Gå til innhold

Hvorfor er cannabis ulovlig?


Anbefalte innlegg

Jeg drikker alkohol holdige drikker kunn for alkoholen, Men så drikker jeg bare alkohol når jeg er på fest...

Kanskje jeg tar meg en øl til maten en dag ellers, men jeg ser liksom ikke vitsen med å drikke uten å bli full :p

5796094[/snapback]

 

det er sånt som kommer med alderen :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mange liker pils fordi det er godt - ikke fordi mange nok gjør deg full! Alkohol i små mengder kan nytes smaksmessig, noe som ikke er tilfelle med cannabis. Jeg ville aldri byttet min kjære single malt whiskey mot noe annet rusmiddel.

5795655[/snapback]

Inntar selv alkohol i mange forskjellige former for annet enn rusens skyld. Men ærlig talt, tror du virkelig whisky, eller andre drikker med alkhol, hadde slått an uten alkohol?

5796010[/snapback]

Selvsagt ikke, da alkohol er viktig for smaken.

 

Druesaft vil aldri smake like godt som rødvin.

5796048[/snapback]

Munkholm er ikke så godt, ei heller druesaft, nei. Alkohol krever riktignok tilvenning, og jeg er jammen ikke sikker på om man hadde orket å venne seg til den uten de gode bivirkningene. Men når det engang har blitt godt, hvorfor fundere? Folk lærer seg å like mat de i utgangspunktet ikke liker så godt, selv om de ikke bor i områder med hungersnød...

Endret av trøls
Lenke til kommentar
Mange liker pils fordi det er godt - ikke fordi mange nok gjør deg full! Alkohol i små mengder kan nytes smaksmessig, noe som ikke er tilfelle med cannabis. Jeg ville aldri byttet min kjære single malt whiskey mot noe annet rusmiddel.

5795655[/snapback]

Inntar selv alkohol i mange forskjellige former for annet enn rusens skyld. Men ærlig talt, tror du virkelig whisky, eller andre drikker med alkhol, hadde slått an uten alkohol?

5796010[/snapback]

Selvsagt ikke, da alkohol er viktig for smaken.

 

Druesaft vil aldri smake like godt som rødvin.

5796048[/snapback]

Det kom kanskje ikke helt klart frem, men jeg tenkte på ruseffekten, ikke alkoholsmaken. Tror du rødvin hadde vært like populært opp gjennom tiden om alkohol ikke hadde gitt rus? (Ville vært forsiktig med å overdrive effekten av konserveringsmiddel) Endret av Feynman
Lenke til kommentar

Faen det var mye bullshit i denne tråden :p

 

Men ja.. hva folk skal med 1 tonn hasj?

Regner med at hadde hasj kunne lovlig kjøpes i norge så ville det såklart komt skatter og avgifter per gram og kansje blitt solgt for den doble prisen av det du får det for idag.

 

Er ikke til å gå utenom at staten skal ha en del hender med i prosjektet så de kan tjene litt penger

Lenke til kommentar
Dessverre er det flere og flere som havner på psykiatrisk sykehus pga hasjrøyking.

 

En sannhet med visse modifikasjoner vil jeg tro. Mange har nok andre alvorlige problemer i utgangspunktet og ville før eller siden alikevel havnet i psyk. behandling.

5794421[/snapback]

 

Jeg bare forholder meg til det jeg ser, og hva jeg har blitt fortalt av psykologer og overleger i psykiatri.

 

Forøvrig kan en hver ting overdrives og skape et avhengighetsforhold.

Lenke til kommentar
Mange liker pils fordi det er godt - ikke fordi mange nok gjør deg full! Alkohol i små mengder kan nytes smaksmessig, noe som ikke er tilfelle med cannabis. Jeg ville aldri byttet min kjære single malt whiskey mot noe annet rusmiddel.

5795655[/snapback]

Inntar selv alkohol i mange forskjellige former for annet enn rusens skyld. Men ærlig talt, tror du virkelig whisky, eller andre drikker med alkhol, hadde slått an uten alkohol?

5796010[/snapback]

Selvsagt ikke, da alkohol er viktig for smaken.

 

Druesaft vil aldri smake like godt som rødvin.

5796048[/snapback]

Det kom kanskje ikke helt klart frem, men jeg tenkte på ruseffekten, ikke alkoholsmaken. Tror du rødvin hadde vært like populært opp gjennom tiden om alkohol ikke hadde gitt rus? (Ville vært forsiktig med å overdrive effekten av konserveringsmiddel)

5796330[/snapback]

Jeg skjønte hva du ville frem til, men jeg benyttet anledningen til å fremme det viktige poenget et alkohol nytes av flere grunner enn at det er et rusmiddel.

 

Alkohol ville ikke hatt den plassen den hadde om den ikke var et rusmiddel. Alkohol ville heller ikke hatt samme plassen om ikke mange typer alkoholholdig drikke smakte godt.

 

Alle rusmiddler er populære. Selv dyr spiser gjæret frukt for å bli fulle. Det er fordi slike rusmiddler kunstig stimulerer hjernen på en måte som virker belønnende.

 

Men rusmiddler er derfor også farlig, fordi vi blir avhengig av tilfredstillelsen i froskjellig grad. Og fordi den kunstige stimulansen fører til at hjernen tilpasser seg denne stimulien, og trenger den for å fungere optimalt igjen. I hvilken grad dette skjer avhenger selvsagt av rusmiddelet.

Lenke til kommentar
Derfor er jeg imot legalisering av cannabis. Fordi hvis det blir legalisert så kommer sikkert mange folk som ikke burde røyke til å røyke det.

5796564[/snapback]

 

samme med vanlig tobakk det! fint vi har friheten til å velge selv synes du ikke?

Lenke til kommentar
Derfor er jeg imot legalisering av cannabis. Fordi hvis det blir legalisert så kommer sikkert mange folk som ikke burde røyke til å røyke det.

5796564[/snapback]

 

samme med vanlig tobakk det! fint vi har friheten til å velge selv synes du ikke?

5796597[/snapback]

Så må man løfte blikket litt og se på de samfunnsmessige konsekvensene. Vi har ikke frihet til å gjøre hva vi vil. Og spesielt barn trenger ekstra beskyttelse.

Lenke til kommentar
Derfor er jeg imot legalisering av cannabis. Fordi hvis det blir legalisert så kommer sikkert mange folk som ikke burde røyke til å røyke det.

5796564[/snapback]

 

Finnes mange folk som ikke burde drikke, men som begynner med det fordi det er ett lovlig rusmiddel, og ett farligere rusmiddel enn hasj i mine øyne.

 

Hadde cannabis blitt legalisert, så hadde det nok blitt en periode der alle skal prøve osv, men dette kommer til å dabbe av igjen, og etter en stund så hadde det blitt som det er i land det er legalisert. Bare fordi det er lovlig, betyr ikke at du trenger å røyke hele tia...

Lenke til kommentar

Cannabis burde blitt lovligt.

Trur mye av grunner er pga staten hadde tapt utruligt med penger viss d hadde blitt legalisert.

Mange som sliter med helsa hadde hatt d betre om cannabis hadde blitt lovligt,kjenner noen som sliter med muskler og ledd og tar mye smertestillende.

Denne personen trur cannabis fører til heroin og at d er farligt,pga propaganda.

Men som sagt staten tjener mye penger på slike folk som må kjøpe sterke smertestillende.

 

Synes og d er heilt utruligt nå eg høyrer folk som sier at røyker du hasj osv då er heroinen rett bak hjørnet,noe som er tåpeligt.

Grunnen er vell pga du kommer in i d miljøet nå du skaffer hasj osv.

Men d er jo ikke bra å ver rusa på THC hver dag,men synes alkohol er et verre rusmidel enn THC.

Men alt bør brukes med måte....

 

Ein annen ting,nå folk snakker som trur di har så j*vli mye peiling,men som aldri har prøvt d selv,dere har jo ingen anelse om hvordan d er å vere fjern,dere sier d som dere har høyrt eller står på internett.

Og du trenger ikke å røyke cannabis,kan lages i mat drikke,så d trenger ikke å gå ut over lungene.. :p

 

Eg er ikke ein som sitter og fyrer kvar dag,men ein som kan ta seg ein joint ein sjelden gang for å koble av litt og nyte god musikk. :thumbup:

Endret av terhi
Lenke til kommentar
Denne personen trur cannabis fører til heroin og at d er farligt,pga propaganda.

 

Jeg har da ikke gjort no :( hehehe

Ein annen ting,nå folk snakker som trur di har så j*vli mye peiling,men som aldri har prøvt d selv,dere har jo ingen anelse om hvordan d er å vere fjern,dere sier d som dere har høyrt eller står på internett.

5798198[/snapback]

 

Dette er ett veldig viktig poeng, alltfor mange folk der ute som uttaler seg om ting de ikke har peiling på, som har fått inn skremsels-propaganda i huet siden barneskolen.

 

Jeg syns det er viktig å være ærlig om sånne ting. Man skal ikke si til unger at hvis de røyker hasj så er de narkomane. La oss si at en av dissa unga en dag blir lurt i seg cannabis, og får totalt noia fordi de trur det er dritfarlig, for det har jeg onkel blå og lærer'n sagt på skolen.

 

Problemet er selfølgelig å finne en mellomting, for man skal ikke legge skjul på at det å røyke cannabis kan være farlig for noen personer.

 

PS! Terhi, du trenger ikke quote deg selv, we got the point ;)

Lenke til kommentar

Jeg ønsker, i likhet med mange andre, at befolkningen, især den delen som har hele livet foran seg, skal beskyttes mot farlige rusmidler (som alkohol, røyk, cannabis, heroin, osv.) Min forakt for den vestlige ruskulturen er stor, og jeg holder meg borte fra alle rusmidler selv, men jeg fatter fortsatt ikke hvordan noen i det hele tatt kan forsvare det tyranniet vi lever i (med hensyn til narkotikalovgivning). Greit, selv cannabis kan være farlig, og ja, bruken skader uten tvil samfunnet i en eller annen grad, men pokker heller; er det en holdbar grunn til å bruke milliarder av kroner på å forfølge, sikte, dømme og fengsle tusenvis av mennesker som i verste fall skader seg selv? (Les: Jeg omtaler ikke dem som kjører i rus eller tvinger farlige stoffer i andre mennesker; de skal straffes.) Uskyldige menneskeliv ødelegges fordi myndighetene har besluttet at hvis du skal ruse deg, så får du ruse deg utfra deres preferanser.

 

Det er ikke bare selve straffesystemet som er avskyelig, men også det tabuet som oppstår når man misinformerer og lyver folk rett opp i trynet (jeg henviser til «undervisningen» i barne- og ungdomsskolen, som riktignok kan variere fra skole til skole). Mens en helgedranker av en fembarnsfar kan nyte ubegrenset respekt, kan en ansvarsfull, åndelig anlagt narkotikabruker risikere å bli fullstendig ekskludert fra samfunnet.

 

Stoffer som gjør seg betydelige i små mengder som narkotika, kan aldri fjernes fra et samfunn. Man kan redusere utbredelsen noe, men det forsvarer ikke de umenneskelige metodene som brukes for å oppnå (de rimelig dårlige) resultatene. Legalisering eller dekriminalisering vil antakelig øke forbruket noe, men det vil være fordelaktig på så mange andre måter.

 

Narkotikamisbruk er et helseproblem, ikke et kriminalproblem. Narkotikabruk er et uekte problem som vi er opplært til å se. Som sagt, all narkotikapolitikk har medhørende negative effekter, men jeg tror aldri narkotiske stoffer kan skade et samfunn så mye som forbudet gjør den dag i dag.

Endret av sanoj_20
Lenke til kommentar
Cannabis burde blitt lovligt.

Trur mye av grunner er pga staten hadde tapt utruligt med penger viss d hadde blitt legalisert.

Mange som sliter med helsa hadde hatt d betre om cannabis hadde blitt lovligt,kjenner noen som sliter med muskler og ledd og tar mye smertestillende.

5798198[/snapback]

Staten tjener ikke penger på at folk sliter med helsa.

 

Denne personen trur cannabis fører til heroin og at d er farligt,pga propaganda.

5798198[/snapback]

Bruk av hasj gir endringer i hjernen som øker sansynligheten for å bli avhengig av heroin. (Se tidligere poster)

 

Ein annen ting,nå folk snakker som trur di har så j*vli mye peiling,men som aldri har prøvt d selv,dere har jo ingen anelse om hvordan d er å vere fjern,dere sier d som dere har høyrt eller står på internett.

5798198[/snapback]

Kunnskap er noe man normalt leser seg til. Du kan ikke røyke deg til kunnskap om hvordan hasj påvirker på hjernen. Eneste kunnskapen du kan få med å bruke hasj er kunnskap om hvordan det oppleves.

 

Eg er ikke ein som sitter og fyrer kvar dag,men ein som kan ta seg ein joint ein sjelden gang for å koble av litt og nyte god musikk. :thumbup:

5798198[/snapback]

Hadde sikkert vært enda bedre om du lærte deg å koble av og nyte musikk uten å måtte ty til kjemisk stimuli. :thumbup:

 

Det er skummelt hvis du bil avhengig av dop for å klare å koble av.

Lenke til kommentar

Til dere som sier at det er trafikkfarlig å kjøre under cannabisrus: Det er faktisk gjort flere undersøkelser når det gjelder kjøreferdigheter under cannabisrus, bla. i TopGear :) Her viste det seg at sjåføren kjørte bedre etter å tatt seg en joint enn hva han gjorde upåvirket av rus. Noen av kameratene mine som røyker innimellom kan faktisk bekrefte dette. De forklarer det hele med at de får økt konsentrasjonsevne fordi de vet at de er rusa. De får "noia" bak rattet, og dermed tar mindre sjangser når det gjelder uvettig kjøring. De kjører nesten "verre" enn en prest :p

Lenke til kommentar
Cannabis burde blitt lovligt.

Trur mye av grunner er pga staten hadde tapt utruligt med penger viss d hadde blitt legalisert.

Mange som sliter med helsa hadde hatt d betre om cannabis hadde blitt lovligt,kjenner noen som sliter med muskler og ledd og tar mye smertestillende.

5798198[/snapback]

Staten tjener ikke penger på at folk sliter med helsa.

 

Denne personen trur cannabis fører til heroin og at d er farligt,pga propaganda.

5798198[/snapback]

Bruk av hasj gir endringer i hjernen som øker sansynligheten for å bli avhengig av heroin. (Se tidligere poster)

 

Ein annen ting,nå folk snakker som trur di har så j*vli mye peiling,men som aldri har prøvt d selv,dere har jo ingen anelse om hvordan d er å vere fjern,dere sier d som dere har høyrt eller står på internett.

5798198[/snapback]

Kunnskap er noe man normalt leser seg til. Du kan ikke røyke deg til kunnskap om hvordan hasj påvirker på hjernen. Eneste kunnskapen du kan få med å bruke hasj er kunnskap om hvordan det oppleves.

 

Eg er ikke ein som sitter og fyrer kvar dag,men ein som kan ta seg ein joint ein sjelden gang for å koble av litt og nyte god musikk. :thumbup:

5798198[/snapback]

Hadde sikkert vært enda bedre om du lærte deg å koble av og nyte musikk uten å måtte ty til kjemisk stimuli. :thumbup:

 

Det er skummelt hvis du bil avhengig av dop for å klare å koble av.

5798883[/snapback]

 

Før d første jo staten tjener penger på legeindustrien.

For d andre,kan ikke bare få kunnskap av å lese,noe må prøves\oppleves.

For d tredje,Eg kan nyte musikk uten å ver høy,men nå du er høy så opplever du musikken på ett annet nivå.

 

D med at hasj føre til at du lettere begynner med heroin kan bli litt feil,du setter dine egne grenser,men du kan godt si at noen må beskyttes for seg selv....

 

Hvorfor drikker alle i helgene da,viss d ikke er for å koble av,rusmidler er egentligt for å koble av,uansett hva du snakker om.

Og d er forskjell mellom bruk og misbruk...

Endret av terhi
Lenke til kommentar
Det er ikke bare selve straffesystemet som er avskyelig, men også det tabuet som oppstår når man misinformerer og lyver folk rett opp i trynet (jeg henviser til «undervisningen» i barne- og ungdomsskolen, som riktignok kan variere fra skole til skole). Mens en helgedranker av en fembarnsfar kan nyte ubegrenset respekt, kan en ansvarsfull, åndelig anlagt narkotikabruker risikere å bli fullstendig ekskludert fra samfunnet.

 

 

Hele innlegget var av topp klasse, men jeg vil trekke ut akkurat denne delen.

 

Dette var det jeg prøvde å forklare tidligere, da i forhold til informasjonen våre barn får på skolen i forhold til narkotika. De fleste vokser opp med det inntrykket at cannabis er livsfarlig mens alkohol er helt greit.

 

Jeg har aldri skjønt hvorfor onkel blå skal plage den vanlige gata i mannen fordi han røyker seg en liten bønne iblandt, og ja, det er mye mer utbredt enn folk flest trur.

 

Det sitter utrolig mange oppegående mennesker rundt omkring som har familie og jobb, og nyter en blås innimellom, de er ikke narkomane.

 

Se bare på historien rundt cannabis, det er blitt brukt siden mennneskene først gikk på jorda, i seremonier og til medisinsk bruk, det er snakk om å klare å sette grenser! Jeg har aldri prøvd noe sterkere enn alkohol og cannabis, selvom jeg har vært på fester der kokainen har flyti og folk har knaska piller som om det var mentos, men jeg har tatt det valget at jeg ikke vil prøve no mer. Jeg får mer enn nok ut av å røyke litt cannabis.

 

Til dere som snakket om å kjøre når man er høy, jo det er er gjort tester der det virker som om sjåfører under marijuana påvirkning blir mer observange nettopp fordi de selv skjønner at de er rusa, men jeg anbefaler fortsatt ingen til å sette seg bak rattet etter å ha røyka! Skulle cannabis noen gang bli legalisert, så håper jeg de setter opp lover i forhold til å kjøre når man er høy, akkurat som å kjøre når man er påvirket av alkohol.

Lenke til kommentar

Kan dere være så snill å slutte å presentere de samme argumentene om og om igjen uten å komme med noe nytt? Det er ganske kjedlig å lese 4 sider med de samme argumentene ispedd røykehistorier.

 

I dag finnes det et rusmiddel som er sosialt akseptert og som vi har hatt i århundrer, alkohol. Dette rusmiddelet fører til MANGE problemer, ingen tvil om det. Kanskje er det til og med farligere enn cannabis? Grunnen til at man ikke bør legalisere cannabis er nettopp alkohol. Vi har alkohol, å introdusere enda et rusmiddel vil si at vi får dette rusmiddelet i tillegg til alkohol, hvilket vil si at vi får problemene som cannabis fører med seg i tillegg til de problemene som er knyttet til alkohol.

 

Og elementær rusmiddelforskning tilsier at om man øker tilbudet (legaliserer cannabis) så øker konsumet som medfører økt misbruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...