Gå til innhold

Hvorfor er cannabis ulovlig?

Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Anbefalte innlegg

Cannabis, som alle andre narkotiske stoffer som påvirker dopaminnivået (stoffet som vanligvis forbindes med belønning) i hjernen, fører til permanente endringer i hjernecellene.

5793094[/snapback]

Etter hva jeg har hørt er endringene ikke permanent. Hvis det i det hele tatt er noen endring.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg legger til grunn i dette innlegget at hasj, cannabis, bong, joint osv går inn under det samme.

Dessverre er det flere og flere som havner på psykiatrisk sykehus pga hasjrøyking. Dette fordi hasj er kjent for å frambringe hallusinogener og angst. Noen opplever å bli rolige, men etter å ha røkt hasj en stund så bare klikker de. Dessuten påvirkes dopaminnivået over lang tid, slik at du bare ender opp med å ha mer. Hjernecellene blir stående i konstant høygir og vil over tid ødelegges. For min del vil jeg ikke spille med livet mitt sånn.

Mht medisinsk virkning på personer med kreft, MS osv så jobbes det på harde livet for å få tatt ut de positive stoffene som virker inn på disse, slik at man slipper hallusinogener, dopamin osv.

Egentlig burde ikke tobakk og alkohol heller vært tillatt, men siden det har blitt brukt i århundrer (og årtusener) her til lands er det vanskelig å gjøre noe med. Dessverre.

Min oppfordring til dere som tyller i dere hasj; kutt det ut mens leken er god, hvis dere er uenig med meg kan jeg vise dere ved selvsyn personer som er ødelagt på grunn av hasjen.

Lenke til kommentar
Jeg legger til grunn i dette innlegget at hasj, cannabis, bong, joint osv går inn under det samme.

Dessverre er det flere og flere som havner på psykiatrisk sykehus pga hasjrøyking. Dette fordi hasj er kjent for å frambringe hallusinogener og angst. Noen opplever å bli rolige, men etter å ha røkt hasj en stund så bare klikker de. Dessuten påvirkes dopaminnivået over lang tid, slik at du bare ender opp med å ha mer. Hjernecellene blir stående i konstant høygir og vil over tid ødelegges. For min del vil jeg ikke spille med livet mitt sånn.

Mht medisinsk virkning på personer med kreft, MS osv så jobbes det på harde livet for å få tatt ut de positive stoffene som virker inn på disse, slik at man slipper hallusinogener, dopamin osv.

Egentlig burde ikke tobakk og alkohol heller vært tillatt, men siden det har blitt brukt i århundrer (og årtusener) her til lands er det vanskelig å gjøre noe med. Dessverre.

Min oppfordring til dere som tyller i dere hasj; kutt det ut mens leken er god, hvis dere er uenig med meg kan jeg vise dere ved selvsyn personer som er ødelagt på grunn av hasjen.

5793178[/snapback]

Er delvis enig med deg, man skal være forsiktig med å leke med hasj, det er ett narkotikum man skal ha respekt for, uansett om alle venna dine sier det er ufarlig.

Alt med måte pleier jeg å si, jeg har ingen negative opplevelser i forhold til hasj røyking, nå vil ikke jeg gå inn på hva mitt forbruk er, men jeg og alle jeg kjenner som syns det er ålreit å fyre fungerer bra i hverdagslivet.

Misbruker man det, så kan det skje som du sier, at man får angst osv.

Jeg vil også legge til at folk som ikke er psykisk sterke, eller er usikre på hvordan de ville taklet en hasjrus burde holde seg langt unna!

Lenke til kommentar

At hasj er inngangen til ett hardere rusmiljø er jo enkelt og greit fordi du må oppsøke rusmiljøene for å få tak i greiene.

Hadde dette blitt legalisert så hadde denne påstanden forsvunnet ganske fort vil jeg tro.

Men hadde hasj vert lovlig i norge og blitt tatt inn i store kvanta så ville jo de som transporterte dette inn til landet hatt en ekstremt farlig jobb siden kriminelle fort ville ha funnet ut hvordan greiene kommer inn til landet og begynner å rane desse transportene.

Men for all del.. legalisering hadde gjort det lettere for absolutt alle :)

Lenke til kommentar
Men hadde hasj vert lovlig i norge og blitt tatt inn i store kvanta så ville jo de som transporterte dette inn til landet hatt en ekstremt farlig jobb siden kriminelle fort ville ha funnet ut hvordan greiene kommer inn til landet og begynner å rane desse transportene.

5793346[/snapback]

Beste løsningen hadde vært å dyrke i Norge, og ikke drive med import, for det er som du sier en risiko i forhold til transport.

Men samtidig, la oss si en lastebil med 1 tonn med lovlig cannabis blir rana, hva skal folka med det? Folk kan jo da eventuellt kjøpe det lovlig akkurat som alkohol.

Profitten blir ikke like stor på ett produkt som er lovlig, det forutsetter selfølgelig at det blir satt opp lover i forhold til salg...men klart, sjangsen er jo der, men sånn kriminalitet får man aldri sikret seg mot, så lenge det er penger i det, så kommer det til å fortsette.

Lenke til kommentar

det at man må oppsøke kriminelle miljøer for å få tak i shit sier jo seg selv. ettersom det er ulovlig i norge. synes kriminelle miljøer derimot blir litt generalisert. om "kriminelle miljøer" er gode kamerater du har kjent størsteparten av livet ditt, har jeg ingen problemer med å å oppsøke det.

som propaganda sier, alt med måte. selv har jeg sett flere som absolutt ikke røyker med måte, og de lever da normale liv, står opp tidlig, jobber, går skole, kommer hjem, stikker ut i helgene eller ser en film. at thc'en frembringer hallusinogener og angst er jeg dessuten ikke helt enig i. av det jeg har opplevd forekommer sjelden angst med andre enn førstegangsrøykere og da veldig sjelden. at thc er et hallusinogen er jeg totalt uenig i. det er ikke som på film at man ser flyvende elefanter og masse farger som flyr rundt i lufta... smak, hørsel og lukt blir ofte forsterket. lydmessig er det mange som føler de kan skille lydene mer fra hverandre som i et filter. legalisering får bli opp til staten, altså vil det aldri skje...

Lenke til kommentar
Det er samtidig sagt at om alkohol kom på markedet i dag, ville det ikke blitt tillatt. Men fordi det allerede er på markedet, tas ikke lovligheten av det bort. Samme med røyk... hadde aldri blitt tillatt om det ble lansert i dag.

Det blir derfor bakvendt å legalisere cannabis i dag, samtidig som det sies at andre rusmidler helst aldri burde vært tillatt.

Men jeg er enig i at det burde blitt tillatt som et reseptmiddel.

5790408[/snapback]

Cannabis er ikke akkurat et nytt rusmiddel som andre partydop er.

Og når vi snakker om nylanseringer fikk vi nettop rusbrus til unger (!)

Jeg synes da også alkohol, kaffe og ihvertfall alt av piller burde bli reseptbelagt.

Er mye mer tragiske ting som skjer i fylla enn i en cannabisrus.

Alkohol og pillemisbruk er godtatte rusmidler i dagens vestlige verden men

hvis du tar deg en joint en gang i blant er du fordømt som tung narkoman.

Jeg drikker ikke alkohol, for min del skulle det bare kommet under narkotikalovene

så hadde vi spart samfunnet for sykehjemsplasser, legevakta for operasoner etter slagsmål, politiet for oppklaring og stopping av fyllaslagsmål og sjalusidrama mellom samboere i fylla, og rettsvesenet ville sluppet mange injuriesaker relatert til alkohol. Tenk for en fin verden det kunne blitt uten? :innocent:

Lenke til kommentar
Cannabis kan gi angst og psykoser.

Det virker sløvende og nedsetter reaksjonshastigheten også i lang tid etter bruk, noe som gir farlige bilførere.

Det er ikke sunt for utviklingen av hjernen, barn under 18 bør ikke bruke det. Og legalisering vil føre til økt tilgjengelighet.

Det er vanedannende og passiviserende og har lett for å bli en virkelighetsflukt man tyr til i stedet for å lære seg å håndtere problemene i hverdagen.

Det øker sansynligheten for å bli avhengig av herion. Ikke på den måten at det øker sansynligheten for å prøve. Men hasjbrukere som prøver herion har større sansynlighet for å bli avhengig av heroin. Analogt til at nikotin øker sjansen for å bli avhengig av alkohol.

Cannabis er helt unødvendig å legalisere.

5791586[/snapback]

Så de som drikker hele dagen har ikke virkelighetsflukt?

Alt kommer jo an på mengde og hyppig bruk, alt med måte vet dere.

Og spar meg for at cannabis har noe med herion å gjøre.

Eneste de har til felles som jeg ser det er at de begge er ulovelig,

og begge kan selges av samme person. Så når eks politiet rensket byen vår for et par år siden for cannabis og lot heroinen flyte, resulterte det desverre i at enkelte ble tilsynelatende så desperat at de kjøpte seg heroin istedet for hasj.

Hvor smart er ikke det? De som solgte heroin i byen var ihvertfall strålende fornød med salget tipper jeg. Nei adopter Nederlands politikk så unngår man slike episoder.

Lenke til kommentar
Å si at cannabis ikke er helsefarlig blir for dumt, det er som alle andre ting, det må brukes med måte, og du må være sikker på hva du gjør.

Er du usikker på hvordan du kommer til å takle rusen, og sitter med litt noia før du røyker, så ligg heller unna, så slipper du å få noia...

Blir som med alkohol, drikker du når du er deppa så blir du mer deppa, drikker du når du er i godt humør, så blir man vanligvis i bedre humør, samma greia gjelder med cannabis.

Det er ett narkotikum uansett hvor sterkt det er, og man skal ha respekt for det.

5792353[/snapback]

Enig at man ikke kan si det IKKE er helsefarlig, men slik som enkelte skriker og advarer virker det som det er plumbo det dreier seg om.

Som andre forteller er alkohol mye mer skadelig gift å fylle kroppen med.

Når du røyker cannabis, frigøres noe som produseres for å gjøre deg glad (emsymer?)så jeg tør hardnakket påstå at i 9 av 10 tilfeller blir man i bedre humør etter en joint. Det er også ulempen den dagen en som røyker hver dag skal slutte, personen vil være i konstant dårlig humør, og det tror jeg er mye av grunnen folk ikke klarer å slutte men som andre sier det er vanskeligere å slutte å drikke for en alkoholiker. Man skal ha respekt for alle rusmidler (inkl piller!) ikke bare narkotikum.

Langvarig bruk av cannabis KAN eks føre til flere personligheter.

Men de som tørner etter 2 trekk eller 2ukers bruk har problemer fra før i livet sitt,

og cannabisen var kansje siste dråpen som fikk det til å renne over. Dette skjer med personer som drikker også.

Hvis jeg måtte VELGE hva jeg skulle være avhengig av alkohol eller cannabis vet jeg hva ihvertfall jeg ville valgt.

Endret av bojo2
Lenke til kommentar
Dessverre er det flere og flere som havner på psykiatrisk sykehus pga hasjrøyking.

En sannhet med visse modifikasjoner vil jeg tro. Mange har nok andre alvorlige problemer i utgangspunktet og ville før eller siden alikevel havnet i psyk. behandling.

Lenke til kommentar

Desverre er det fler og fler som havner på sykehus med ødelagt milt, lever samt flere som soner for drap som har skjedd i alkoholrus.

En annen ting: Jeg har hørt hvis du spør en narkoman (og da mener jeg en narkoman) om han kan hjelpe med dop, også sier du cannabis vil han hikste å flire nestn helt til han tisse på sæ for i demmes øyne er ikke cannabis dop. Jeg er også enig.

Endret av bojo2
Lenke til kommentar
synes kriminelle miljøer derimot blir litt generalisert. om "kriminelle miljøer" er gode kamerater du har kjent størsteparten av livet ditt, har jeg ingen problemer med å å oppsøke det.

at thc er et hallusinogen er jeg totalt uenig i. det er ikke som på film at man ser flyvende elefanter og masse farger som flyr rundt i lufta... smak, hørsel og lukt blir ofte forsterket. lydmessig er det mange som føler de kan skille lydene mer fra hverandre som i et filter.

5793688[/snapback]

De fleste som har røyka litt hasj har en kompis som selger eller kan hjelpe deg med å ordne no, er ikke mange kids som flyr på elva for å kjøpe seg en bønne, det er veldig overdrevent. Så helt enig med deg :)

eg har aldri fått halliser av å røyke, men forandring i hørsel og måten man oppfatter alt fra samtaler til musikk forandres ofte. Min favoritt er å få skikkelig pratings og diskutere i flere timer :D

Så når eks politiet rensket byen vår for et par år siden for cannabis og lot heroinen flyte, resulterte det desverre i at enkelte ble tilsynelatende så desperat at de kjøpte seg heroin istedet for hasj.

5794349[/snapback]

Er du seriøs eller? Folk som røyka bønner blei til slutt så desperate at de dro ned å kjøpte seg heroin?` :!: dummeste jeg har hørt, er vel ytterst få som går rett fra en uskyldig joint til sprøyta... jeg har værtfall aldri hørt no så sært i midt liv før, og jeg har mista en kompis til overdose på H, og har flere som driver med litt tyngre stoffer.... ( nei, det var ikke for å skryte som så mange kanskje kan tru, det var for å backe opp mine utsagn, for å vise at jeg veit hva jeg prater om)

Lenke til kommentar
Så når eks politiet rensket byen vår for et par år siden for cannabis og lot heroinen flyte, resulterte det desverre i at enkelte ble tilsynelatende så desperat at de kjøpte seg heroin istedet for hasj.

5794349[/snapback]

Er du seriøs eller? Folk som røyka bønner blei til slutt så desperate at de dro ned å kjøpte seg heroin?` :!: dummeste jeg har hørt, er vel ytterst få som går rett fra en uskyldig joint til sprøyta... jeg har værtfall aldri hørt no så sært i midt liv før, og jeg har mista en kompis til overdose på H, og har flere som driver med litt tyngre stoffer.... ( nei, det var ikke for å skryte som så mange kanskje kan tru, det var for å backe opp mine utsagn, for å vise at jeg veit hva jeg prater om)

5794509[/snapback]

Ja dette er ikke eventyr. Jeg må vel tilføye at dette dreide seg om et fåtall personer, men veldig trist for de som ble hektra på heroin (Som aldri ville skjedd hvis du kunne kjøpe cannabis lovlig istedet for å oppsøke diverse "miljøer". Se for deg eks du har drukket pils i 5-10 år, så tar plutselig politiet og beslaglegger alt som heter pils i norge. Hva vil du gjøre når du får lyst på ei pils neste gang? Du har 2 valg. La vær eller gi etter og kjøpe sprit istedet.

Var kansje et dårlig eksempel men håper du kansje skjønte litt mer,

folk er forskjellige og ingen reagerer likt på verken rusmidler eller eks kommentarer de får i trynet av andre.

Lenke til kommentar

stor forskjell der da.

Hadde jeg misbrukt pils i 5-10 år så er det suge man får etter alkohol jævla mye større enn det du får av å ha røyka bønne.

Jeg må desverre si jeg har problemer med å tru historien din. Er dette folk du kjenner? Siden du sier at de gikk fra hasj til herion da de ikke fikk tak i hasj... hvor er du egentlig fra? Er det tilfelle så er jeg overbevist om at de gjerne kunne stappe i seg andre droger utenom cannabisen.

Lenke til kommentar
At hasj er inngangen til ett hardere rusmiljø er jo enkelt og greit fordi du må oppsøke rusmiljøene for å få tak i greiene.

Hadde dette blitt legalisert så hadde denne påstanden forsvunnet ganske fort vil jeg tro.

5793346[/snapback]

Hvis hasj bare er å få tak i i kriminelle miljø, så har man jo allerede oppsøkt slike for å begynne med hasj.

Om hasj er å få tak i utenfor ellers kriminelle miljø, så trenger man ikke oppesøke slike miljø. Så det argumentet holder ikke helt.

Men det som er fakta er at de endringer som hasj gjør i hjernen øker sansynligheten for at man blir avhengig av heroin. Det øker ikke sansynligheten for at man prøver heroin, men dersom man prøver heroin så er sansynligheten for avhengighet større om man har brukt hasj.

Samme sammenhengen har man mellom nikotin og alkoholisme. Røykere har større sansynlighet for å bli alkoholikere enn ikke-røykere.

Lenke til kommentar
Hadde jeg misbrukt pils i 5-10 år så er det suge man får etter alkohol jævla mye større enn det du får av å ha røyka bønne.

Jeg må desverre si jeg har problemer med å tru historien din. Er dette folk du kjenner? Siden du sier at de gikk fra hasj til herion da de ikke fikk tak i hasj... hvor er du egentlig fra? Er det tilfelle så er jeg overbevist om at de gjerne kunne stappe i seg andre droger utenom cannabisen.

5794653[/snapback]

Mange liker pils fordi det er godt - ikke fordi mange nok gjør deg full! Alkohol i små mengder kan nytes smaksmessig, noe som ikke er tilfelle med cannabis. Jeg ville aldri byttet min kjære single malt whiskey mot noe annet rusmiddel.

Lenke til kommentar
Mange liker pils fordi det er godt - ikke fordi mange nok gjør deg full! Alkohol i små mengder kan nytes smaksmessig, noe som ikke er tilfelle med cannabis. Jeg ville aldri byttet min kjære single malt whiskey mot noe annet rusmiddel.

5795655[/snapback]

Inntar selv alkohol i mange forskjellige former for annet enn rusens skyld. Men ærlig talt, tror du virkelig whisky, eller andre drikker med alkhol, hadde slått an uten alkohol?
Lenke til kommentar

5795655[/snapback]

Inntar selv alkohol i mange forskjellige former for annet enn rusens skyld. Men ærlig talt, tror du virkelig whisky, eller andre drikker med alkhol, hadde slått an uten alkohol?

5796010[/snapback]

Selvsagt ikke, da alkohol er viktig for smaken.

Druesaft vil aldri smake like godt som rødvin.

Lenke til kommentar

Jeg drikker alkohol holdige drikker kunn for alkoholen, Men så drikker jeg bare alkohol når jeg er på fest...

Kanskje jeg tar meg en øl til maten en dag ellers, men jeg ser liksom ikke vitsen med å drikke uten å bli full :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...