invert2k Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 (endret) Heisann, hadde vært hyggelig om noen kunne hjelpet meg med problemet mitt. Jeg har hatt altfor mye uflaks i det siste. Jeg skulle ta av viften på prosessoren min for å ta på artic silver 5 kjølepasta istedetfor orginale. Jeg var så forsiktig som mulig, og siden det var en box rundt viften var det ikke noe annet å gjøre enn å ta av splintene på viften og dra den rett opp. Det som skjedde med orginal kjølepasta var at den dro med seg hele prosessoren uten at jeg fikk mulighet til å åpne luken for å ta prosessoren opp og prosessoren hang fast i viften med kjølepasta. Jeg mener dette ikke er min feil og at det burde gå på garantien/leverandøren. Det at den orginale kjølepastaen drar prosessoren ut av hovedkortet er noe av det verste jeg har sett. Og jeg har utrolig lite lyst til å betale 3000 for ny prosessor da jeg nettopp har betalt fullt i penger for å nedtrimme en moped slik at politiet blir fornøyd. Prosessoren var en AMD Athlon 3800+ X2 Boxed med orginal vifte og kjølepasta. Butikken var: flexi-data.no og leverandøren var: AMD Hadde håpet noen kunne gi meg noe forslag til hva jeg kan gjøre eller om garantien dekker dette. Nå er ene pinnen knekt og mange bøyd. Jeg har levert prosessoren inn til flexi-data slik at de kunne ta en titt på den, men de sa at det ikke lovte bra siden ene pinnen var knekt. Jeg er også redd dette vil ødelegge ytelsen til prosessoren. Hadde vært kjekt med noe hyggelig hjelp! -Mikael S. Endret 22. mars 2006 av invert2k Lenke til kommentar
_tHokA_ Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Om en pinne er knekt og mange bøyd så er nok den CPU dau. For det er veldig vanskelig å få rettet dem tilbake, får om man prøver på det så vil de kanskje å knekke av Men om det er en ferdig PC som du har kjøpt komplett så er det vel heller ikke lov å åpne maskinen? bryter man ikke garantien på selve maskinen da? Men håper du får dekket ny CPU, er litt kjedelig å miste en så kraftig CPU Lenke til kommentar
HKS Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Og jeg har utrolig lite lyst til å betale 3000 for ny prosessor da jeg nettopp har betalt fullt i penger for å nedtrimme en moped slik at politiet blir fornøyd. 5792564[/snapback] Sånn går det når man bryter loven... Da må du stå til ansvar for det! Det samme gjelder hardware også, hvis du har dratt ut kjøleribben, og fått knekt en pin på prosessoren så er det 100% ditt ansvar, og så vidt jeg kan se så har du ingen rett på noe garanti desverre. At en pin er knekt på prosessoren vil antakeligvis gjøre at den er ubrukelig. Hvordan klarte du forresten å knekke pinen? Slik skjer ikke av seg selv når du drar CPU'en rett ut... Lenke til kommentar
_tHokA_ Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 (endret) Hvordan klarte du forresten å knekke pinen? Slik skjer ikke av seg selv når du drar CPU'en rett ut... 5792800[/snapback] Han har nok prøvd å bytte CPU kjøler, og da han skulle ta ut kjølern så er CPU limt fast til orginal kjøleren. Har vært bortil det på mange maskiner... Egentlig veldig idiotisk patent spør du meg Endret 22. mars 2006 av _tHokA_ Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Er ikke noe problem å rette opp pinner da. Og kan alltids lodde på nytt der det er knekt, eller leggen en tråd nede i sokkelen slik at du fåt kontakt. Dessuten har den mange dobbeltpinner slik at du kan kanskje bruke den selv om en mangler. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Hvordan klarte du forresten å knekke pinen? Slik skjer ikke av seg selv når du drar CPU'en rett ut... 5792800[/snapback] Han har nok prøvd å bytte CPU kjøler, og da han skulle ta ut kjølern så er CPU limt fast til orginal kjøleren. Har vært bortil det på mange maskiner... Egentlig veldig idiotisk patent spør du meg 5792812[/snapback] Jeg mistenker det er kjølepasta som har fungert som lim, og trådstarter har prøvet å rive av kjøleblokka mens selve CPU'en fortsatt var låst i sokkelen. Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Det som er værst her er at trådstarter har sikkert prøvd å være veldig forsiktig. Eg har også hatt dette problemet. Fant til slutt ut at kjøleren ikkje løsnet samme f*** kva eg gjorde (P4 2,4ghz) Til slutt så tok eg bare og røsket hele skiten rett ut av sokkelen med en bestemt bevegelse. Det gikk helt fint, prosessoren fulgte med ut av sokkelen uten at noe galt skjedde. Men eg tror at dersom eg hadde prøvd å være mere forsiktig og fiklet mye så kunne det gått galt. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Har heldigvis ikke ødelagt noe prosessorer, siden pappa fortalte meg om rikkle-teknikken for å få av kjøleren Er å bare vri kjøleblokka forsiktig fram og tilbake mens man forsiktig prøver å løfte på den. Etter en stund løsner blokka av seg selv uten behov for noe voldsomme manøvrer Lenke til kommentar
Bols Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Har heldigvis ikke ødelagt noe prosessorer, siden pappa fortalte meg om rikkle-teknikken for å få av kjøleren Er å bare vri kjøleblokka forsiktig fram og tilbake mens man forsiktig prøver å løfte på den. Etter en stund løsner blokka av seg selv uten behov for noe voldsomme manøvrer 5793073[/snapback] Nå har jeg overhodet ingen erfaring med dette, men noen sa engang at trickset er at kjølepastaen må være varm (som f.eks rett etter bruk) for ikke å fungere som lim. Eller tar jeg helt feil? - Trond Lenke til kommentar
chariot Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Det var smart Trond. Hadde ikke jeg og sikkert mange andre ikke tenkt på. Men det er jo helt sant at det funker dårligere som lim ved høyere tempratur. Mvh. Rise Lenke til kommentar
Mann_Av_Gull Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Løsning: Samme skjedde med meg en gang. På en sokkel 754 Athlon 64 3400+. Masse pinner bøyd. Det jeg gjorde var at jeg fant en passelig stor nål som faktisk var akkurat like tjukk som avstanden mellom pinnene. Så tok jeg bare å førte nålen gjennom hver 'Pinne rekke. Da ble pinnene rettet ut perfekt Har du en knekt pinne så kan du rett og slett bare kappe en nål eller noe å stikke ned i sokkelen der du mangler pinnen. Sørg for at den er så lang at den treffer det punktet på prosessoren der pinnen er knekt av. Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Nå har jeg overhodet ingen erfaring med dette, men noen sa engang at trickset er at kjølepastaen må være varm (som f.eks rett etter bruk) for ikke å fungere som lim. Eller tar jeg helt feil? - Trond 5793349[/snapback] Det stemmer. Det beste er nok å stille shutoff-temperatur i BIOS, også dra av kjøleren mens PC står på. Når prosessoren blir for varm så slår jo PC seg av automatisk, så det skulle være helt trygt. eller kanskje ikkje helt trygt Lenke til kommentar
chariot Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Eventuelt å bare være rask til å ta ut prosessor etter du har kjørt et tungt program og slått av pc:P Greets. Rise Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 "Shit happens"... Det er *litt* svakt å skylde på andre enn seg selv i slik tilfelle.. som bl.a. [GDI]Raptor påpeker.. Dersom man ikke er vant til/har gjort det ofte.. dvs. skifte kjøler.. er det en viss sannsynlighet for at man er "klønete"/hardhendt.. og så drar man kjøler m/CPU låst i socket rett av.. Man kan være heldig .. dersom man drar *rett* opp.. da blir ingen pinner bøyd. Tips til neste gang.. er å "vri/vrikke" på kjøler så man er sikker på at den ikke sitter fast på heatspreader. Trådstarter har dog min medfølelse... først "straffet" pga. "moppetrim".. og så ødelegge en fin CPU. Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Eventuelt å bare være rask til å ta ut prosessor etter du har kjørt et tungt program og slått av pc:P Greets. Rise 5794992[/snapback] Men det er jo langt fra så spennende Lenke til kommentar
samye83 Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 At cpu'en følger med kjøleblokka har jeg opplevd hver eneste gang, hehe. Men har til nå ikke ødelagt noe. Blir litt redd hver gang jeg må ta av blokka på min opty 175. For cpu'en sitter dønn fast. Bruker as5. Den ene gangen fikk jeg bøyd pinne på 148, men det ordnet seg med pinsett. Kanskje skal jeg være mer forsiktig neste gang... Vil ikke at noe skal knekke. Lenke til kommentar
invert2k Skrevet 22. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2006 Trådstarter har dog min medfølelse... først "straffet" pga. "moppetrim".. og så ødelegge en fin CPU. 5795118[/snapback] hehe jeg har opplevd mer som jeg ikke orker nevne:) dette er nok bare 30%, vi kan nok kalle dette uflaksåret`? uansett, takk for all hjelpen. Nå vet jeg dette til neste gang (5år), viktigste for meg er om den fortsatt fungerer. Hvis ikke går jeg direkte til AMD å kjefter, ikke at det er deres feil eller liknende. Men det eneste som stod i manualen var hvordan man tok på viften, ikke av. Jeg har tatt viften av før, uten å oppleve samme problem, men det var på et annet hovedkort. CPUen har fått litt Artic Silver 5 kjølepasta under seg, men det håper jeg den tåler. Tusen takk for all hjelp, enda mer er også velkommen. -Uflaksmanden Lenke til kommentar
invert2k Skrevet 23. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2006 (endret) Forresten, jeg gjorde dette sånn 5 minutter etter pcen stod på.. jeg gjorde det for å ta på artic silver kjølepaste, for jeg hadde tatt av CPU før uten å ta på ny kjølepasta, så jeg tenkte at det kunne trenges med en ny og bedre en. Kanke si det var det smarteste jeg har gjort... Nå har forresten pappa mista 32" widescreenen i gulvet og.. skjer med uflaks Uflakslisten: Trimmet opp moped for 3000, trimmet ned moped for 1500, kjører utrimmet moped. Pappa mast 32" i gulvet. Stresset med fps problemer skifta hovedkort og skjermkort, endelig fikset fps problemer, så får jeg cl_flushentitypacket, endelig fikset cl_flushentitypacket etter 3 uker og skulle ha nytt databord så ødelegger jeg cpu. Klarte formatere hele harddisken min full av serier når jeg skulle installere windows. Trynt an med moped en gang og sklidd med moped og fikk hele greia opp på foten og vridde ankelen. alt var godt gjennomført og utført i dette halvåret ikke det at det har noe med dataproblemer å gjøre:) Endret 23. mars 2006 av invert2k Lenke til kommentar
samye83 Skrevet 23. mars 2006 Del Skrevet 23. mars 2006 Angående harddisken så er det fult mulig å hente tilbake alle filene som du har mistet, bare benytt deg av en annen disk slik at du ikke overskriver de gamle filene på den formaterte harddisken. Kan bruke et recover program til å få tilbake det meste. Slike uflaks har jeg opplevd par ganger også, hehe. Lenke til kommentar
aspstein Skrevet 23. mars 2006 Del Skrevet 23. mars 2006 Kan være du klarer å få brukt den cpuen igjen da. Har sett andre som har knekt pinner som har fått til å fiksa det... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå