Gå til innhold

arbeidsledige ikt konsulenter


Anbefalte innlegg

ajilon har jeg ikke hørt om men er dette ett bemanings selskap ?

 

 

men jeg skal seriøst får sjekket det opp takker for tipset.

 

 

edit fant addressen :)

5798586[/snapback]

 

Ajilon er et søster eller datterselskap av Adecco. Jeg har hatt kontakt med utallige bemanningsbyrå, og ajilon var eneste som skaffet meg jobb, og det fort.

5798729[/snapback]

 

 

 

kjempe skal ta kontkat med de snarest har 2 måneder og 1 uke igjen av oppsigelses tiden min.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HAdde jeg vært arbeidsgiver hadde jeg såklart valg høyskoleutdannede personer over ikt-driftsfag-folk. Dette gjelder ikke alle, men jeg har et inntrykk av at de fleste som velger ikt-driftsfag gjør det for å ha det litt slekt og sitte og mokke med pcer istedenfor å drive med klassisk skolearbeid..

 

Men det er nå meg da ;)

Lenke til kommentar

No er det ein del forskjell på høgskuleutdanna og ikt-drift, så eg vil nok ikkje vere heilt einig i konklusjonen din.

 

I dei tilfella ein hadde komme over der ein høgskuleutdanna og ein IKT-drift hadde vore like godt kvalifisert så hadde det nok gått meir på intervjuet og personlege egenskaper enn direkte utdanninga.

 

Men skal du ha ein programmerer så blir det meir logisk å ta ein høgskuleutdanna programmerer enn ein ikt-drift. Rett og slett grunna spesialiseringa.

Lenke til kommentar
men jeg tok en titt på 3 årig ingeniør studie det eneste forskjellen på oss og ingeniører er faktisk 2 år med programering.
Ja og akkurat det er veldig vedlig mye, det er dobbelt så lenge som du brukte på VK1 ;)

 

Ikke minst er de og eldre, og i veldig mange tilfeller mer modne enn en på 18/19 og har lettere for å ta til seg nye kunnskaper etc.

 

Fordelen med fagbrev (aka erfaring) kommer først når man har høyere utdannelse siden man da kan vise til at man har erfaring.

 

Ja jeg har forøvrig IKT-Driftsfag selv og fortsetter på høyskolen til høsten, greit å bare få seg en skikkelig utdannelse mens man er klar for det :)

Lenke til kommentar
HAdde jeg vært arbeidsgiver hadde jeg såklart valg høyskoleutdannede personer over ikt-driftsfag-folk. Dette gjelder ikke alle, men jeg har et inntrykk av at de fleste som velger ikt-driftsfag gjør det for å ha det litt slekt og sitte og mokke med pcer istedenfor å drive med klassisk skolearbeid..

 

Men det er nå meg da ;)

5808859[/snapback]

 

Vel, hva har en høyskoleutdannet person å vise til annet enn karakterer? En som har fagbrev i IKT må forøvrig besitte en del kunnskaper/egenskaper siden han/hun faktisk har et fagbrev. I tillegg kan de fleste vise til attest og referanseperson. IKT VK1 er en ting, men for å få fagbrev må man faktisk gå i lære to år (arbeidserfaring, utvikle sosiale antenner) og ta en fagprøve (ha de grunnleggende kunnskapene). Å velge en person med høyere utdannelse bare pga det personen har på papiret er etter min mening idiotisk. Folk burde ikke ta for god fisk at høyere utdannele er best i driftsammenheng. Høyere utdannelse er som oftest synonymt med programmering. Greit hvis det er det du ønsker, men hvis det er snakk om å drift, kall nå i hvert fall IKT-driftsoperatørene inn til intervju dersom han/hun har en god søknad. Hvorfor sløse bort flere titusener på å betale en person med høyere utdannelse når en ikt-driftsoperatør kan gjøre minst like god nytte til en lavere lønn?

Endret av darkness|
Lenke til kommentar

Selvfølgelig, men som sagt, jeg ville heller hatt en med høyere utdanning... Og dette med sosiale antenner, vel, det merker man fort under et evt. jobbintervju. Skulle jeg ha ansatt en innenfor it ville jeg vært sikkert på at personen er i stand til å gjøre, evt sette seg inn i nye ting og modifisere ting slik at de funker som de skal. Jeg sier ikke at de IKT-driftsfag ikke nødvendigvis kunne klart dette, men man føler seg da litt sikrere.

 

En høyskoleutdannet person har som regel prosjektarbeider å fremlegge som arbeidserfaring.

 

Men som sagt, dette er hvis _jeg_ hadde vært arbeidsgiver, hvilket jeg ikke er :p

Lenke til kommentar

En liten morsom historie:

 

For ca en måned siden skulle arbeidsplassen min skaffe seg en ny vikar. De kjørte et par intervjurunder med personer de fant interessant etter å ha lest CV'en deres. En av personene hadde mastergrad innen IT. Intervjuet gikk vel forsåvidt greit helt frem til de kom inn på hvilket OS som ble kjørt. Smarte Mr. Mastergrad ønsket nok å virke interessert i arbeidstedet da han stilte følgende spørsmål: "Kjører dere XP home eller XP Pro?". Det er vel ikke nødvendig å si at han ikke fikk jobben.

Lenke til kommentar
En høyskoleutdannet person har som regel prosjektarbeider å fremlegge som arbeidserfaring.

5823788[/snapback]

 

Med den logikken er det heller ingen vits å ansette folk med 3åring høgskuletudannelse då master-studiet har jo mykje større prosjekter der ein jobber sjølvstendig for å komme i mål.

 

Rett person til rett jobb vil nok vere mitt motto. For øyeblikket har eg ikkje noko personalansvar men slik det ser ut vil eg nok vere med på intervju, og ha medbestemmelsesrett ved ansettelse i utviklingsgruppa.

 

Darkness:

Kva høgskule/universitet kom den luringen frå, kan ikkje fatte og begripe at nokon skal kunne komme seg igjennom eit masterstudie i IT utan å ha vore borti litt fleire operativsystem enn XP

Lenke til kommentar
Hehe. Ikke det som var poenget. Ingen bedrifter bruker XP Home. Regner med at du vet hvorfor.

5825453[/snapback]

Der tar du veldig feil, så hvis det er grunn nok til å ikke gi en person jobb blir jeg nesten "litt" imponert.

 

Maskiner som kjøpes kommer enten med home eller Pro, da har det fint lite å si hva slags OS den kjører. For eksempel en selger trenger ikke XP pro som oftest for å gjøre jobben sin.

Lenke til kommentar
HAdde jeg vært arbeidsgiver hadde jeg såklart valg høyskoleutdannede personer over ikt-driftsfag-folk. Dette gjelder ikke alle, men jeg har et inntrykk av at de fleste som velger ikt-driftsfag gjør det for å ha det litt slekt og sitte og mokke med pcer istedenfor å drive med klassisk skolearbeid..

 

Men det er nå meg da ;)

5808859[/snapback]

Bedrifter har svært varierende profil på dette området, og en bør sjekke dette før en legger inn søknad. Bedrifter som f.eks. FAST anser mastergrad/siv.ing. som et minimum og ser helst at søkere har doktorgrad. Flertallet av bedriftene jeg kjenner velger helst blant det rimeligste regulativet de kan få gjort jobben hos.

 

Spesielt bedrifter med enorm pågang (f.eks. Trolltech) hever listen til de helt store høydene som

#  Incredible coding skills

# Excellent command of written and spoken English

# Bachelors degree or equivalent

# A deep insight in all the aspects of software development

 

Andre som f.eks. Google, gir ikke spesielt høy lønn, men lokker med interessante oppgaver sammen med eliten i databransjen.

 

En kan lett føle seg liten når en skal konkurrere med resten av verden.

Lenke til kommentar
men mitt egentlige spørsmål er det noen fler som føler at man egentlig har lyst til å legge seg ned og dø grunnet ingen jobb innen for sitt interesse område?

5792827[/snapback]

Arbeidslivet er blitt mer brutalt med årene, og hardere skal det nok bli.

 

Det er når du er mellom 25 og 35 at du har lettest for å finne arbeide; da har du utdanning or ikke minst erfaring uten at du er blitt utdatert. Du merker nå det første, men du bør ha det siste i tankene før det blir for sent. For om du ikke holder deg oppdatert, vil den rivende utviklingen gjøre at en ikke lengre har kunnskap som etterspørres i markedet.

 

Nå kan det kanskje virke som om det er lenge til en blir 35, men om en ikke bruker ledig tid til å oppdatere seg blir en kassert som utdatert etter kort tid. Idag er det Java og C# som er tingen, disse er ikke så gamle, mens C++ ser jeg lite etterspørsel etter.

 

I tillegg er det en merkelig oppfatning blant mange arbedsgivere at når en nærmer seg 40 bør en gjøre noe administrativt, jeg tror det er fordi mange valgte adminstrativt da de oppdaget selv at de begynte å bli utdatert rent teknisk.

Lenke til kommentar
Hehe. Ikke det som var poenget. Ingen bedrifter bruker XP Home. Regner med at du vet hvorfor.

5825453[/snapback]

Der tar du veldig feil, så hvis det er grunn nok til å ikke gi en person jobb blir jeg nesten "litt" imponert.

 

Maskiner som kjøpes kommer enten med home eller Pro, da har det fint lite å si hva slags OS den kjører. For eksempel en selger trenger ikke XP pro som oftest for å gjøre jobben sin.

5825653[/snapback]

 

En bedrift hvor man kjører alle maskinene mot et DOMENE bruker ikke XP Home. Det hadde nok blitt litt vanskelig.

Endret av darkness|
Lenke til kommentar
Tror det var kommentaren din "ingen bedrifter bruker home" som ble litt feil. Flere bedrifter jeg har vært borte i som har brukt dette, ikke alle som trenger domene.

5830560[/snapback]

Joda, de har det helt til de går for en server-løsning med domene.

Jeg tror jeg forstår poenget ditt darkness|, ved at dette skal bevise at arbeidserfaring betyr mer enn det man har på arket. Dog, det bør være mer som skal til for ikke å få jobben.

Lenke til kommentar

Jeg er litt dårlig til å forklare ;P Men HAN visste hvilken type support vi driver med, så det at han spurte om noe sånt viser at han har lite innsikt. De ser etter personer med Windowserfaring, og når man ikke vet hva som er forskjellen på home og pro, nemlig muligheten å koble opp i et domene, så har man tråkket litt i salaten. Dog, det var nok ikke BARE derfor han ikke ble ansatt :)

Lenke til kommentar

hehe ja

 

 

det er nok ikke bare derfor jeg ville valgt windows xp pro annen fordel er at man også kan sette opp en egen windows update server som kjører dette direkte over domene mange fordeler mot dette istede for en workgroupe som det blir snakket om rundt windows xp home.

 

 

og darkness; sånne som han burde dra tilbake til ett mcse kurs eller lignende kanskje data kortet er ett flott sted å starte.

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Jeg har 3 års media bak meg nå... (media+allmenn påbygg)

 

Tenker å ta IKT drifstfag som privatist til sommeren.

 

Kan jeg gå rett ut som lærling etterpå da? Har jeg de faga jeg trenger? Er det kun èn eksamen? Er den vanskelig? (Har drevet en god del med data de siste åra, men kan lite med programmering, avansert nettverksoppbygging etc., bare det generelle)

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...