Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lakkering av bil

jkk80

Anbefalte innlegg

Skal til å lakke min fiesta,skal bli lilla,bruker bengallakk da dette er billiger...

har lyst å prøve med helt vanlig hus-glitter i lakken,noen som har erfaring om dette eller andre forslagtil hvordan få det til??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann, jeg kan en del om maling da jeg har jobbet med dette i noen år. Bruk hvit primer/grunning så blir det sikkert bra, går det til H****** pus ned bilen og prøv igjen tar litt tid men går fort når du har kommt inn i det finnst jo mye bra pusse utstyr :) . Så er vel det bare og lakkere i vei :) Ps! bruk Grisetryne/gass filter maske.pass på og ikke ha noe støv i rommet du skal lakkeri, det er viktigt vist ikke får du alt som ligger på gulvet på bilen :/. øve deg på en flate først med lakken før du begynner på bilen, litt kipt og få reninger.Hold gode av stand når du sprøyter. Lykke til :)

Endret av HuXLo
Lenke til kommentar
Heisann, jeg kan en del om maling da jeg har jobbet med dette i noen år. Bruk hvit primer/grunning så blir det sikkert bra, går det til H****** pus ned bilen og prøv igjen tar litt tid men går fort når du har kommt inn i det finnst jo mye bra pusse utstyr :) . Så er vel det bare og lakkere i vei :) Ps! bruk Grisetryne/gass filter maske.pass på og ikke ha noe støv i rommet du skal lakkeri, det er viktigt vist ikke får du alt som ligger på gulvet på bilen :/. øve deg på en flate først med lakken før du begynner på bilen, litt kipt og få reninger.Hold gode av stand når du sprøyter. Lykke til :)

5797438[/snapback]

takk for svaret,men de va ang glitter i lakken jeg lurte på da? noen forslag der noen ??

Lenke til kommentar

man får da ikke "hus-glitter" skal du ha glitter så må du lakke med sprøyte og da bruke klarlakk til slutt med glitter i...... ikke gå for billigste alternativ når det gjelder lakk ,kjøp orentlig billakk og lakk med sprøyte, ikke mal bilen med bengalakk og kost

Lenke til kommentar
man får da ikke "hus-glitter" skal du ha glitter så må du lakke med sprøyte og da bruke klarlakk til slutt med glitter i...... ikke gå for billigste alternativ når det gjelder lakk ,kjøp orentlig billakk og lakk med sprøyte, ikke mal bilen med bengalakk og kost

5804186[/snapback]

skal tynne ut lakken med tynner,skal lakkes med sprøyte i lakkboks,typen er lakkerer så det blir skikkeli.... hobby-glitter da!

Lenke til kommentar

mal heler bilen uten klarlakk først. Så ta noen strøk me klarlakk over etter på da blir det nice.Husk og bruk rett tynner til maling din, men eg tror neppe du trenger tynner for lakk maling er jo så tynn. gl :)

Endret av HuXLo
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
mal heler bilen uten klarlakk først. Så ta noen strøk me klarlakk over etter på da blir det nice.Husk og bruk rett tynner til maling din, men eg tror neppe du trenger tynner for lakk maling er jo så tynn. gl  :)

5805726[/snapback]

Hei

Skriver inn dette til tross for at det er 1 april i dag :hmm:

Jeg har aldri lakkert med annet enn spraybokser, men med bilen jeg har nå vil jeg gjøre det litt bedre. Jeg har kompressor og pistol (bedre enn biltema's) og har begynt å lese litt om dette. Blir kanskje litt mye spørring, men håper jo at du kan hjelpe med litt opplæring av newbees :dribble:

Jeg må, så langt jeg forstår, pusse vekk og evnt låse rusten med ruststopp først. Det er noe med syre jeg har sett nevnt i en bok, er det et produkt som brukes for rensing av rustskadde steder før låsing av rust?

Så kommer et lag zink og så grunning.

Så begynner en å sparkle og pusse, med div verktøy og våtpussing mot slutten.

Så kommer et lag fyllakk med evnt finpuss.

Så kommer lakken, med topplaget, og da lurer jeg litt

:cry:

Det finnes flake lakk, men også noe med kuler i stedenfor flake, som skal gi dybdevirkning. Men det finnes også fargepigmenter som gir transperent lakk. Er ideen da at en legger f.eks lys blå som grunnfarge og en litt mørkere og transperent som lag nr2?

Hvis en skal bruke flake eller kuler i lakken, hvordan blir effekt forskjellen ved å legge dette

1-direkte i topplakken

2-i et eget lag oppå grunnlakken og så

et farget og transperent lakklag oppå det hele

3-blande flake/kuler i den transperente lakken

(finnes det noe slikt som kulørte transperante kuler?)

og klarlakk på toppen da...

Alle produkter så jo passe sammen så en ungår blærer, koking og evnt lakkskader senere som skyldes feil hardhet/bevegelighet i de forskjellige produktene, og tynner/herder må være riktige.

Produktvalg er nok noe en får hjelp til i en billakk forretning, håper jeg...

Kan du hjelpe meg litt på vei med dette og vet du noe sted på nettet en kan finne noe teknisk info om lakkeffekter som flake/kuler?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...