Gå til innhold

Kjøpt kamaera fra USA. Hva gjør jeg med lader?

Anbefalte innlegg

Har nettopp bestillt en Olympus E-1 fra USA. De har jo som kjent en annen nettspenning enn oss.

Der er vel slik nå at de fleste batteriladere nå er mer eller mindre universelle, dvs at de kan brukes med forskjellige spenninger dvs 110V og 220V? Hvis det er tilfelle, trenger jeg vel bare en slags adapter til kontakten (amerikansk strømplugg er vel forskjellig fra norsk standard). Noen som vet hvor slike kan kjøpes ?

Håper å høre fra en av dere som har kjøpt kamera i USA (eller noen andre)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har nettopp bestillt en Olympus E-1 fra USA. De har jo som kjent en annen nettspenning enn oss.

Der er vel slik nå at de fleste batteriladere nå er mer eller mindre universelle, dvs at de kan brukes med forskjellige spenninger dvs  110V og 220V? Hvis det er tilfelle, trenger jeg vel bare en  slags adapter til kontakten (amerikansk strømplugg er vel forskjellig fra norsk standard). Noen som vet hvor slike kan kjøpes ?

5792875[/snapback]

Dette får du vel kjøpt i de fleste butikker som selger elektronikk, for en rimelig penge. Eventuelt på en flyplass, for en ikke like rimelig penge, hehe. Ellers så kan du jo se om det ikke er en slik lader der selve strømkabelen er utskiftbar. Det var det nemlig på videokameraet som jeg kjøpte i USA i fjor, og jeg endte opp med å bare kjøpe en ny strømkabel for 30 kroner, som jeg plugget i adapteren (den tåler 110-240 volt). Dermed slipper jeg å ha en ekstra klump på kontakten. Veldig kjekt :thumbup:

Lenke til kommentar
Ellers så kan du jo se om det ikke er en slik lader der selve strømkabelen er utskiftbar. Det var det nemlig på videokameraet som jeg kjøpte i USA i fjor, og jeg endte opp med å bare kjøpe en ny strømkabel for 30 kroner, som jeg plugget i adapteren

Satser på den utskiftbare varianten

:)

Lenke til kommentar

Mange Canon ladere kjøpt i statene har en "genial" løsning som gjør at det er klin umulig å sette på de fleste adaptere eller bytte ut strømkontakten. I de tilfeller må hele ladeenheten byttes ut (5-600 kroner). I Norge, derimot, sitter det på en løs strømkabel som er enkel å bytte ut.

Vet ikke hvordan amerikanske Olympus er på dette området, men får satse på løs strømkabel :)

Lenke til kommentar

Problemet med disse laderne, er at støpselet er integrert i selve ladeenheten, om du forstår. For å få satt den inn i kontakten, må man vippe to pinner opp fra laderen. Det er klin umulig å bytte denne på noen måte, da det ikke er noen kabel mellom støpselet og laderenheten. Det er altså selve laderenheten man plugger rett inn i kontakten.

Lenke til kommentar

Vet ikke når det gjelder Olympus ladere, bare så det er sagt. Mitt eksempel er med Canon ladere. Burde gjort det klart i mitt forrige innlegg også :)

Uansett, hvis laderen til E300 er kompatibel, og han har denne, så er det jo ikke noe problem... med mindre han skal selge eller gi bort det kameraet da. Men disse produsentene liker å finne på nye løsninger som akkurat ikke fungerer med forrige modell.

Lenke til kommentar

Der er vel slik nå at de fleste batteriladere nå er mer eller mindre universelle, dvs at de kan brukes med forskjellige spenninger dvs  110V og 220V? Hvis det er tilfelle, trenger jeg vel bare en  slags adapter til kontakten (amerikansk strømplugg er vel forskjellig fra norsk standard). Noen som vet hvor slike kan kjøpes ?

5792875[/snapback]

Er det ikke bare å kjøpe en transformator fra 230V til 110V (gitt at laderen ikke er universel)? F. eks denne fra Clas Ohlson: Mellomtransformator. Kapslet utførelse med skilte primær- og sekundærviklinger. 230V/110V. For tilkobling til 110V apparater. Tilkoblingsledning med støpsel. Sek. med koblingssplint. Leveres med 3 m svart sekundærkabel med ujordet amerikansk hunnkontakt.

Får kjøpt tilsvarende i USA for rundt hundrelappen. Adaptere (uten transformator) koster rundt 20 spenn! Er kanskje mulig å bestille de også fra et sted?

Endret av magneska
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...