Gå til innhold

3-fase viftemotor m/kondensator PROBLEM


Anbefalte innlegg

Har en viftemotor (3-fase m/kondensator) originalt tilkoblet 230V 1-fase. Denne spenningen er frekvensregulert for turtallsregulering av viften.

Jeg benytter denne viftemotoren uten vifte (ubelastet). Grunnen til dette er uvesentlig. Problemet er bare at etter kort tid (1-2 måneders drift) ryker viklingene i statoren. Dette har skjedd tre ganger hittil. Hva i h........ er det som forårsaker dette? Hva kan jeg gjøre for å forhindre nye havari? Kan ikke begripe at motoren ubelastet skal leve et tøft liv og ta kvelden på denne måten.

Håper at det finnes noen kloke hoder som kan løse denne nøtta :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virker mærkelig men det første du slal gjøre er å måle strømmen under drift.

Trekker motoren mere strøm en det står påstemplet så er jo grunnen åpenbar.

En annen grunn som vil gi samme resultatet er om motoren er konvertert til 1~ i ettertid, da må det taes hensyn til at motoren yter ca. 60% av påstemplet effekt, noe som kan få den til å brenne om den belastes for hardt.

Er denne motoren utsatt for mye intervallkjøring eller går den kontinuerlig?

 

Ved intervallkjøring så vil motoren gå fort varm og er den da belastet tett opp til det motoren tåler kan det være en av grunnene.

 

Bytter du motor for hver gang den brenner så kan du se bort fra lagerhavari.

Går motoren på lavt turtall (under 50Hz) så kan du ende med at den får for dårlig kjøling pga. at kjølevifta i bakkant går for sakte, og tar ikke frekvensomformeren hensyn til spenningen så er det også en grunn til at motoren brenner.

Tror en motorværnbryter hadde vært tingen for deg.

Lenke til kommentar

Det kan være frekvensomformeren som har skylden her. Litt rart frekvensomformeren ikke gir trefase ut slik at du kan unngå steinmetz koblingen (trefase>enfase m/kond), som gir langt lavere startmoment og lavere akseleffekt.

 

Uansett, kondensatoren er nok dimmensjonert for 50 Hz drift. Ved økende frekvens vil kondensatorens kapasitive strøm øke, siden frekvensen øker. Dette kan føre til at ene viklingen i steinmetz koblingen du har går varm og brenner opp. Kondensatoren og ene viklingen kan samvirke ved en gitt frekvens slik at den totale impedans blir liten med tilhørende stor strøm som brenner viklingen/kondensatoren/svakeste ledd.

 

Du må nesten måle strømmen som går med et amperemeter som gir sann rms verdi og vurdere dette resultatet med merkestrømmen til motoren. Strøm til motoren må aldri være høyere enn merkestrøm, bortsett fra inrush strømmen/startstrøm.

Lenke til kommentar
Det kan være frekvensomformeren som har skylden her. Litt rart frekvensomformeren ikke gir trefase ut slik at du kan unngå steinmetz koblingen (trefase>enfase m/kond), som gir langt lavere startmoment og lavere akseleffekt.

 

Uansett, kondensatoren er nok dimmensjonert for 50 Hz drift. Ved økende frekvens vil kondensatorens kapasitive strøm øke, siden frekvensen øker. Dette kan føre til at ene viklingen i steinmetz koblingen du har går varm og brenner opp. Kondensatoren og ene viklingen kan samvirke ved en gitt frekvens slik at den totale impedans blir liten med tilhørende stor strøm som brenner viklingen/kondensatoren/svakeste ledd.

 

Du må nesten måle strømmen som går med et amperemeter som gir sann rms verdi og vurdere dette resultatet med merkestrømmen til motoren. Strøm til motoren må aldri være høyere enn merkestrøm, bortsett fra inrush strømmen/startstrøm.

5797360[/snapback]

 

 

Hei,og takk for innspill.

Motoren er en liten sak på 14 Watt uten noen form for kjøling. Den starter,stopper og regulerer turtallet mange ganger i døgnet. Tilsvarende motorer der selve viften er tilkoblet fungerer greit. Det eneste som er forskjellen er at min motor går ubelastet (med akselen fri) Frekvensomformer og øvrig utstyr er helt intakt og likt originaloppsettet. Kan ikke begripe hva som eventuelt kan forårsake at strømmen øker når belastningen fjernes. Strider imot min barnelærdom, selv om det begynner å bli noen år siden den kom på plass. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...