Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Legge kabel gjennom vegg

Anbefalte innlegg

Jeg og en nabo skal dele internett linja hans (vi bor i en vertikal 2-manns bolig)

Vi er blitt enige om å sette en switch i hans leilighet, for så å strekke kabel opp til meg. (Vi har valgt kablet nettverk pga vi ønsker at dette skal være 100% stabilt)

Mitt spm er: Hvordan kan vi være sikre på at vi ikke borrer gjennom noen strømkabler som ligger skjult i veggene? Vi har tenkt å feste nettverkskontakter i begge leilighetene

Vi har tenkt å borre gjennom veggen hans, føre kabel opp langs vegg, og så borre inn i leiligheten min (vi vil IKKE borre gjennom gulv)

Samtidig lurer jeg på om jeg kan slenge på en switch på kabelen som kommer inn i min leilighet

Nettverket vil da se slik ut: Bredbåndsrouter --> switch (nede) --> switch (oppe)

Noen som har noen synspunkter på dette?

-- Erwing --

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å være 100% sikker på at det ikke er noen kabler inni veggen må du rive ned veggen. Bruk en metalldetektor på veggen, den vil fortelle deg hvor kablene går.

Hvis routeren til nabo'en din deler ut nokk ip'er til det kan du sette inn så mange switcher du bare vil i leiligheten din uten problem, men husk, internett går tregere når du kobler på for mange pcer.

Jeg kjørte NGT-Router - Hub - Switch - Hub en gang. Opplevde da at den siste hub'en gjorde at internetten min ble tregere. Har en anelse om at det var pga hub'en bare var 10mbit.

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Routeren deler nokk ut nokk IP-adresser til hans bruk, men det er greit og huske på og unngå og føre kabelen langs kablene til strømnettet siden dette kan føre til støy på signalet i nettverkskabelen.

Jeg vet ikke noe om mål på huset men på UTP-kabel så kan du ha 100meter før det begynner og gå for mye tap på kabelen og du mister for mye "pakker", mens på STP kan man ha 200meter etter det jeg husker.

Det blir heller ikke betydelig tregere med flere PCer koblet på nettverket med mindre man bruker nettverket.

--

Bjørnar

Rait.no

Endret av Bjørnar (Rait)
Lenke til kommentar

Det stilles ganske strenge krav til brannsikring mellom boenheter, så jeg ville definitivt ikke bare dratt kabelen rett gjennom veggen. I utgangspunktet må du rundt, under eller over brannsikker vegg for å kunne legge kabelen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...