Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Video: Torsen AWD vs. others

kremt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har vært oppe på bilforumet.net denne her, og etter min mening ser hele greia ut som noe stort tull. At den audien skal klare så mye bedre enn alle de andre i den "testen" har jeg ingen tro på. Ser jo i fra bunne av at han gasser på mye mer med audien enn det han gjør med noen av de andre, og får jo derfor mye mer fart opp bakken. Er sikker på mange av de andre bilene hadde klart like langt som audien hvis bare sjåføren hadde gått inn for det. Desuten ser man jo også at han bremser med Nissanen før den står stille slik at han stopper den med bremsene, ikke fordi den setter seg fast. Prøver jo heller ikke å kjøre videre med den bilen.

Endret av trondbue
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Alle visste vel at BMWen kom kortest...

Men så sier han jo i filmen at Audien har mest NM og HK.

6306667[/snapback]

Det var gjort en liten elektronisk modifikasjon på Audi`en, blant annet låst automaten i 2.gir og gjort ett eller annet med mellomaksling slik at det ble likt trekk på alle 4 hjul elns.

Men ingen tvil om at litt frisk gass-bruk kan hjelpe på fremkommeligheten, den får jo bedre tak når det blir litt lengre ned i snøen med hjulene, ikke bare ligger oppå snøen og flyter.

Til dere som tror dette er reklame publisert av Audi:

Har sett flere slike videoer rundt omkring, og det ble faktisk kjørt opp en 40 graders helling med en Audi Quattro ;)

Lenke til kommentar

Nå kan ikke jeg noe videre tysk, men jeg synte å høre noe om diffsperre. I dette tilfellet ville det være best å sperre alle tre diffene. Audien har ingen sperrer, men har en delvis låsing mellom foran og bak på grunn av selvsperrende torsen-diff. Nei, resultatet her kommer nok av at Audien var den sprekeste og kanskje hadde dekkene som passet best på det underlaget.

Når det er sagt, så er det ikke til å stikke under en stol at Quattro er meget bra. Trolig langt bedre enn Volvo sin "framhjulstrekk, med litt trekkraft bak også".

En annen ting å tenke på er elektronikken. Antispinn, ESP og andre elektroniske krykker ville redusert framkommeligheten betraktelig.

Lenke til kommentar
De andre bilene dreper seg selv med elektronikken, hjulene må få lov til å spinne litt skal bilen ta seg frem.

Volvo sin er jo bare leke-greier, Haldex eller no.

6308028[/snapback]

Haldex ja, svensk koblinga. Kan ikke være serlig artig på vintern heller..

Btw:

Skulle opp en bakke her i vår, det var siste sny som lå igjen,,, så måtte vi over en sny skavvel.. Jeg og en Toyota Hiace, jett hvem som kom over på 1. forsøk? :p

De andre sto bare å måpet :tease:

Lenke til kommentar

Haldex KAN være bra om den er satt opp skikkelig. En kollega fikk inn en Audi TT som hadde brukket en drivaksel foran. I praksis vil det si at den kun var bakhjulsdrevet gjennom haldexen. Den var helt ok å kjøre og spant på bakhjulene om han brukte litt kraft.

Jeg har kjørt Volvo med havarert drivknute foran. Den slura massa på driven bak og var ikke i nærheten av å overføre så mye kraft til bakhjulene som Audien.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Haldex KAN være bra om den er satt opp skikkelig. En kollega fikk inn en Audi TT som hadde brukket en drivaksel foran. I praksis vil det si at den kun var bakhjulsdrevet gjennom haldexen. Den var helt ok å kjøre og spant på bakhjulene om han brukte litt kraft.

Jeg har kjørt Volvo med havarert drivknute foran. Den slura massa på driven bak og var ikke i nærheten av å overføre så mye kraft til bakhjulene som Audien.

6337002[/snapback]

Er jo Haldex 1 og 2 så vidt jeg vet ;)

Skjønner ikke hvorfør det er ei kobling,, skulle bare vært 100% draft bak og 100% framme. Med en diff mellom hvert hjul som man kan låse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...