Gå til innhold

landskapsbilde tatt av nybegynner

Anbefalte innlegg

Mitt første innlegg her...

Tok dette bildet fra Narvikfjellet med min Ixus 500.

Kontrast og farger er ørlite justert.

Jeg synes ikke bildet ble så aller verst. Selv liker jeg spesielt skyene og himmelen den dagen bildet ble tatt.

Det er en litt grå og uskarp flekk midt i bildet, kanskje noen har gode tips for å unngå dette? Tenker da både når selve bildet tas og etterbehandling (er nybegynner).

Takker for evt tilbakemeldinger!

post-96255-1142970438_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen som har kommentert ennå? :hmm:

Jeg syns det er ganske fint, men kunne trengt litt mer justering. Himmelen er tøff, dramatiske skyer. Syns de kunne trenge enda litt mer punch, prøv å trykke på auto curves i photoshop, så ser du hva jeg mener. Da får du også vekk noe av blåstikket, og får mer kontrast.

Siden himmelen egentlig er mer spennende enn landskapet hadde det vært fint om du la horisonten litt lenger ned på bildet.

Den grå flekken du nevner ser jeg ikke, hvor er den?

Jeg tok meg friheten til å justere litt mer. La på en blå gradient map oppå, satt til overlay og opacity på rundt 30%. Effekten er kun lagt på himmelen, så det blir litt mer trøkk i skyene. Tok også noe så enkelt som auto curves, noe som forbedret kontrasten ganske mye, etter min mening. Bare et forslag.

indexcopy2tx.th.jpg

Lenke til kommentar

Hei igjen og takk for tilbakemelding!

maximus: den flekken er vel egentlig bare litt grått vær... sikkert ikke noe å gjøre med.

Har prøvd meg litt med curves, det ble jo faktisk en del bedre.

Bildet kan sikkert bli bedre med lavere horisont.

Men da lurer jeg på en ting:

Er det vanlig å beskjære bildene til et "standard" bildeformat (4x3 osv), eller tar man bare med det som passer? Tenker da om man kanskje skal lage papirkopier. Da kan det vel være en fordel å ha bildet i et "standard" format... eller ikke?

Lenke til kommentar
Er det vanlig å beskjære bildene til et "standard" bildeformat (4x3 osv), eller tar man bare med det som passer? Tenker da om man kanskje skal lage papirkopier. Da kan det vel være en fordel å ha bildet i et "standard" format... eller ikke?

5800409[/snapback]

Beskjær bildene i det formatet du selv ønsker. Skal du fremkalle bildene, tror jeg det er vanlig at bildene er 10 cm i høyde, mens lengden bestemmer du selv (innenfor rimelighetens grenser i alle fall...). Skal du forstørre bildet og ha det i ramme, er det som regel standard størrelser der, men et rammeverksted kan sikkert hjelpe deg med å få det i den størrelsen du ønsker. :)
Lenke til kommentar

Jeg er i prinsippet enig med Sentimental, men velger stort sett å holde meg til enkelte formater selv. Personlig beholder jeg formatet fra kamera hvis det er mulig (foretar komponering i kamera, ikke på pc), eller cropper til et annet klassisk format. Da forholder jeg meg ofte til de klassiske mellomformatene som kvadrat (6x6) og 6x7. 4:3 er også et klassisk format, som tilsvarer 645 i mellomformat.

Jeg ser at en del mener at 3:2 er et mer høyverdig format enn 4:3, men det er bare tøys. Hvis et format er høyverdig, så må det i såfall være de som er lik de klassiske mellomformatene. Derfor synes jeg at det sideforholdet man får med et digitalt kompaktkamera er ganske fint, og bruker ofte det som mal når jeg cropper.

Når det er sagt, så vil jeg bare gjenta at du selv bestemmer hva som passer for ditt bilde. Innimellom velger også jeg å croppe fritt, uten å tenke på hvilket analogt format det skal ligne på.

Lenke til kommentar

Da har jeg lekt meg litt med justering av kontrast og farger - har foreløpig satt alt på auto.

Har også senket horisonten, og det ble jo et helt annet bilde!

Artig å se hva litt beskjæring kan gjøre med bildet. Jeg hadde nok ikke tenkt på å beskjære bildet selv... men man lærer så lenge man lever.

post-96255-1143147576_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...