pizzafordi Skrevet 21. mars 2006 Del Skrevet 21. mars 2006 sånn cirka pris for en pc med dagens skjermkort med crt skjerm, grovt sett står vel på ca 10 timer døgnet, muligens halve året 24 timer. både med crt skjerm og evt uten. en ren gjetning av hva det koster årlig av å ha en pc. Lenke til kommentar
Inaktiv bruker 2 Skrevet 21. mars 2006 Del Skrevet 21. mars 2006 (endret) Er vel bare å finne fram kW/h prisen, gjennomsnittlig strømforbruk og en kalkulator hvis noen gidder. Edit: kW/h prisen ligger vel rundt 20 øre(?), bruker kanskje 1/4 av en kilowatt i timen, dvs 5 øre timen? Bare å gange med timer og døgn det. Endret 21. mars 2006 av @daniel89j Lenke til kommentar
Ulvestad Skrevet 21. mars 2006 Del Skrevet 21. mars 2006 KW\h på 20 Øre? Den leverandøren av straum vil eg gjerne kome i kontakt med. Den er vel nermere 1 krone innkl. avgifter til Staten. Uansett så vil mykje av den strømmen du bruker i pc-en kome igjen i varme så prisreknestykket er ikkje enkelt å få til. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 21. mars 2006 Del Skrevet 21. mars 2006 Og trekk fra det du sparer i oppvarming pga. varmetap. Lenke til kommentar
alexkl Skrevet 23. mars 2006 Del Skrevet 23. mars 2006 tror ikke det koster så mye og drive den i året. Men kan man ikke regne det ut ved og ta bruket fra psu?sånn ca regning, den bruker jo mindre når du ikke bruker alle komponentene da. Men min er ihvertfall på 580watt, kan ikke det regnes om til kw/t? Lenke til kommentar
stefanf Skrevet 23. mars 2006 Del Skrevet 23. mars 2006 tror ikke det koster så mye og drive den i året. Men kan man ikke regne det ut ved og ta bruket fra psu?sånn ca regning, den bruker jo mindre når du ikke bruker alle komponentene da. Men min er ihvertfall på 580watt, kan ikke det regnes om til kw/t? 5799799[/snapback] Den leverer maks effekt på 580W, men ligger nok en del under det til vanlig. Kan for enkelhets-skyld si at gj.snittforbuk for skjerm og PC er 500W. Når denne har stått på 1t så er det 0,5kWh 10 timer i døgnet gir 5kWh pr døgn. 5kWh*365 = 1825kWh i året, og med en pris på ca 1 kr pr kWh (ganske realistisk snitt over året) gir jo det ca 1825kr i året. Da har man ikke tatt hensyn til sparte penger ved oppvarming osv På dette regnestykket har jeg tatt greie overslag, både på forbruk og pris, så det reelle er nok noe lavere enn dette. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 24. mars 2006 Del Skrevet 24. mars 2006 Med en gjennomsnittlig pc kan du nok halvere den prisen. Jeg vil si at 250Wh er næmere snittet enn 500. Det mest av effekten omsatt i en pc blir også gjort om til varme, så dersom man uansett trenger den varmen, så er det ikke vits i å skru av pcen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 24. mars 2006 Del Skrevet 24. mars 2006 Er prisen man skal frem til inkludert tid man har på 'pausemodus'? Da bruker vel maskinen/skjermen litt mindre strøm tenker jeg. Lenke til kommentar
alexkl Skrevet 25. mars 2006 Del Skrevet 25. mars 2006 tror ikke det koster så mye og drive den i året. Men kan man ikke regne det ut ved og ta bruket fra psu?sånn ca regning, den bruker jo mindre når du ikke bruker alle komponentene da. Men min er ihvertfall på 580watt, kan ikke det regnes om til kw/t? 5799799[/snapback] Den leverer maks effekt på 580W, men ligger nok en del under det til vanlig. Kan for enkelhets-skyld si at gj.snittforbuk for skjerm og PC er 500W. Når denne har stått på 1t så er det 0,5kWh 10 timer i døgnet gir 5kWh pr døgn. 5kWh*365 = 1825kWh i året, og med en pris på ca 1 kr pr kWh (ganske realistisk snitt over året) gir jo det ca 1825kr i året. Da har man ikke tatt hensyn til sparte penger ved oppvarming osv På dette regnestykket har jeg tatt greie overslag, både på forbruk og pris, så det reelle er nok noe lavere enn dette. 5799939[/snapback] Den har en peak verdi på 630 maks, 580watt kan den levere konstant;) Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 25. mars 2006 Del Skrevet 25. mars 2006 Noen som vet hva det koster å ha på en pc hele tiden i ett år da?.. uten å regne med skjermen?.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå