Gå til innhold

Kamera for actionbilder

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er på utkikk etter et kamera som kan ta actionbilder (kitesurfing) fra lang avstand.

Gode kriterier for et slikt kamera, ser jeg for meg at må være:

God (høy optisk zoom)

Mange bilder pr.sek

En god bildestabilisator.

Jeg har sett litt på canon powershot s2 is og s3 is.

(for min del er det også bra at det tar bra macro-bilder)

Finnes det bedre alternativer i denne prisklassen?

Jeg er også åpen for digitalt speilreflekskamera.

Jeg kunne kanskje ha tenkt meg litt høyere oppløsning, og enda fler bilder pr. sek.

Hvor bra oppløsning trenger man for en plakat i A3 format?

Endret av erlend-mb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du virkelig vil satse på dette trenger du et digitalt speilreflekskamera - ikke nødvendigvis det dyreste, men det bør kanskje tåle litt vann og sand?

Ta en titt på bildene til Truls Schaal; der ser du også hva slags utstyr han bruker (selv om du sikkert kan klare deg med noe mindre profesjonelt).

Du kan ihvertfall se at han bruker Sigma EX 120-300mm f2,8 APO HSM, men også at han vanligvis bruker 300mm slik at du kanskje like gjerne kan ha et billigere fastobjektiv..

En annen fotograf bruker Sigma EX 28-70 2.8, så det er sikkert også mulig å klare seg med kortere brennvidder enn 300mm, men det hele koker altså ned til at du må finne ut hvilken avstand du vanligvis vil ta bildene fra, og hvilken brennvidde du dermed trenger. Deretter bør du enten finne en lyssterk telezoom (f/2.8) eller et fast teleobjektiv med passelig brennvidde. Bildestabilisator vil ikke ha så stor innvirkning, siden motivet har såpass stor fart, bortsett fra eventuelt ved panorering. Uansett ville jeg prioritert lysstyrke framfor bildestabilisator, og sagt "ja takk, begge deler" hvis jeg hadde råd... :)

Alle dSLR vil gi bra nok oppløsning til A3-format, men det er fotografen som avgjør om bildene blir bra nok..

Endret av anderfo
Lenke til kommentar

Takk for utfullende svar. Så du mener det er viktig å ha f/2.8? Har kikket litt rundt og det viser seg desverre at linser med den lysstyrken og den brennvidden går langt utover mitt budsjett. Slike bilder blir uansett best i solskinn...

Jeg har sett på nikon d50, og eventuelt disse objektivene:

https://prisguiden.no/product.php?product_id=2759

https://prisguiden.no/product.php?product_id=36143

https://prisguiden.no/product.php?product_id=36159

Eller:

https://prisguiden.no/product.php?product_id=29586

Lenke til kommentar

Ja, jeg mener lysstyrken er viktig til denne bruken, siden det er snakk om store brennvidder og høy fart (krever korte lukkertider, som kan bli vanskelig selv i solskinn) og ikke nødvendigvis så mye lys (kveldsbilder med vannsprut viser seg ofte å bli veldig flott, og da kreves ihvertfall lysstyrke).

Hvis du finner ut at brennvidder i området 80-200mm vil være tilstrekkelig, kan du prøve å skaffe et brukt objektiv av den typen jeg har (80-200/2.8) for en pen pris, selv fikk jeg mitt eget brukt for ca 3000kr.

Jeg har ikke prøvd de objektivene du nevner, men brukte en stund Nikon 70-300mm f/4.0-5.6D som koster rundt 3000kr nytt. Overgangen til F/2.8-objektivet, som jeg betalte det samme for, var ENORM! Ekstremt mye bedre i dårlig lys, men også stor forskjell i godt lys og solskinn.

De mindre lyssterke zoomene er lettere å drasse på, og billige, men hvis du satser på et av disse vil jeg tro at du likevel kommer til å kjøpe et f/2.8-objektiv i løpet av det første halvåret - særlig hvis du får anledning til å prøve et slikt en dag...(da blir du overbevist)

Så kanskje det kan være like greit å satse på det med én gang? Du kan besøke bruktmarkedet på foto.no jevnlig og slå til når det kommer et bra tilbud.

Endret av anderfo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...