kyrsjo Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Har akkurat installert 64-bits fedora 5 på den nye maskinen min, (Intel p4) noe som fungerer bra. Desverre er jeg avhengig av en del proprietær programvare (matlab hovedsaklig, men flash, windows-kodeker for mplayer, sun java) ligger også på den lista. Ingen av disse har jeg tilgang til 64-bits versjon på, så dette fungerer ikke fult så bra. Så jeg vurderer å reinstallere med 32-bits fedora, men da lurer jeg på: hvor mye taper jeg egentlig på dette? Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 En taper ikke stort fra min erfaring i forhold til det en taper ved å ikke bruke x86, også jeg fant 64-bit Linux til å ha stor mangel på programvare med støtte for platformen og skiftet derved over. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 22. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2006 OK. Hadde vel egentlig tenkt å gjøre det, men så satt jeg plutselig med install-cd'ne for 64-bit Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 23. mars 2006 Del Skrevet 23. mars 2006 Kan man ikke bruke 32bit programvare på en 64bit Linux ? AMD sin 64bit prosessor er jo tross alt en hybrid 32/64bit Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 23. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2006 Jo, men det er knot noen ganger... F.eks. så autodetectet matlab at jeg hadde 64-bit støtte, og insisterte å kjøre 64-bit utgaven, selv om jeg gav optionsene support tipset meg om for å tvinge til å kjøre 32-bit. Eller så har du firefox og 32-bits plugins. Skal jeg bruke 32-bit firefox på 64-bit linux så må jeg gå rundt pakkebehandleren, og det er knot. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 23. mars 2006 Del Skrevet 23. mars 2006 har du lisens på matlab, kan du få deres 64bits versjon også. ellers har du octaev Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 23. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2006 Nei, studentversjonen støtter ikke 64-bit. Desverre. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 23. mars 2006 Del Skrevet 23. mars 2006 rart er du sikker? jaja. octave da =) Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 23. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2006 Ja. Helt sikker. Har snakket med mathworks support, de biter ikke hodet av folk. Men aktiverinssystemet deres gjør, det nektet meg å aktivere pga. jeg hadde installert på to maskiner før i år. Arg. Venter på mail fra dem nå... Octave er fin den, men den mangler et par snacksy funksjoner matlab har (som er nødvendige for å løse oppgavene våre... EPSTK skal kunne gi en del av dem da, men...). Når jeg har *betalt* for matlab, vil jeg sørenmeg at det skal funke! Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 23. mars 2006 Del Skrevet 23. mars 2006 vel da har man R, fra r-project.org matlab i seg selv holder sjelden, du trenger f.eks stat. toolbox R er i så måte mye mer komplett (og mye mer gratis) Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 23. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2006 Nå driver jeg ikke så veldig mye med statistikk da Det viktigste du har er igrunn hodet. Argh. Nå får de se å stå opp der borte snart. Lei av å vente på den mailen... En heeelt annen ting: Har hatt ett problem med den pc'n - nettverkskortet er ustabilt på lokale forbindelser (ikke over internett) med NOEN kjerner. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå