Gå til innhold

Hvordan fjerne IE fullstending fra pcn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hvorfor fjerne det?

selv om det ikker er av det beste som finnes er det jo mulig og droppe det. Desuten tror jeg noen programmer er avhengig av at du har IE instalert på maskinen. Slik som msn og macromedia flash player (flashplayeren min krever ivertfall det)

Lenke til kommentar

øø før siden du legger det på programerings forumet så regner jeg med du vil har det som kildekode ellers så ville du sef. lagt det under windows forumet :) !!!

vel du må vel finne en måte å bruker win32 API til å gå inn på add/remove program så windows ting så internett explorer.... jeg vet ikke hvor mye det er mulig å fjerne men du kan jo prøve

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ok men jeg vet det er mulig men jeg finner ikke ut hvordan, hvis man slette IE filene så kommer de merkelig nok tilbake etter en bitteliten stund!

så jeg får nok prøve videre, Sikkert mulig å finne noe i Win Dir.

Kan jo hende jeg må leke meg litt i regedit også da :p

Lenke til kommentar
Ok men jeg vet det er mulig men jeg finner ikke ut hvordan, hvis man slette IE filene så kommer de merkelig nok tilbake etter en bitteliten stund!

5876556[/snapback]

Ikke "lek" deg i regedit.

Lenke til kommentar

5876556[/snapback]

5876566[/snapback]

Joda, det verste som skjer er at jeg må installere win om igjen :p

Og jeg har lekt meg mye med det på en annen pc jeg har her, og den står der bare for at jeg kan prøve meg fram i regedit :p så jeg prøver å fjerne det der, og hvis jeg får det til så er det bare å gjøre det på denne pcn også :D

Noen må jo prøve seg fram for å finne en løsning på dette ville jeg tro :p

Lenke til kommentar

jo kanskje jeg har jo ikke dokumentert noe av det jeg har gjort da, men jeg har tenkt på det og bare fjerne alt unødvendig, grunnen til at jeg lekte meg der var at pcn jeg hadde måtte jeg fikse win så pcn klarte å kjøre det, gammal pc, og XP var litt tungt for den, så nå funker den da, men innimellom så må jeg fikse den, hvis jeg gjør noe feil, men jeg tar backup av regedit da så jeg kan gå tilbake til siste fungerende stand. men noen ganger så får jeg ikke putta det inn igjen, men da bare starter jeg den via netverk og putter regedit greiene tilbake igjen.

Egentlig så har jeg ikke tid til å lage en komplett Nlite versjon, det tar mye tid og resursjer. bruker tida til mye annet også :p

Lenke til kommentar
Har ikke noe betydning, egentlig så er målet mitt å få erstattet IE med Mozilla Firefox, bare gi den navn IE så XP tror IE er der, det er ikke noe problem :D

5876732[/snapback]

nei, windows update fungerer ikke i Opera eller FF. da må man innom en spesiell side eller bruke noe ekstraprogram.

prøv selv.

Lenke til kommentar

5876556[/snapback]

5876566[/snapback]

Joda, det verste som skjer er at jeg må installere win om igjen :p

Og jeg har lekt meg mye med det på en annen pc jeg har her, og den står der bare for at jeg kan prøve meg fram i regedit :p så jeg prøver å fjerne det der, og hvis jeg får det til så er det bare å gjøre det på denne pcn også :D

Noen må jo prøve seg fram for å finne en løsning på dette ville jeg tro :p

5876585[/snapback]

Spør du meg er det det verste som kan skje :roll:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hele denne tråden burde slettes. Det å fjerne IE fra Windows er som å fjerne dashboardet i en bil. Helt tåpelig spør du meg.

Til opplysning:

iexplore.exe er et skallprogram. Det inneholder ingen funksjonalitet, men laster kun inn komponenter som finnes i Windows for å starte Internet Explorer nettleseren.

Hvis du skal sette Internet Exploer ut av spill sletter du disse filene:

shdocvw.dll, shdoclc.dll

Men som nevnt før her er det ikke å anbefale da både Windows selv og mange programmer bruker disse filene. De fleste programmer som viser nettsider (HTML dokumenter) internt i programmet bruker en Internet Explorer ActiveX control.

Du klarer ikke å få Windows til å bruke Firefox istedet. Firefox er en separat nettleser.

Internet Explorer er mer en komponent enn en nettleser spør du meg.

Selv enkelte Windows utgaver som ble solgt uten Internet Explorer (etter en rettskraftig dom) var ikke IE fri. Du kunne fortsatt surfe på nettet ved å taste inn en internettadresse i Windows Utforsker sin adresselinje.

Internet Exploerer vinduet er egentlig bare et Utforsker vindu med en annen utforming og vindustittel.

Vil for ordensskyld også nevne at det finnes en ActiveX utgave av Mozilla sin Gecko nettleserplatform (som brukes i Mozilla Suite og Firefox). Da kan programmer benytte Gecko til å tegne opp nettsider istedet for Microsoft sin teknologi.

Men du kan ikke transparent bytte ut IE med Firefox slik uten å skrive om programmene eller bruke omfattende hacks (som å patche programmer i minne eller binary rewrite programmer og mye annet som jeg ikke vil gå inn på her).

Lenke til kommentar

jeg har en idè!

sett deg ned og lag et helt nytt operativsystem!

etterpå legger du inn firefox og modder det no sjukt så alle programmer som trenger IE tror det er IE!

senere kan du selge hele idèn til en veldig sur bill gates og tjene millioner (om ikke milliarder!)

vel dette var vel litt useriøst men det "kan" jo funke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...