uranus Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Til mandag som kommer, reiser hele VK1 trinnet på medier og kommunikasjon Porsgrunn til Firenze i Italia. Vi reiser med buss til Torp, så fly til Milano (Bergamo), så 5 timers busstur til Firenze. Vi må alle sammen lage et reisemagasin om Firenze, og lurte på om noen av dere her i forumet har vært der? Skulle gjerne fått tips om steder jeg kan sjekke ut, ting jeg bør få med meg der osv. Alt som jeg bør liksom se selv, og ting jeg kan ha med i reisemagasinet. Håper noen av dere har vært der og kan svare på det fordi jeg finner svært lite relevant info på nettet og fant ingenting hos reisebyråene. Lenke til kommentar
pakke Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Jeg har vært i Firenze, men bare én dag. Turistrunden i byen der er nok spennende for den som er glad i kunst og arkitektur og den slags. Regn dog med å stå noen timer i kø hvis dere skal inn for å ta en titt på Michaelangelos David, som såvidt jeg har forstått er hovedmål ved manges besøk til byen. Legg forøvrig merke til dialekten de snakker der - italiensk c (k) uttales ofte som h. Mer info og flere linker her f.eks. Lenke til kommentar
Camron Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Jeg var i Firenze et par uker forrige sommerferie...Flott by! Besøk forskjellige museum i sentrum, dog hele dagen kan gå med til dette pga lange køer for å komme inn, i tillegg til at museumet er ganske stort... Selfølgelig må du få med deg statuen av David! Det er ikke nødvendig å stå i kø for å se den vel? Mens du er oppe på den "åsen" og ser den, kan du gå rundt den og kjøpe fake D&G eller tyvegods fra negere! Anbefales Dessuten må du beske Ponte Vecchio (skrivefeil?)!! En bru på kanskje 100-200 meter med BARE "gullsmeder"...Sinnsykt fine smykker, noen av butikkene har smykker verdt millioner... Hvis du går i gaten nedenfor den brua, finner du shoppernes paradis, for der ligger nemmelig alle "rikmannsbutikkene"! D&G, Armani, Versace, you name it, alle butikkene er der! Dessuten synes jeg dere har valgt en dum rute for å komme frem til Firenze Hadde vært mye bedre om dere hadde tatt fly fra Gardermoen til Pisa, så tog derfra til Firenze.. Si ifra om du lurer på noe mer, kanskje jeg kan hjelpe litt til Lenke til kommentar
pakke Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Selfølgelig må du få med deg statuen av David! Det er ikke nødvendig å stå i kø for å se den vel? 5792461[/snapback] Originalen står inne i Accademia, da jeg var der var køen flere hundre meter lang klokken 9 om morgenen (noe jeg har fått inntrykk av er vanlig). På plassen utenfor står det en kopi. Lenke til kommentar
Camron Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Stemmer! Det glemte jeg helt Jeg synes hvertfall det var nok å se den store utenfor, særlig om man ikke ønsker å stå lenge å vente i varmen, og når man ikke har tid! Lenke til kommentar
warpig Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Jeg var i Firenze i fjor sommer, og jeg må si jeg ble positivt overasket, hadde ikke så store forventninger. Eneste byen jeg kommer på som overgår den i arkitektur og sjarm må være Praha, eneste negative jeg kommer på er at folk kjører som griser. Jeg husker ikke hva de forskjellige stedene het, men husker david-statuen, og den må man få med seg. Ellers synes jeg det var koselig å bare trakse rundt å se på flotte bygninger Lenke til kommentar
uranus Skrevet 22. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2006 Takk for respons! Angående ruten: det er pga vi måtte ha det så billig som mulig. Reise og bo kom bare på 2000 kroner per pers så.. Pluss vi får se mye på veien til Firenze fra bussen =) En ting.. Er det butikker som selger elektronikk og den slags der, eller er det helst klesbutikker og smykker? Er det sånne store vanlige dagligvare butikker osv? Og hvordan er engelsken der.. Har hørt at det er bedre om vi lærer oss litt Italiensk fordi de forstår ingenting av engelsken. Lenke til kommentar
pakke Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 (endret) Du finner helt sikkert elektronikkbutikker også i Firenze, om ikke midt i sentrum. Tror dog ikke du har spesielt mye å spare i forhold til norske priser. Engelsken i Italia generelt er elendig, og min erfaring er at det virker ikke som om italienerne er spesielt interessert i å bruke det lille de kan. Så det er nok en god ide å lære seg noen grunnleggende fraser (birra = øl!). Et lite tips til; har dere mulighet så få med dere en fotballkamp. Stemningen på kampene i Italia er tidvis vill. Vet ikke hvor lenge dere skal være der, men Fiorentina spiller hjemme mot Roma søndag 2. april i følge Football 365. Endret 22. mars 2006 av pakke Lenke til kommentar
uranus Skrevet 22. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2006 Vi er der fra mandag til fredag Og alkohol er forbudt da vi må gå etter skolens regler.. Men samme det hehe.. Hva med brus og sånt, noen spesielle brus som selges der? (Jeg elsker brus ) Lenke til kommentar
Camron Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Alt som selges i Norge selges der, dog det finnes masse slags rar Fanta og alt slik energidrikk i tillegg... Engelskkunnskapene deres er latterlig dårlig, men de snakker spansk (DO'H), portugisisk (DO'Hx2), fransk og litt tysk... Etter min mening var det for det meste klesbutikker der, faktisk! Tro ikke det er så altfor meget med elektrobutikker midt i sentrum, men det finnes helt sikkert... Butikkene (mat) er vel slik som i Norge, bare ofte myye større, og alt er selfølgelig billigere... Lenke til kommentar
uranus Skrevet 23. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2006 Så jeg trenger egentlig ikke glede meg mer til å reise ditt enn til Svinesund? Lenke til kommentar
pakke Skrevet 23. mars 2006 Del Skrevet 23. mars 2006 Nei, Svinesund er jo som kjent også proppfull av fascinerende arkitektur og gamle kunstskatter. Jeg kom forresten på en ting til; du burde smake en Fiorentina mens du er der. Det er en diger biff, Firenzespesialitet, som helt sikkert finnes på de fleste restauranter i byen. Lenke til kommentar
uranus Skrevet 23. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2006 Svinesund har brua, dont diss it Biff ja, kanskje det kanskje. Finnes det vingårder og mafia der? Lenke til kommentar
Camron Skrevet 23. mars 2006 Del Skrevet 23. mars 2006 Vingårder er det plenty av! Anbefaler deg å besøke det! Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 23. mars 2006 Del Skrevet 23. mars 2006 Svinesund har brua, dont diss it Biff ja, kanskje det kanskje. Finnes det vingårder og mafia der? 5800030[/snapback] ' Vingårder og Mafia? Definitivt. Husker det fra jeg var der. Lenke til kommentar
uranus Skrevet 23. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2006 Seriøst, kan jeg se mafia? Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 23. mars 2006 Del Skrevet 23. mars 2006 Seriøst, kan jeg se mafia? 5801013[/snapback] Absolutt. Når jeg var der så jeg de et par ganger. Folk i dress som kjørte rådyre BMWer og Ferrarier gjennom de mindre rike delene av byen. Lenke til kommentar
uranus Skrevet 23. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2006 Hvordan vet du at det var mafia og ikke vellykka business menn da? Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 23. mars 2006 Del Skrevet 23. mars 2006 Hvordan vet du at det var mafia og ikke vellykka business menn da? 5801237[/snapback] Ehm. To-tre svarte BMWer står parkert utenfor en lokal butikk i et mindre fint strøk av byen? Lenke til kommentar
uranus Skrevet 23. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2006 Kunne vært, hmm ok da Jeg VIL se mafia, men bør jeg ta bilde om jeg ser dem? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå