Joakim Gjerde Skrevet 21. mars 2006 Del Skrevet 21. mars 2006 Hei jeg har problemer med at mitt 7800gt kort støyer veldig(XFX) Noen flere som har samme problem? Noen som vet om noen løsninger på problemet? Vuderer å bytte viften, er det mye jobb? Noen som vet om en god vifte til dette kortet? Mvh Joakim Gjerde Lenke til kommentar
Lolcat2016 Skrevet 21. mars 2006 Del Skrevet 21. mars 2006 Husker at mitt 6800GT-kort hadde en ganske støyete vifte som jeg ikke holdt ut. Skaffet meg derfor en Arctic-Cooling NV5 Silencer som var forholdsvis støysvak (nesten like støysvak som 'standardkjøleren' på 7800GTX). Det er mulig at NV5 er kompatibelt med ditt kort, eller at AC har kommet med nyere kjølere som er bedre egnet for 7800GT. Ulempen med NV5 er at den tar forholdsvis mye plass (en ekstra brønn). Lenke til kommentar
Spirre Skrevet 21. mars 2006 Del Skrevet 21. mars 2006 (endret) jeg anbefaler zalman VF 700 eller den nye VF 900, grunnen til dette er at den artic cooler kjøleren ikke kjøler noe annet enn selve gpu (og i noen versjoner rammen). ergo blir det veldig vramt rundt strøm dingsene på kortet. zalmanen blåser frisk luft rett på kortet og kjøler derfor hele kortet. eneste fordelen med artic kjøleren er at den blåser varm lufta ut av kassa. sånn ellers så er det relativt enkelt å montere ny kjøler på korta. husk å rengjøre gpu og ram brikker godt og smør på en passe menge kjølepasta Endret 21. mars 2006 av Spirre Lenke til kommentar
jovaa Skrevet 21. mars 2006 Del Skrevet 21. mars 2006 7900GT kortet mitt XFX bråker også noe jævlig, uten tvil den mest støyrike delen inni burken min Finnes det NV kjølere til dette kortet? Hadde NV kjøler på 800 kortet mitt (Hightech) og den var utrolig kos. =) Lenke til kommentar
Spirre Skrevet 21. mars 2006 Del Skrevet 21. mars 2006 (endret) kjøp zalman kjøleren istede. les min post ovenfor for forklaring. kan også legge til at jeg har selv eid en artic cooler, plus 3 av kameratene mine har hver sin, og alle sammen har fått problemer med at vifta i kjøleren begynner å båke etter noen få mnder. ¨ sitter med zalman kjøleren nå på mitt xfx 7800GT og den funker strøkent anbefales Endret 21. mars 2006 av Spirre Lenke til kommentar
Big SturL Skrevet 21. mars 2006 Del Skrevet 21. mars 2006 Sjekk under dekselet til kjøleren. Der ligger det trolig en plastikkposeaktig substans (omg, jernteppe), som gjør at viften støyer, ved at denne ligger og gnurer inni vifta. Dette er en feil som er gjort ved mange 7800GT kjølere. Lenke til kommentar
Joakim Gjerde Skrevet 21. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2006 kjøp zalman kjøleren istede. les min post ovenfor for forklaring. kan også legge til at jeg har selv eid en artic cooler, plus 3 av kameratene mine har hver sin, og alle sammen har fått problemer med at vifta i kjøleren begynner å båke etter noen få mnder. ¨ sitter med zalman kjøleren nå på mitt xfx 7800GT og den funker strøkent anbefales 5788504[/snapback] Hvor kjøpte du zalman vifta de? Link?? :!: Tg nærmer seg så må få gjort noe Mvh Joakim Gjerde Lenke til kommentar
EirikLF Skrevet 21. mars 2006 Del Skrevet 21. mars 2006 Du har sjekka at du har en automatisk viftestyring som fungerer? Ville anbefalt en Zalman vifte som du finner her: https://prisguiden.no/product.php?product_id=26501 En populer, stillegående og kjølig vifte. Lenke til kommentar
Joakim Gjerde Skrevet 21. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2006 Du har sjekka at du har en automatisk viftestyring som fungerer?Ville anbefalt en Zalman vifte som du finner her: https://prisguiden.no/product.php?product_id=26501 En populer, stillegående og kjølig vifte. 5788609[/snapback] Har ikke sjekket at jeg har noe automatisk viftestyring som virker nei... Hvordan kan jeg sjekke dette? Mvh Joakim Gjerde Lenke til kommentar
(ODIN) Skrevet 21. mars 2006 Del Skrevet 21. mars 2006 7900 gt fra xfx er ikke så stille som jeg har lest , to ting jeg skal bytte i pc nå å det er chipsetviften min og vifta til grafikkortet mitt,så tråkke på de etterpå,bare synd jeg ikke finner ny vifte til 7900 gt microplex sa at det ikke hadde kommet enda Lenke til kommentar
Lolcat2016 Skrevet 21. mars 2006 Del Skrevet 21. mars 2006 jeg anbefaler zalman VF 700 eller den nye VF 900, grunnen til dette er at den artic cooler kjøleren ikke kjøler noe annet enn selve gpu (og i noen versjoner rammen). Dette stemmer faktisk ikke. NV5 kjøler minnebrikkene også. ergo blir det veldig vramt rundt strøm dingsene på kortet. Det har ikke jeg erfart. Mye av varmen blir tatt opp av kjøleelementene og avledes til slutt ut av kabinettet av viften. Varmen bidrar ikke til å heve kabinett-temperaturen. Zalmanen blåser frisk luft rett på kortet og kjøler derfor hele kortet. Hvis kabinett-temperaturen er høy er ikke nødvendigvis dette så veldig effektivt. I tester har NV5 kommet ganske bra ut med hensyn på varmekontroll ved overklokking. I tillegg er den ganske støysvak. Jeg kan ikke uttale meg om Zalman'en i dette tilfellet, siden jeg aldri har hatt en VF700/900-vifte. Lenke til kommentar
Lolcat2016 Skrevet 21. mars 2006 Del Skrevet 21. mars 2006 kjøp zalman kjøleren istede. les min post ovenfor for forklaring. Jeg tviler ikke på at Zalman'en er bra (har positiv erfaring med Zalman generelt), men NV5 kjøler også veldig bra, i tillegg til at den er ganske støysvak. Dessuten kan det være lurt å ta i betraktning visse praktiske faktorer (og størrelsen på pengepungen) før en kjøper, og ikke bare støy/kjøleegenskaper. kan også legge til at jeg har selv eid en artic cooler Hvilken? Er det samme kjøler som vi prater om her? Hvis ikke er det en viss fare for at erfaringen din ikke er så relevant for NV5. plus 3 av kameratene mine har hver sin, og alle sammen har fått problemer med at vifta i kjøleren begynner å båke etter noen få mnder. Hadde aldri dette problemet med NV5. Du får det nesten til å høres ut som om dette er noe som skjer regelmessig. Lenke til kommentar
jovaa Skrevet 21. mars 2006 Del Skrevet 21. mars 2006 (endret) Hadde NV5 på gamlekortet mitt, og den var rett og slett genial Menne viftestyring? Hvordan i hute får jeg sjekka det? Greit nok for andre vifter, men for skjermkortet? Endret 21. mars 2006 av jovaa Lenke til kommentar
Joakim Gjerde Skrevet 21. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2006 Jeg har nok av penger å ta av når det gjelder dette så om det koster litt gjør ikke noe.. Har sett på zalman vifta og lest litt om den og den skal vist være veldig bra. Men det er jeg usikker på er om den passer på XFX korta.. På Zalman sida står det at det passer til Nvidia GeForce 7800gt, men det står ikke noe om XFX... Noen som vet noe om dette? Mvh Joakim Gjerde Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 21. mars 2006 Del Skrevet 21. mars 2006 Zalman kjøleren skal passe alle 7800GT.. Lenke til kommentar
Joakim Gjerde Skrevet 21. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2006 Da er en sånn vifte bestilt Noen som har noen tips til vifte til prosessor da? Socket 939 Helst med blå/uv led. Denne bør også være stille! Hele pcen er opplyst av blått og uv så vil prøve å lage en helhet.. Mvh Joakim Gjerde Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 21. mars 2006 Del Skrevet 21. mars 2006 Da er en sånn vifte bestilt Noen som har noen tips til vifte til prosessor da? Socket 939 Helst med blå/uv led. Denne bør også være stille! Hele pcen er opplyst av blått og uv så vil prøve å lage en helhet.. Mvh Joakim Gjerde 5789622[/snapback] Hvis blått LED er viktig ville jeg gått for den her: https://prisguiden.no/product.php?product_id=37424 Lenke til kommentar
Spirre Skrevet 21. mars 2006 Del Skrevet 21. mars 2006 (endret) QUOTE(Spirre @ 21/03-2006 : 17:06)jeg anbefaler zalman VF 700 eller den nye VF 900, grunnen til dette er at den artic cooler kjøleren ikke kjøler noe annet enn selve gpu (og i noen versjoner rammen). Dette stemmer faktisk ikke. NV5 kjøler minnebrikkene også. som du ser, jeg sa at noen gjør det QUOTEergo blir det veldig varmt rundt strøm dingsene på kortet. Det har ikke jeg erfart. Mye av varmen blir tatt opp av kjøleelementene og avledes til slutt ut av kabinettet av viften. Varmen bidrar ikke til å heve kabinett-temperaturen. disse strømdingsene jeg snakker får ikke kontakt med selve kjøleren, og når da NV 5 ikke blåser lufta på selve kortet men igjennom kjøleren så blir det fort varmt der. er sikkert ikke tilfelle for de fleste, men hardware opplevde dette på en av de testene de kjørte i vinter med en sånn kjøler. bør vel nevne at dette var på et high end kort og de overklokka det litt. QUOTEZalmanen blåser frisk luft rett på kortet og kjøler derfor hele kortet. Hvis kabinett-temperaturen er høy er ikke nødvendigvis dette så veldig effektivt. I tester har NV5 kommet ganske bra ut med hensyn på varmekontroll ved overklokking. I tillegg er den ganske støysvak. Jeg kan ikke uttale meg om Zalman'en i dette tilfellet, siden jeg aldri har hatt en VF700/900-vifte. kabinett temp har sef noe å si på effekten til zalmanen, men det har den også på articen zalmanen er mer enn støysvak, og den kommer med en grei liten boks som du kan justere farta på vifta selv. jeg kjører min på 2800rpm faktisk og det er bare en lav fin sus fra kassa mi. QUOTE(Spirre @ 21/03-2006 : 17:25)kjøp zalman kjøleren istede. les min post ovenfor for forklaring. Jeg tviler ikke på at Zalman'en er bra (har positiv erfaring med Zalman generelt), men NV5 kjøler også veldig bra, i tillegg til at den er ganske støysvak. Dessuten kan det være lurt å ta i betraktning visse praktiske faktorer (og størrelsen på pengepungen) før en kjøper, og ikke bare støy/kjøleegenskaper. sist jeg sjekka var begge kjøerne prisa ganske likt. QUOTEkan også legge til at jeg har selv eid en artic cooler Hvilken? Er det samme kjøler som vi prater om her? Hvis ikke er det en viss fare for at erfaringen din ikke er så relevant for NV5. nei det er ikke samme, min var til et 9800pro kort. vifta begynne å bråke etter noen få mnder, lyd kom og gikk. samme skjedde med den som står på 6800ultra kortet til ene kameraten min og 6600gt kortet til andre kameraten min. kjølerne er ikke kjøpt samtidig heller, siste ble faktisk kjøpt rett føre nyttår en gang. og siden NV5 er fra samme selskap, har samme utforming (more or less) og koster det samme som en zalman, så ser jeg ikke helt poenget med å risikere å få en som begynner å bråke etter noen få mnder. men for all del, artic cooler kjølerne er bra de, liker det at de blåser lufta ut av kassa, skulle gjerne sett flere laga kjøler med samme utforming. som f.eks zalman gløeder meg til den nye VF900 btw, ser shitbra ut test --> http://www.pro-clockers.com/article.php?id=118&page=1 Endret 21. mars 2006 av Spirre Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå