Gå til innhold

Uheldig eller heldig-feil eller rett!


Anbefalte innlegg

dette er en sprø historie.

Jeg fikk en ny 80 disk igjen og la noe backup på den fra en gammel som jeg bytta ut. Etter at jeg hadde lagt inn backupen så laget jeg en partisjon. Så skulle jeg liksom installere winxp på den men det kunne jeg ikke uten og formatere(er det en måte og unngå det på) så hadde jeg da en til 80 disk med proppfull av stuff. Jeg fikk installert xp på den nye disken, men er usikker på om at backupen som jeg la der fortsatt er der. I mellomtiden som jeg la in xp så laget jeg en ny partisjon for os xp, men jeg får ikke åpnet den andre delen av disken uten og formatere den. Er det en sjangs for at backupen min ligger der? Hvis det er det hvordan kan jeg få det tilbake/ordnet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forstår jeg rett nå:

 

Du har lagt over en del data far en gammel disk på den nye. DERETTER laget du partisjoner for å installere XP. Så skulle du installere XP, men var redd for å miste de dataene du hadde lagt inn på disken?

 

Hele historien høres jo helt vill ut. Selvfølgelig vil du miste dataene du har lagt på disken dersom den ikke var formattert/partisjonert på forhånd. Kunne det ikke være en idé å gjøre sånt FØR du begynner å kopiere data over? F. eks. lage en partisjon for XP og en eller flere partisjoner for andre data? Der kunne du for eksempel ha lagt dine data fra den pensjonerte disken og sørget for at de var intakte under installasjon av XP.

 

Men du har vel fortsatt den gamle disken liggende med alle dataene på? Ellers har jeg en mistanke om de er tapt.

Lenke til kommentar

Hvem disk hadde du gjort hva med sa du?

 

Kan du ikke skrive disk nr.1 osv?

 

Etter hva jeg har gjettet meg frem til så har du partisjonert og installert xp på den disken du hadde backup på. Stemmer dette??

 

Isåfall så kan du prøve å benytte et data recovery program. (Tror det fantes noe som het Get Data Back eller noe?)

 

Men sansynligvis ble backup'ene skrevet i starten av disken (hvis du kun hadde en stor partisjon). Den nye partisjonen blir vanligvis laget i starten av disken, og dette fører til at xp installasjonen sansynligvis har overskrevet noe av backup'en.

 

Selv om data er overskrevet så er det ikke umulig å få tilbake.... Hvis dette var noe veldig viktig og du har mye penger så fikser jo http://www.ibas.no saken.

 

Hvis backup'ene plutselig ikke var så viktig når du finner prisene til IBAS så kan du prøve deg på noen av unformat programmene og liknende.

 

Prøv et søk i forumet. Finnes mange som har gjort noe liknende.

Lenke til kommentar

ok! de skal jeg prøve på nytt.

 

Ord forklaring:

De to første. Den ene er disk 1 som er på 30 g, den andre er disk 2 som er på 80 g. Begge er de to som jeg hadde helt fra begynnelsen.(men se under så ser du)

Den "Nye" blir kalt disk 3.

 

Dette var det jeg gjorde.

 

Jeg hadde først to hardisker. Jeg fikk en ny. installerte den. partisjonerte den(hadde sikkert ikke noe å si)

Satt inn disk 3.

Overførte ting fra disk 1 til disk 3.(backup)

No satt jeg i disk en i en annen maskin og stod igjen med disk 2 og 3 i min pc.

Så installerte jeg xp på en partisjon av 2 på disk 3.

Først så en kar til meg at disk 2 var slettet men nei han tok feil. Jeg gikk inn på diskbehandling og gjorde den til en dynamisk disk og da funket den.

Over til hovedsaken: No i windows står jeg. Kun partisjonen som jeg la xp virker (disk 2 funker) Men den andre partisjonen virker ikke. Det kommer opp et windu som det står noe med formatering av disk/partisjon på. Og spørsmålet mitt er, kan jeg redde det som er på den partisjonen? Der er alt backupet som jeg tok fra disk 1.

 

Håper det var bedre, men i går så var jeg nesten på tur til å gå til en psykolog. Holt på i flere timer med pinsene på diskene. fordi maskinen fant ikke noe i oppdtarten og i bios. "not detected" kom det opp der det skulle stå navnet på hd og cd-rommen.

Det var en grunn til et det bare ble slurv.

 

:smile:

 

Håper noen har et positivt svar:)

Lenke til kommentar

har du kjørt chkdsk / scandisk for å sjekke om alt er som det skal på harddisken?

 

Et annet meget godt og grundig program er IBM fitness test, det tester hd'n din grundig og kan redde flere "tapte" hd'er. det finner du her[(url]

 

Ellers så kan du jo prøve partition magic 7 og se hva det vil gi deg av informasjon om partisjonen din..

 

Fortell oss hva du finner ut!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...