Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ny PSU = PANG! Strømbrudd og svidd lukt, hjelp!

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har kjøpt en brukt PC, men måtte ha nytt hovedkort. Det jeg ikke visst var at PSU'en på den brukte PC'en var for gammel, så jeg måtte kjøpe ny PSU i tillegg.

Fikk PSU'en idag, koblet alt sammen på nytt. (Her gjorde jeg en ting for å være sikker, men det var kanskje ikke så lurt: Jeg koblet både SATA strømkablene og vanlige 4-pin Periphal Connetor til harddiskene.)

Når alt var i orden ville jeg bare ringe en venn for å spørre hvilken volt jeg skulle sette PSU'en på (hadde to valg: 115 og 230. Jeg var ikke sikker, men syns å huske at man skulle bruke 115 volt, og hadde også blitt fortalt at hvis du er usikker så prøv den laveste volten først.), men ingen svarte. Jeg prøvde også å få tak i mange andre, men gikk til slutt med det jeg hadde blitt fortalt: "Prøv den laveste volten først.".

Jeg satte opp alt, satte i strøm og idet jeg skrudde på PSU'en sa det PANG, så et lysglimt fra ca. der hvor PSU'en satt og strømmen i hele stua gikk.

Hva gikk galt? Hva er ødelagt? Hvordan kan jeg fikse/teste dette? Har jobbet med denne PC'en (nye deler, troubleshooting, etc, etc, etc) lenge nå, trodde alt endelig skulle ordne seg...

Setter pris på alle tips og all hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Off, har opplevd det samme selv, bare at det var med et uhell at jeg kom bort i knappen. ;) For den skal nemlig stå på 230 volt! Ut fra vanlige huskontakter her i Norge kommer det 230v, og når du "stiller inn" PSU'en til og maks ta imot 115v er jo det dobbelt så mye som den tåler.

Det kan hende du har vært heldig. Med meg fungerte faktisk strømforsyningen etter den blå og høylytte opplevelsen, og det i ca 6 mnd fremover i tid. Men det som ble ødelagt med en gang der og da, var CPU'en og hovedkortet, som jeg måtte punge ut med for å få nye. Trist når slikt skjer. :( Har du prøvd å jumpstarte PSU'en for å se om den virker?

Lenke til kommentar
Sorry maid ! Du har nok brent opp PSUèn,....

5788741[/snapback]

Nei, er for å være ærlig redd for å ta i det i det hele tatt nå... Er det stor sjangse for at alt har blitt "grillet"? :/

EDIT: Han som fortalte meg at "Kjør alltid på den laveste volten først" skal jeg ha e ord med...

Endret av LuggagE
Lenke til kommentar

5788741[/snapback]

Nei, er for å være ærlig redd for å ta i det i det hele tatt nå... Er det stor sjangse for at alt har blitt "grillet"? :/

5788771[/snapback]

Der finnes noen strømforsyninger med overspenningsvern, noe som kan ha reddet PSU'en. Hvor vidt det gikk bra med andre komponenter er jeg litt engstelig. Prøv å jumpstart PSU'en din du, så finner du fort ut om den er ødelagt eller ikke. Om den fungerer og maskinen ikke starter, er det noe annet som har blitt ødelagt, mest sannsynlig hovedkort.

Lenke til kommentar

5788741[/snapback]

EDIT: Han som fortalte meg at "Kjør alltid på den laveste volten først" skal jeg ha e ord med...

5788771[/snapback]

Skal prøve nå, noen tips dere har om ting faktisk har blitt ødelagt?

Lenke til kommentar

5788741[/snapback]

5788771[/snapback]

5788835[/snapback]

Leser du i det hele tatt hva jeg skriver? :ermm:

Lenke til kommentar

5788741[/snapback]

5788771[/snapback]

5788835[/snapback]

Du forsto meg feil.

Det jeg mente var:

Er det noe (bortsett fra å jumpstarte PSU'en) jeg kan gjøre? Kan jeg få nye deler? Går dette under noen garantier?

Dette ble mange penger for en liten feil, håper noen av delene er i orden, hvis ikke... Får begynne å spare igjen. :(

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke jumpstarte PSU'en? Det er den absolutt enkleste måten å finne ut om den virker eller ikke. Klart du kan få nye deler, men du får dem nok ikke på garantien siden det var du selv som var grunnen til at det skjedde. Synd, men sånn er det.

Lenke til kommentar

Detta har jeg vært borti et par tillefeller av. I alle sammen har en eller flere deler tatt kvelden. Som tidligere nevnt er jumpstart den beste løsninga. For meg ser det helt tilfeldig ut hvilke kompomenter for går føyka, men det KAN ha å gjøre med last. Det beste eksempelet jeg kommer på nå må være da en fyr i klassen satte ned AC-spenninga på en av PCene på datarommet til skolen (mens vi hadde ei prøve på datane, med det er en annen historie). Han "poffa" PSU-en, og den kom aldri tilbake. Prosessoren og av alle ting nettverkskortet gikk det også dårlig med. Jeg har aldri skjønt hvorfor det var akkurat nettverkskortet, men min teori er at det var fordi det var den det var mest last på i gjerningsøyeblikket, da alle maskinene er kobla opp mot ei server. Skjermkort ol. er det ikke mye last eller spenning på da disse mildt sagt hører en svunnen tid til hva ytelse og effektforbruk angår. Grunnen til at jeg trakk fram dette tillefellet er at det var ei gammal PSU som hadde elendige vern mot denslags ureglementert bruk (det var ei bit pakketeip over kanppen, men jeg mener elekronisk sett). Derfor gikk det ut over større deler av maskina enn det det normalt gjør med nyere PSUer. Utifra dette er min teori videre at det går hardest utover de delene som står under mest last. I og med at dette skjedde under oppstart av PSU kan du ha flaks, men jeg konkluderer ingenting, dette er basert på hva jeg og mine kilder har erfart. Forøvrig er det effektfullt når PSUer poffer. strømmen gikk over hele datarommet og vi slapp å ta prøva på nytt :)

Lenke til kommentar

Trudde det var slutt på PSUer med den killswitchen bakpå jeg.

Har også drept en PSU engang, men ikke helt slik.

Satte inn en jeg egentlig visste var for liten i desperasjon, den poffet

etter 1 min, men heldigvis var det bare PSUen som daua.

Lenke til kommentar

5788741[/snapback]

5788771[/snapback]

5788835[/snapback]

Du forsto meg feil.

Det jeg mente var:

Er det noe (bortsett fra å jumpstarte PSU'en) jeg kan gjøre? Kan jeg få nye deler? Går dette under noen garantier?

Dette ble mange penger for en liten feil, håper noen av delene er i orden, hvis ikke... Får begynne å spare igjen. :(

5788967[/snapback]

Du har nå gjort det sånn, at PSUen ble stilt som om det var 115V i strømnettet, altså halvparten av hva det skulle være. Dermed ble ikke spenningen transformert ned mer en halvparten av hva den skulle, så ut spenningen til komponentene ble dobbelt så stor. Belastningen ble også så stor for PSU at den tok kvelden. Om dette er en kvalitets PSU kan det hende bare den er gåen, men jeg antar at dette var en helt standard PSU og dermed grilla det som omtrent grilles kan.

Å prøve den laveste volten først er greit ut av noe, men de 115v her var snakk om inn spenning til PSUen. Så uten å virke belærende, ikke gjør ting man ikke har det minste greie på, blir bare så dyrt :cool:

Lenke til kommentar

Skjedde noe av det samme hos meg å, bare at da hadde jeg kobla feil på hovedkortet. Da smalt det, det kom røyk, og en rimelig fin lukt :p. Sikkringen i stua gikk samtidig. Men det ordna seg når jeg prøvde en gang til å kobla riktig. Da funka det.

Sånn gamle strømforsyninger er ikke særlig bra. Da er det veldig enkelt å skyve den knappen over til 115 volt. Det har skjedd endel ganger på skolen min. Og det som har skjedd da i alle tilfellene er at bare PSU har tatt kvelden. Ikke noen andre komponenter. Har stortsett bare vært å bytte PSU, så har pc`ene virka igjen.

Enkleste måten å teste det på, er å koble til en annen Strømforsyning på maskina og se om den starter opp.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Det som også kan ha skjedd er at diskene går i stykker når du kobler på 2. I den nærmeste tiden anbefaler jeg deg til å lese bruksanvisninger og lære deg om strøm og det vanlige norske strømnettet. Idet så er det 230 volt. IKKE 120/115 eller noe sånt. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...