Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Fjernstyring av server!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dersom du kjører Windows XP Pro, kan du jo bruke det innebyde "Eksternt skrivebord"

5788561[/snapback]

viste at server 2003 hadde det, men ikke xp pro...

5788572[/snapback]

Brukt vnc server selv men jeg har hørt det eksterne skrivebordet som er i både server, xp og home edition skal være enklest og best.

Lenke til kommentar
hmm... hvordan aktiverer jeg det da?

fikk denne feil mld:

5788819[/snapback]

Er litt knoting med eksterne skrivebordet om jeg husker mye feil eller riktig,

En port må vel være åpnet? Mener jeg har sett hvilken port i en eller annen post her på forumet... Er laget vanskelig synes jeg, kansje også noe av grunnen mange ikke bruker det men heller bruker software som ordner alt med porter osv.

Var kansje ikke mye til hjelp.

Lenke til kommentar

Du må aktivisere Remote Desktop (Eksternt Skrivebord). Det gjør du ved å høyreklikke My Computer (Min datamaskin) og velge Properties (Egenskaper), på Remote-taben (Eksternt... tror jeg den heter på norsk) må du slå på Remote Desktop (avkryssingsboksen i det nederste feltet).

Edit: Bare for å gjøre det helt klart. Dette gjelder på maskinen du skal fjernstyre.

Endret av Pengu
Lenke til kommentar

Du har ikke rettighetene som skal til for å logge på "serveren" (Windows XP er ikke en server :-)

Lag deg en lokal konto på "serveren" og meld denne inn i enten "administratorer/Administrators"...

(jada, enkelt og dårlig råd - burde heller konfigurert policy som slapp inn brukeren, men må jo gjøre det litt enkelt :-)

Wintel

Lenke til kommentar

Det eg har funne ut når eg vil bruke Eksternt skrivebord er at det må være sett eit passord på kontoen. Dersom det ikkje er passord får eg ikkje logga på. I tillegg så brukar eg namnet på maskina når eg skal logge meg på, ikkje IPen. Når eg gjer det slik fungerar det.

Edit: Skriveleif

Endret av The 5 element
Lenke til kommentar

Sjekk om brukeren er medlem av Remote Desktop Users-gruppen.

Edit: Vet ikke om det er noe krav, men dersom maskinen er tilgjengelig fra internett bør (les: må) man uansett ha passord.

Jeg har aldri merket noen forskjell på å bruke IP-adresse eller maskinnavn så lenge du har DNS eller evt. hostfil i orden. IP-adresse fungerer "alltid".

Endret av Pengu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...