Gå til innhold

Adobe vs Pinnacle

Anbefalte innlegg

Hva er best av Pinnacle og Adobe sine videoredigeringsprogram? Tenkte å kjøpe et til 1000-2000 kr... Har også kikket litt på Magix Movie Edit Pro 10. Det er vel i en billigere prisklasse, men hva er forskjellen på det og program som er litt dyrere? :hmm: På meg virker det som om "alle" programmene Adobe har er en blanding av videoredigeringsprogramm og bildebehandlingsprogram... Er det bare meg eller? :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
På meg virker det som om "alle" programmene Adobe har er en blanding av videoredigeringsprogramm og bildebehandlingsprogram... Er det bare meg eller?  :cry:
Det er nok berre deg...

Kort fortalt: Pinnacle Studio er kjend for å være svært enkelt og brukarvenleg, men og svært ustabilt for mange (ikkje alle, men veldig mange). Adobe Premiere Elements er litt mindre intuitivt, men meir stabilt og har kanskje litt fleire mogelegheiter. Magix Movie Edit Pro er godt likt av dei brukarane eg har høyrd frå (sjå den andre tråden du starta, og svaret mitt der), og eg tviler på at det er noko "dårlegare" enn Elements. Det er uansett berre eit verktøy, og jobben kan ok verte gjort like bra Movie Edit Pro som i Premiere Elements.

Sjå og denne tråden:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=435013

Lenke til kommentar
Hva er best av Pinnacle og Adobe sine videoredigeringsprogram? Tenkte å kjøpe et til 1000-2000 kr... Har også kikket litt på Magix Movie Edit Pro 10. Det er vel i en billigere prisklasse, men hva er forskjellen på det og program som er litt dyrere?  :hmm: På meg virker det som om "alle" programmene Adobe har er en blanding av videoredigeringsprogramm og bildebehandlingsprogram... Er det bare meg eller?  :cry:

5793923[/snapback]

Jeg benytter begge variantene.. Både Pinnacle Studio 9.4 og 10.1 , og Premiere Pro .

Dersom du lager film med mange videoklipp, vil jeg si at Premiere er lettere enn Pinnacle. Sånn som når en lager små footages i f.eks Adobe after effects, og noe i Morph Man, så er det litt puslespill å få dette satt i sammen bra i Pinnacle. Men om man tar en eller 4 captures fra kamera og og skal bygge opp en film med bakgrunnsmusikk og noen effekter, er Pinnacle suverent. Enkle operasjoner (ivertfall når det gjelder lydbehandlingen) er utrolig knotete i Premiere.

Egentlig så vil jeg vel anbefale Pinnacle Studio, dersom du er begynner på området.. da får du raskt til bra filmer.. Støtter også alfa kanaler på videoklipp veldig bra, så du kan lage kule innliminger i filmene dine :-)

Dersom du kjøper Pinnacle Plus 10 i butikken nå, må du huske å laste ned Patch 10.5 fra pinnaclesys.com Da forsvinner ustabilliteten, samt du kan lage iPod og Playstation PSP versjoner av filmene dine :thumbup:

Endret av symbol
Lenke til kommentar

Premiere, Avid Liquid og de litt mer avanserte programene vil være overklill så det holder for de fleste.

Har ikke brukt Elements eller Studio, så kan ikke uttale meg om det for mye.

Dyrere programmer er ofte vanskligere å bruke når man ikke har redigert for mye før, men fryktelig mye mer effektive enn de enkle når man kan dem. Da sitter du å bruker tastatursnarveier så klipp og lyd flyr i alle retninger, en effektivitet du ikke får til i enklere programmer med "store ikoner" som er brukervennlige. Mulighetene med avansert programvare er det bare fantasien som setter grenser for, men man må lære seg å bruke det ellers er det bortkasta. Du betaler for at de er laget for å håndtere store media mengder. Siste prosjektet mitt i Avid Liquid er over 28timer med dv tape, som alene tar flere hundre gb, importer masse musikk, stills, grafikk og å lage dvd menyer så har du en suppe som nå måler nesten 500gb, for ett prosjekt og fremdeles er det lekende lett å holde oversikt over tusenvis av klipp.

Fra påske tider så blir det ett eget media Raid5 array på rundt 1,5tb(utvidbart til rundt 3tb) som Liquid skal holde styr på. Da får jeg ett lite arkiv med øyblikkelig tilgang til allt av materialet uten å måtte holde orden på annet enn å peke programmet til media mappen sin og resten ordner det selv. Lagring og arbeidsflyt er vel to vitale stikkord, media tar noe så vanvittig med plass... :p

Lenke til kommentar

Når det er snakk om programmer til max 2000,- så er det vel ikek noe i veien for en aldri så liten lisens. Bruk Pinnacle studio 10 eller et annet lett program, så oppgaraderer du med tiden til noe bedre. Pinnacle er utrolig bra til å starte med.

Endret av psilocybe
Lenke til kommentar
Mulighetene med avansert programvare er det bare fantasien som setter grenser for, men man må lære seg å bruke det ellers er det bortkasta.

5805583[/snapback]

Kom på en ting når det gjelder å lære seg nye programmer;

Pinnacle Studio er utrolig intuitivt oppbygd, med tre steps -> Capture (Hente film fra kamera) , Edit (Sette i sammen egen fil og med effekter, og meny for DVD), Create Movie (Lag DVD eller annet medie).

Jeg brukte vel bare et kvarter på å finne ut basic steps med Pinnacle, så var jeg i gang. Etterhvert når man blir nyskjerrig, så finner man ut en haug med andre features og ting man kan gjøre i programmet så det blir utrolig profft resultat.

Premiere Pro tok det noen dager.. og da især å finne ut av hvordan man kunne flikke lyd og sette isammen klipp med overganger som passet.. Samt brenning av dvd.. Alt dette er enklere i Premiere Elements 2.0 da.. men man bruker litt lenger tid når det er flere knapper..

Adobe After Effects.. Fikk jeg tak i 14 opplærings-dvd'er fra Total Training.. Tror det tok 14 dager minst å komme seg i gjennom dette.. og her er jeg ennå ikke utlært .. er mega stort og uante muligheter i programmet..

Pinnacle Liquid er vel noe av det samme?

Lenke til kommentar
:dontgetit: trodde ikke det var lov på forumet med slike innspill.

Når det er snakk om programmer til max 2000,- så er det vel ikek noe i veien for en aldri så liten lisens. Bruk Pinnacle studio 10 eller et annet lett program, så oppgaraderer du med tiden til noe bedre. Pinnacle er utrolig bra til å starte med.

5805840[/snapback]

Pinnacle Studio Plus koster 795,- kroner på Lefdal;

http://www.lefdal.com/is-bin/INTERSHOP.enf...EeC0000OOvN9791

Det som koster videre penger er om skal låse opp enkelte effekter eller transisions på effekt menyen, men det er småpenger..

:hmm:

Endret av symbol
Lenke til kommentar
Adobe After Effects.. Fikk jeg tak i 14 opplærings-dvd'er fra Total Training.. Tror det tok 14 dager minst å komme seg i gjennom dette.. og her er jeg ennå ikke utlært .. er mega stort og uante muligheter i programmet..

Pinnacle Liquid er vel noe av det samme?

5807782[/snapback]

Avid Liquid er litt i samme gata som Adobe Premiere Pro. After Effects er jo ett effekt program for å si det enkelt med nok av muligheter, så fremt man behersker det og er litt kreativ kan man få til MYE som får prislappen til å virke ganske lav.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...