Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ny trådløs router, men hvilken?

Anbefalte innlegg

Som det fremgår av tittelen så trenger jeg en ny trådløs router. Har fra før en Dlink som ikke fungerer slik den bør og skal.

Dette er bruken:

* Online spilling (Warcraft & Oblivion i hovedsak)

* P2P (bruker konsekvent Bitcomet)

* Ordinær surfing

Dette er hva som skal kobles til:

* 4 pc'er

* 2 bærbare pc'er

* 1 Xbox 360

Har i utgangspunktet kikket på flere Linksys routere, deriblant WRT54G og WRT54GX.

Førsnevnte finnes det jo et uttall varianter av, blir nesten surrete i hodet av det. Sistnevnte har kommet i en litt annen versjon, WRT54GX2 (hovedforskjellen ligger kanskje i at X2 har xDSL modem funksjon, eller?)

Max pris: 1500 kroner.

Håper noen har en eller annen anbefaling å komme med.

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ahr selv en ASUS WL-500G Deluxe som jeg er veldig fornøyd med. Den har riktignokk abre 4 LAN-tilkoblinger, slik at du må ha en ekstra switch for å koble til 4 pcer + xbox. Gikk ut ifra at de to laptop'ene er tilkoblet trådløst.

Prisguide

Endret av intellic
Lenke til kommentar
Takker for svar.

I utgangspunktet skal alt utenom 2 stasjonære pc'er kobles til trådløst for å unngå ledningsrot. Xbox'en skal kobles til trådløst, ellers blir det til at guttevalpen på 1 år biter/river i ledningen.

5792410[/snapback]

OK.

Jeg er veldig fornøyd med ASUS WL-500G Deluxe'en min. Anbefaler den.

Så i prisguiden at det var kommet en ny som heter WL-500gE som bl.a. skal ha sterkere sendestyrke.

WL-500G Deluxe er testet av HW. Link

Endret av intellic
Lenke til kommentar
DGL-4300. Dønn stabil.

Mvh,

Sylvarius

5793085[/snapback]

Jeg er totalt uenig i det du sier. Jeg prøver en D-Link DGL-4300 nå.

Jeg prøvde å laste opp en fil på FTP, men det ser ut til at routeren bryter tilkoblinga mellom pcen. (Denne er kobla opp trådløst)

Den virker ikke akkurat så stabil.

Jeg vil heller anbefale han en Linksys WRT54GL. Den har Linux, som betyr at man kan installere tredjeparts firmware, og at den er dønn stabil :)

Beste router jeg har prøvd!

Endret av MrGlenn
Lenke til kommentar

Gå for en av Linksys sine routere..noe av det bedre på markedet i dag(er jo Cisco som står bak jo)..har en sjøl..den GS speedboost utgaven...dønn stabil ..ingen nedetid i det hele tatt..kjører ftpserver,3 stk pc'er som til en hvertid spiller et nettspill..div.torrenter og limewire+ en mediapc...aldri noe kludder i det hele tatt...og ja jeg har også koplet til 3trådløse pc'er

Lenke til kommentar
DGL-4300. Dønn stabil.

Mvh,

Sylvarius

5793085[/snapback]

Jeg er totalt uenig i det du sier. Jeg prøver en D-Link DGL-4300 nå.

Jeg prøvde å laste opp en fil på FTP, men det ser ut til at routeren bryter tilkoblinga mellom pcen. (Denne er kobla opp trådløst)

Den virker ikke akkurat så stabil.

Jeg vil heller anbefale han en Linksys WRT54GL. Den har Linux, som betyr at man kan installere tredjeparts firmware, og at den er dønn stabil :)

Beste router jeg har prøvd!

5794059[/snapback]

Jeg kjører SSH, ftp, pptp og torrenttrafikk gjennom min DGL-4300 24/7. Den har ikke låst seg en eneste gang siden i juni 2005. Trådløse klienter har null problemer med torrenttrafikk, ftptrafikk, sftp trafikk, spilling, eller noe annet via routeren.

Mvh,

Sylvarius

Lenke til kommentar

Har hatt en Linksys WRT54G, den var relativt stabil, men heller ustabil når jeg brukte torrent programmer (bitcomet, utorrent, azureus), den takler ikke mange connections samtidig og nettet blir sørpetregt etterhvert.

Har nå en Asus WL-500G Deluxe, og er kjempefornøyd med den. Ingen problemer i det heletatt, pluss den har 2 USB 2.0 porter som du kan kobler til printer/ekstern harddisk/webcam til og ha tilgang til det over det trådløse nettverket.

Du får den hos SHG.no for rundt 680kr, mye billigere enn alle andre plasser (1000kr+ hos alle andre nettbutikker).

Anbefales!

Lenke til kommentar
Har hatt en Linksys WRT54G, den var relativt stabil, men heller ustabil når jeg brukte torrent programmer (bitcomet, utorrent, azureus), den takler ikke mange connections samtidig og nettet blir sørpetregt etterhvert.

Har nå en Asus WL-500G Deluxe, og er kjempefornøyd med den. Ingen problemer i det heletatt, pluss den har 2 USB 2.0 porter som du kan kobler til printer/ekstern harddisk/webcam til og ha tilgang til det over det trådløse nettverket.

Du får den hos SHG.no for rundt 680kr, mye billigere enn alle andre plasser (1000kr+ hos alle andre nettbutikker).

Anbefales!

5794453[/snapback]

Den der "feilen" kan fikses enkelt ved å sette opp maks porter til 4096 :)

Lenke til kommentar

Anbefales!

5794453[/snapback]

Den der "feilen" kan fikses enkelt ved å sette opp maks porter til 4096 :)

5794489[/snapback]

Hvor setter du maks porter til 4096 ?

Lenke til kommentar

Det er en feil med linksys wrt54g og samtlige p2p programmer. Enkleste løsningen er å legge inn nyeste versjon (v23 SP1 beta) av DD-WRT, evt. nyeste versjon av HyperWRT -> løser problemet med at routeren blir treg ved stor belastning (spesielt p2p da det er snakk om hundrevis av tilkoblinger samtidig)

Kjører selv en WRT54GS versjon 4 med DD-WRT (www.dd-wrt.com) dønn stabil, med massevis av funksjoner (ssh, ppt server/klient, custom scripts, kaid, samba, jffs partisjon, økt sendestyrke, statisk dhcp, UPnP, tidssynkronisering, oppetid, QoS båndbreddestyring etc. etc. etc.)

Lenke til kommentar
Hvor setter du maks porter til 4096 ?

5794592[/snapback]

I DD-WRT kan du sette maks åpne porter til 4096, samt tidsavbrudd ved TCP og UDP tilkoblinger til 90 eller 120 sekunder (standard ved linksys originale firmware er 5 dager!. Dette er tidsavbrudd ved tilkoblinger som IKKE er aktive, og når de er "åpne" i 5 dager, sier det seg selv at routeren vil krype sammen og dø ved bruk av p2p programmer som f.eks. bittorrent)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...