CinToX Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Er nå underveis i planlegging av et "mindre" dataparty for ca. 200 stk og vi har funnet ut at det beste angående mail vil være å sette opp en egen SMTP server. Mitt spørsmål er nå; finnes det et program for KUN SMTP server som da ikke har med POP3 og IMAP i samma slengen. Når det kommer til distro'n på servern er det likegyldig (nesten) hva jeg bruker, kan være FreeBSD / Slack / RedHat / Debian, har satt opp disse systeme før selv. Setter pris på alt svar jeg kan få, har heller ikke hastverk, dataparty'et er ikke før Mai -SMK Lenke til kommentar
Silvester Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Uh. En smtp-server er jo bare nettopp dette. Postfix er en grei og fin server, og ganske enkel å sette opp som en lokal og åpen smtp. Trikser dere litt med iptables på ruteren, så skal det gå helt fint å få den som en transparent smtp uten at folk må bytte. Lenke til kommentar
CinToX Skrevet 22. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2006 (endret) Beklager min null ekspertise innenn dette Mitt område er mer HW generelt men nok om meg.. Altså, du nevnte Postfix som en løsning, dette er da kun en SMTP server? Har du noen manualer eller guider som viser hvordan jeg skal sette opp Postfix og da også i tilfelle "triksingen med iptables" som du så fint nevnte Grunnen til at vi vil sette opp dette er for å gjøre det minst "smertefritt" for noen å komme på dette datapartyet.. NGT tillater jo kun SMTP-trafikk fra NGT. Dette vil da være et problem for NGT brukerene som kommer. Vil man da med din "triksing" kunne route all trafikk mot mail.broadpark.no til min mailserver? Endret 22. mars 2006 av CinToX Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Hvorfor er det viktig at man kun kan ha SMTP-server? For å bruke serveren du setter opp, setter man bare opp ipadressen til serveren din som smtp-server i mail-klienten. Lenke til kommentar
CinToX Skrevet 22. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2006 Hvorfor er det viktig at man kun kan ha SMTP-server? For å bruke serveren du setter opp, setter man bare opp ipadressen til serveren din som smtp-server i mail-klienten. 5792520[/snapback] Igjen, dette er ikke hva jeg driver med til daglig, mest HW.. Tenkte at det ville være enklere å KUN sette opp SMTP server, men hva vet jeg? Prøver bare å lære Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 (endret) Bare lurte på om du hadde en grunn , men IMAP og POP3-server må konfigureres. En grei måte å gjøre dette på er vel bare å utføre en basic installasjon uten X og skrivebordsmiljø med Debian. Når du er ferdig med installasjon: apt-get install sendmail/postfix/eller hva du vil ha. Jeg tror du skal ha en smtp-server gående da, men mulig du må endre en linje i en config-fil. Endret 22. mars 2006 av RattleBattle Lenke til kommentar
DidzisK Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 ALLE providere tillater smtp trafikk kun fra maskinene som er koblet opp i deres nett. Ellers risikerer de at serveren blir blacklistet for å tillate spredning av spam. Eller mer presist - utgående SMTP tillates fra maskiner i ISPens nett, innkommende SMTP for brukere i dette nettet tillates fra hvem som helst. I enkelte tilfeller setter man også begrensning på "reply-to" adressen - at den må tilhøre providerens domene. Men jeg ser ingen vits med det så lenge man fysisk sitter i dette nettet. Dersom du skulle sette opp din egen SMTP server for å tillate at dine gjester sender ut mail i løpet av de to-tre dagene de er hos deg, må alle rekonfigurere "outgoing mail (SMTP)" til serveren din. Men du kommer til å ha ISP oppkobling uansett og da har ISPen egen SMTP server, som kan brukes - da slipper du å installere din egen. Sjekk først! Eneste forskjell er serveradressen som du kommer til å skrive på tavla. Jeg har NGT hjemme og kona sender mail uten problem selv om hun har start.no som avsenderadresse. Lenke til kommentar
CinToX Skrevet 22. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2006 men IMAP og POP3-server må konfigureres. 5792576[/snapback] Så jeg MÅ installere en eller annen imap / pop3 server for i det heletatt ha en SMTP server gående? Lenke til kommentar
CinToX Skrevet 22. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2006 Jeg har NGT hjemme og kona sender mail uten problem selv om hun har start.no som avsenderadresse. 5792585[/snapback] Vi er ikke innenfor NGT sitt nett Vi er innen skolenettet, hvilken ISP de har vet jeg ikke.. mest sannsynlig telenor.. Så.. så lenge jeg er sitter innenfor telenor sitt nett trenger jeg bare å skifte til en telenor smtp server om en har NGT? Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 men IMAP og POP3-server må konfigureres. 5792576[/snapback] Så jeg MÅ installere en eller annen imap / pop3 server for i det heletatt ha en SMTP server gående? 5792587[/snapback] Nei, men man kan konfigurere det til imap og pop3. Igjen, hva er problemet med at f.eks postfix har mulighet til det? Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Tror jeg skjønner problemet ditt: Du har linje fra NGT, folka som kommer har nødvendigvis ikke det. For at folka som kommer til deg skal få *sendt* mail, må de ha en mailserver å kople seg til, for de får ikke kopla seg til sine egne. Så kort sagt: det du trenger er en lokal open relay. (kjenner problemet delvis, da den mailhosten jeg har nå ikke har egne smtp-servere, men henviser folk til telenor/ngt sine... Jeg fikk ikke det til å funke, så jeg ba evolution bruke den lokale sendmail tjenesten som putrer og går på alle rh-maskiner... Faktisk ganske praktisk.) Så du ønsker derfor å sette opp sendmail/whatever for å godta innkommende mail fra alle og enhver host (på LAN'et), og videreformidle dem til den mailserver'n de skal til, slik at når folk kommer til deg og sier "telenor online mailen min funker ikke, og jeg NEKTER å bruke webmail mens jeg er her", så kan du si "itt'no problem, bruk denne SMTP-serveren, så funker det så fint så". Lenke til kommentar
CinToX Skrevet 22. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2006 Så du ønsker derfor å sette opp sendmail/whatever for å godta innkommende mail fra alle og enhver host (på LAN'et), og videreformidle dem til den mailserver'n de skal til, slik at når folk kommer til deg og sier "telenor online mailen min funker ikke, og jeg NEKTER å bruke webmail mens jeg er her", så kan du si "itt'no problem, bruk denne SMTP-serveren, så funker det så fint så". 5792684[/snapback] Nydelig HVORDAN gjør jeg dette? Postfix skal fikse dette enkelt? How? Noen enkle manualer for dette? Lenke til kommentar
DidzisK Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Vi er ikke innenfor NGT sitt nett Vi er innen skolenettet, hvilken ISP de har vet jeg ikke.. mest sannsynlig telenor.. Så.. så lenge jeg er sitter innenfor telenor sitt nett trenger jeg bare å skifte til en telenor smtp server om en har NGT? Ja, helt riktig. Aksjonsliste for at alle skal få SENDT mail (det er tross alt dette SMTP server brukes til): 1. Finn ut hvilken ISP du har. Sjekk hvilken SMTP server som skal brukes hos denne ISPen. For eksempel mail.myisp.no eller smtp.online.no. 2. Skriv det på tavla og informer alle at mailprogrammet (Outlook, Thunderbird, whatever) skal rekonfigureres til å bruke denne server til utgående mail (SMTP). 3. Husk at POP og IMAP bruker man for hente sin egen mail. Hvis du ikke deler ut email adresser til gjestene dine, betyr det at de fortsetter å bruke sine egne epostadresser. Og da bruker de IMAP eller POP for å hente mail hver fra sin egen server. Du har ingen ansvar for det og trenger ikke å konfigurere noe, unntatt, kanskje, åpning i brannmuren for denne type trafikk. Ikke begynn å installere SMTP server hvis du kan unngå det. Generell regel for SMTP server er at du trenger den for å kunne dele ut dine egne adresser i din egen domene, som regel med egen DNS server. Da trenger du en server hvor alle disse mailboksene plasseres, en server som avsender eller hans SMTP server snakker med for å plassere mail fra avsender i din brukers postboks. Lenke til kommentar
CinToX Skrevet 22. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2006 Nå fikk jeg vite hvorfor jeg måtte sette opp en SMTP server 1. Catch INET er ISP'n som ikke har mail server (såvidt jeg vet) 2. Vi skal bruke et c-net av ip'r som ikke vil være tillatt av noen "offentlige" SMTP servere! Så.. Nå back til "Hvordan sette opp Postfix SMTP server?" Har dere noen manualer e.l for eksempel? Lenke til kommentar
gspr Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Nå fikk jeg vite hvorfor jeg måtte sette opp en SMTP server 1. Catch INET er ISP'n som ikke har mail server (såvidt jeg vet) 2. Vi skal bruke et c-net av ip'r som ikke vil være tillatt av noen "offentlige" SMTP servere! Så.. Nå back til "Hvordan sette opp Postfix SMTP server?" Har dere noen manualer e.l for eksempel? 5794090[/snapback] Howtos and FAQs på www.postfix.org var ikke et naturlig sted å lete? Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 23. mars 2006 Del Skrevet 23. mars 2006 alle distroes lar deg intasllere postfix vha klikk-og-lek, og sender dessuten med utførlig dokumentasjon i konfigurasjonsfila - så fantastisk bra er linux Lenke til kommentar
DidzisK Skrevet 23. mars 2006 Del Skrevet 23. mars 2006 Nå fikk jeg vite hvorfor jeg måtte sette opp en SMTP server 1. Catch INET er ISP'n som ikke har mail server (såvidt jeg vet) 2. Vi skal bruke et c-net av ip'r som ikke vil være tillatt av noen "offentlige" SMTP servere! Så.. Nå back til "Hvordan sette opp Postfix SMTP server?" Har dere noen manualer e.l for eksempel? 5794090[/snapback] Skal vel ikke kalle det bullshit med en gang, men en rask gjetting i adresselinjen avslørte Catch sin hjemmeside (jeg hadde ikke vært der før). To klikk videre var jeg her: http://www.catchspeed.no/support/teknisk.asp ... Og der står det: SMTP (utgående) : smtp.catch.no POP3 (inngående) : CATCH tilbyr ingen forbindelse for inngående e-post pr. i dag. Så punkt 1 stemmer ikke Punkt 2 - uansett hvor du får IP adresser fra, er de hos en eller annen ISP (det er vel per definisjon!). Selv om du NATer, er ruteren din i ISPens adressrange og dermed tillatt for mailsending. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 23. mars 2006 Del Skrevet 23. mars 2006 Dersom de har en SMTP er det vel ikke noe problem da? Bare skrive opp på tavla: "PROBLEMER MED Å SENDE MAIL? Sett smtp i mailprogrammet ditt til smtp.catch.no" Lenke til kommentar
DidzisK Skrevet 23. mars 2006 Del Skrevet 23. mars 2006 OK, tenkte litt mer på det med "ikke har mailserver". Siden jeg leser at de ikke har POP server, betyr det at de ikke har mailbokser for sine kunder. Så den delen av SMTP server som kan brukes for å legge mail i mailbokser på serveren, er ikke i bruk. Men for å sende mail UT har de, som alle andre ISPer, installert en SMTP server og gjort den tilgjengelig for kundene sine. Litt teori for hvordan SMTP fungerer. Den enkleste konfigurasjon er at du skal sende en mail til en bruker på en SMTP server. Da bruker du telnet til port 25 på denne serveren, skriver HELO, får svar og begynner å skrive mailen med avsender og mottaker, videre skriver du DATA og selve innholdet. Serveren kan sjekke mottaker og avsender og nekte å gjøre jobben hvis ingen av disse er hans kunder, men som regel blir alle avsendere med lokale IP adresser akseptert. Les mer her: http://www.faqs.org/rfcs/rfc2821.html http://www.faqs.org/rfcs/rfc821.html (se Example 1) Hvis mottaker du skriver til har mailboks på samme server du nå snakker med, blir mailen kopiert til mailboksen - og serveren er ferdig med jobben. Hvis du sender til en annen server, må den første serveren først parse domenenavnet til mottakeren, snakke med DNS server hos mottaker og finne MX record for å få vite IP adresse til Mail Exchanger for mottakerens domene. Så starter serveren din samme type samtale som beskrevet i Example 1. Eneste oppgave for utgående SMTP server er å finne denne mottakerserver og gjenta det du allerede har skrevet. Catch har allerede konfigurert en SMTP server på denne måten, så hvorfor skal du bruke tid på noe du ikke trenger? Jeg har brukt litt tid på konfigurering av SMTP servere (sendmail) og det er ikke den jobben jeg likte best (mildt sagt). I tillegg har jeg skrevet ett par halvferdige mailprogrammer til eget bruk, så jeg har måttet se litt nærmere på protokollen, og du kan stole på meg når jeg sier at du ikke trenger det. Men hvis du sier at du ønsker å leke litt og installere, prøve, feile og generellt kose deg med konfigurering av linux maskin og SMTP server, da er det god nok unnskyldning for meg og jeg holder kjeft Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå