/Lysets_hastighet Endret 23. mars 2006 av warpig Lenke til kommentar
MrQuote-on-Quote Skrevet 23. mars 2006 Del Skrevet 23. mars 2006 Ser det er mange versjoner ute og går her nå. For det første: Bilen kan ikke kjøre i lysets hastighet, det er umulig fordi det vil kreve en energimengde større enn all energi i universet for å akselerere den opp i den hastigheten. Det kommer av at bilens masse øker mot uendelig når den nærmer seg lysets hastighet. La oss heller si at bilen kjører 99% av lyshastigheten. Da vil lyset vil ganske riktig fjerne seg fra bilens lykt med lysets hastighet - men bare sett fra bilførerens synspunkt! For en observatør som står i ro, vil det ikke se ut som om blinklyset er slått på i det hele tatt, fordi bilen kjører i samme hastighet som lyset og det forblir da inni lykta. Bilen tar altså igjen lyset sitt hele tiden. Grunnen til at det fra bilførerens synspunkt ser ut som om lyset går i lysets hastighet ut fra lykta hans, er at hans egen tid går mye tregere enn for observatøren. Hadde bilen faktisk kjørt i lysets hastighet, som trådstarter sa at den gjorde, ville tiden til bilføreren stå stille - noe som gjør eventuell observering av lys o.l. ganske vanskelig for ham Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 23. mars 2006 Del Skrevet 23. mars 2006 Relativitetsteori er så gøy :kosepå: Lenke til kommentar
Even. Skrevet 23. mars 2006 Del Skrevet 23. mars 2006 Er det bare jeg som synes det er rart at denne tråden lever enda? Trådstarter skriver jo ikke norsk, men en slags dialekt fra Nord-Norge. Lenke til kommentar
DurinVIII Skrevet 23. mars 2006 Del Skrevet 23. mars 2006 Jeg tror det er Tore på Sporet. Lenke til kommentar
Ol'H Skrevet 24. mars 2006 Del Skrevet 24. mars 2006 Er det bare jeg som synes det er rart at denne tråden lever enda? Trådstarter skriver jo ikke norsk, men en slags dialekt fra Nord-Norge. 5802594[/snapback] Han er trønder din tjyvis. Ikke forbind oss med dette da. Lenke til kommentar
MrQuote-on-Quote Skrevet 24. mars 2006 Del Skrevet 24. mars 2006 Er det bare jeg som synes det er rart at denne tråden lever enda? Trådstarter skriver jo ikke norsk, men en slags dialekt fra Nord-Norge. 5802594[/snapback] Ja, har egentlig ventet på at denne skal bli stengt hvert øyeblikk... Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 24. mars 2006 Del Skrevet 24. mars 2006 Er det bare jeg som synes det er rart at denne tråden lever enda? Trådstarter skriver jo ikke norsk, men en slags dialekt fra Nord-Norge. 5802594[/snapback] Han er trønder din tjyvis. Ikke forbind oss med dette da. 5802738[/snapback] Nord-Trønder Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ Skrevet 24. mars 2006 Del Skrevet 24. mars 2006 æ lure på et par ting hær..kanskje ææ fi svar å? Viss vi færr sleppe slike tards som ittj grei å skrive, villa forumet ho vørri bedre da? E d muli å skrivæ bokmål førr eksæmpel? d va noe æ lure på..men æ kjem vel på mer Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 24. mars 2006 Del Skrevet 24. mars 2006 æ lure på et par ting hær..kanskje ææ fi svar å? Viss vi færr sleppe slike tards som ittj grei å skrive, villa forumet ho vørri bedre da? E d muli å skrivæ bokmål førr eksæmpel? d va noe æ lure på..men æ kjem vel på mer 5803764[/snapback] Her skal vi snakke bokmål/nynorsk. Sånn er det. Hvorfor? Pga. problemet mange hadde med å lese akkurat det du skrev. Lenke til kommentar
MrQuote-on-Quote Skrevet 24. mars 2006 Del Skrevet 24. mars 2006 æ lure på et par ting hær..kanskje ææ fi svar å? Viss vi færr sleppe slike tards som ittj grei å skrive, villa forumet ho vørri bedre da? E d muli å skrivæ bokmål førr eksæmpel? d va noe æ lure på..men æ kjem vel på mer 5803764[/snapback] Her skal vi snakke bokmål/nynorsk. Sånn er det. Hvorfor? Pga. problemet mange hadde med å lese akkurat det du skrev. 5804693[/snapback] Jeg tror poenget hans var å parodiere trådstarter, jeg tviler på at den posten er ment seriøst Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 24. mars 2006 Del Skrevet 24. mars 2006 æ lure på et par ting hær..kanskje ææ fi svar å? Viss vi færr sleppe slike tards som ittj grei å skrive, villa forumet ho vørri bedre da? E d muli å skrivæ bokmål førr eksæmpel? d va noe æ lure på..men æ kjem vel på mer 5803764[/snapback] Her skal vi snakke bokmål/nynorsk. Sånn er det. Hvorfor? Pga. problemet mange hadde med å lese akkurat det du skrev. 5804693[/snapback] Jeg tror poenget hans var å parodiere trådstarter, jeg tviler på at den posten er ment seriøst 5805061[/snapback] Oi... var det ikke trådstarter dette da? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 24. mars 2006 Del Skrevet 24. mars 2006 æ lure på et par ting hær..kanskje ææ fi svar å? Viss vi færr sleppe slike tards som ittj grei å skrive, villa forumet ho vørri bedre da? E d muli å skrivæ bokmål førr eksæmpel? d va noe æ lure på..men æ kjem vel på mer 5803764[/snapback] Her skal vi snakke bokmål/nynorsk. Sånn er det. Hvorfor? Pga. problemet mange hadde med å lese akkurat det du skrev. 5804693[/snapback] Jeg tror poenget hans var å parodiere trådstarter, jeg tviler på at den posten er ment seriøst 5805061[/snapback] Oi... var det ikke trådstarter dette da? 5805198[/snapback] Nei, det var det ikke Dumme spoersmaal hele gjengen forsaavidt. Spesielt det med kua. Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 24. mars 2006 Del Skrevet 24. mars 2006 æ sunns at allj ska skriv sånn som de herre da hadd no værdn vørri bær ja utn ponktom å utn komma å utn de derre rare ore OG! d va no bærre mi meining Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg