Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvilket os til Dhcp på lan? hvordan koble switcher

Anbefalte innlegg

Et par kammerater skal holde et lan i bygda. Det ble overaskende mange som har meldt seg på(70-80), og de har nå spurt om asistanse til og sette opp en server som kan dele ut ip adresser(DHCP). Jeg har sagt jeg kan prøve og se hva jeg får til.

Det jeg lurer på er følgende:

De har en server med 2x20gb 10000rpm hdd og 1,5gb ram og lurer på om dette holder?

Hvordan os trenger man(windows server?), eller går det med xp?

De har også 6stk 24porters switcher og lurer på hvordan den beste måten og koble dem er.

Setter stor pris på alle tips og råd fra dere som kan dette.

Endret av shrek_2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Switchene bør stackes, (kobles sammen med en egen kabel i "rumpa") og som agvg sier så holder det med en router til tildeling av ip adresser.

Kent

5789956[/snapback]

Ehh. tror jeg er litt treg i oppfatningen.men hadde du giddi og tegna et kjapt eksempel i paint

Lenke til kommentar

Du kommer til å få store problemer med ditt nettverk hvis du bruker en billig router til DHCP server! Bruk serveren du nevnte.

Hvis ikke switchene kan stackes, sjekk om de har Uplink i front eller mulighter for å konfigurere 2 porter slik at du får "200" mbit. Bruk port 23/24 på switchene for sammenkobling.

Lenke til kommentar

Klarer ikke å dy meg :

Selv en 10 år gammel 486 klarer å dele ut IP-adresser til flere hundre brukere.

Dermed er deres PC er bra nok i massevis.

Høres ut om at kunnskapen deres ikke er helt på topp, så da ville jeg installert windows 2000 server på den PC'n, siden den er mest lik Windows XP, og ikke så kravstor som Win 2003.

Noe som er enda enklere er Smoothwall (www.smoothwall.org)

Angående kobling av switcher, er det så enkelt som å koble en nettverkskabel fra den ene til den andre. Lyser det i begge ender, fungerer det. Hvis det ikke lyser må kabelen kobles til den porten som har en bryter og prøve med knappen av eller på. Hvis dere har switcher av nyere type (med Auto gjennkjenning av krysset kabel eller ikke) trenger dere ikke bry dere om den porten med bryter.

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale dere å bruke en hvilken som helst bredbåndsrouter

som noen har slengende hjemme. Siden dere kun trenger en DHCP server

vil det holde i lange baner!

Hva gjelder oppsettet av switcher, vil jeg anbefale dere å bruke et vanlig stjerne

nettverk.

post-8150-1143014802_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Du kommer til å få store problemer med ditt nettverk hvis du bruker en billig router til DHCP server! Bruk serveren du nevnte.

5791668[/snapback]

Hvorfor?

Skal ikke en nogenlunde routrer med eneste oppgave og dele ut IP greie og håpntere 60 - 70 IP-er?

Lenke til kommentar
Overså at Internett ikke skal benyttes. Hvis det er kun til utdeling av ip'er så går det nok greitt.

5792278[/snapback]

Ville nok gått bra selv om de skulle brukt internett også... men, men, du skal få lov til å være uenig med meg :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...