Gjakmarrja Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 (endret) Hei! Holder på å lage et glosepugge program. Når jeg sammenligner det bruker taster inn med det i databasen, vil jeg ikke at programmet skal registrer følgende som feil: (når det i databasen tilsvarer hei med liten for bokstav, bruker skriver med stor og det registreres som feil) Hola = Hei Så jeg vil at programmet ikke skal se forskjell på små og store bokstaver. ? Takk for svar. Svein. Løsning: Public Function sjekk(ByVal en As String, ByVal toer As String) As Boolean If Char.ToLower(en) = Char.ToLower(toer) Then Return True Else Return False End If End Function Endret 22. mars 2006 av chills Lenke til kommentar
Kirikiri Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Du kan gjøre begge ord (input og lagret) til lowercase, og så sammenlikne dem. Psuedokode: if lowercase(input) = lowercase(lagret) then result = riktig else result = feil end if Kirikiri Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 22. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2006 Hmm ikke dumt nei... ikke dumt Kan eventuelt lage en function som gjør det med boolean som return value Lenke til kommentar
Kirikiri Skrevet 23. mars 2006 Del Skrevet 23. mars 2006 - Et av de eldste triksene i boka, faktisk... Men hvor lurt det er, kommer litt an på språken du skal pugge, og hvor avansert det skal være. For de fleste språk er det ikke så viktig om det er stor forbokstav eller ikke, men på tysk er det faktisk et poeng med store forbokstaver i ord som ikke er egennavn også. KK Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå