Gå til innhold

Gaming PC 15K uten skjerm

Anbefalte innlegg

Heihei

Har forsøkt å oppdatere meg på hardware fronten i tre-fire timer nå og forstår ikke så veldig mye mer enn før jeg begynte.

Skal til å skru sammen en ny gaming pc for ca 15.000

Det som skal kjøpes inn er:

- Skjermkort

- CPU

- HD

- RAM

- Kabinett

- Strømforsyning

- Hovedkort

Mitt gamle Creative AudigyEAX regner jeg med at kan flyttes over i denne boksen, og jeg fortsetter å bruke dvd-brenner + mus og tastatur jeg allerede har.

På skjermfronten klarer jeg meg også veldig bra. Tror ikke jeg trenger mer enn 250GB HD ettersom jeg vil fortsette å kjøre min nåværende pc som "lagringsbase".

Pcen skal altså primært brukes til gaming og de to tingene jeg har kommet frem til så langt er at jeg vil:

1. Kjøre dual core prosessor, og

2. Starte med et high-end skjermkort, men ha mulighet til å utvide til SLI/Xfire (dette fører vel til at jeg må velge et spesielt hovedkort)

Jeg har sett at det står en del rundt omkring her på forumet, men jeg føler det blir en litt overveldende informasjonsmengde og derfor enklere å starte en egen tråd.

Forslag tas imot med stor takk

:D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forslag:

Skjermkort: XFX GeForce 7900 GTX 512 MB, 4784kr

CPU: AMD Athlon 64 X2 4400+, 3895kr

harddisk: Hitachi Deskstar T7K250 250 GB S-ATA, 799kr

Minne: OCZ EL DDR PC-4000 Gold GX XTC 2 GB Dual Channel, 1895kr

Kabinett: <Velge selv> ~700kr

Strømforsyning: Hiper HPU-4B580, 745kr

Hovedkort: Asus A8N32-SLI Deluxe, 1373kr

Totalt: 14191,-

Videre kommentar:

Man trenger ikke et spesielt hovedkort for å kjøre SLI eller CROSSFIRE, men det man trenger er to stykker x16 pci-e grensesnitt.

Og det finner man på de fleste hovedkort disse dager.

Hvis lydkortet ditt er PCI så passer det.

Lenke til kommentar

Dette ser for meg ut som et veldig fint forslag.

Overklokke har jeg ingen store planer om i nærmeste fremtid. Jeg har skrudd sammen pcer, men å herje med instillinger har jeg forløpig holdt meg unna. Er det noe annet enn overklokkings mulighet som tilsier at jeg burde kjøpe en opteron istedenfor X2?

Mener å ha lest at X1900 yter en smule bedre en geforce 7900? Er det noen vits å gå for ATI?

Endret av windborn
Lenke til kommentar
Dette ser for meg ut som et veldig fint forslag.

Overklokke har jeg ingen store planer om i nærmeste fremtid. Jeg har skrudd sammen pcer, men å herje med instillinger har jeg forløpig holdt meg unna. Er det noe annet enn overklokkings mulighet som tilsier at jeg burde kjøpe en opteron istedenfor X2?

Mener å ha lest at X1900 yter en smule bedre en geforce 7900? Er det noen vits å gå for ATI?

5794417[/snapback]

Jeg foretrekker selv x2 eller 64, når det kommer til klokking.

Jeg vet at ifølge tester og slikt så klarer opteron det litt bedre.

Men jeg har holdt meg til 64 og x2 så lenge jeg kan huske og jeg klarer ikke å velge noe annet.

Så utenom overklokkings fordelen til opteron så tror jeg at x2 er da bedre generelt hvis man kjører stock.

Jeg føler nesten det samme med ATI og Geforce. Jeg er da som du sikkert kommer til å skjønne et fan av Geforce, selv om ATI også har endel gode GPU'er.

Jeg ville selv valgt til de du nevner over 7900, selv om tester viser at ATI yter en smule bedre.

Det er sikkert noen som sier 7900 og 1900, og en sånn samtale kan fortsette evig.

Men jeg hadde uten tvil kjøpt meg 7900GTX.

Mvh

Scotty

Lenke til kommentar

Nå har jeg akkurat bestillt stort sett akkurat det scotty anbefalte. Takk så mye for hjelpen

Gikk for geforcen ettersom den var enklere å få fått i og støy teller en del.

Kabinett landet jeg på Thermaltake Tsunami. Holdt meg til OCZ ramen (den så så rå ut :p). Dro med en DL Nec brenner og satt igjen med en regning på 16.000 med frakt. Bare tusen kroner over budsjett. Ikke dårlig :cool:

Et siste spørsmål. Som tidligere nevnt kommer jeg nok ikke til å overklokke maksinen i nærmeste fremtid, men burde jeg alikevel kjøpe og kline på thermalpaste? Kommer til å bruke boxed vifta til AMD.

Takk for alle innspill, dere har gjort jobben min mye enklere :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...