madmuffin Skrevet 21. mars 2006 Del Skrevet 21. mars 2006 Og hvilke kvalifikasjonskrav bør stilles til lærere? Lenke til kommentar
magicus Skrevet 21. mars 2006 Del Skrevet 21. mars 2006 En god lærer gir gode karakterer og gir lite med lekser. Mye jobbing er ikke det samme som mye lært kunnskap. En lærer når en forstår, ikke når en pugger. Ett nytt kvalifikasjonskrav til lærere: Ingen arrogante typer som tror de er så jækli smart fordi de har 3 år på lærerhøgskolen. Sånne idioter som tror de babler om noe vanskelig, men som egentlig er drittlett. Eller lærer idioter som ikke har peiling på temaet, men som leser kapitellet før hver time og som foreleser utfra notatene de har gjort.. Gjesp. Dette kunne hvilken som helst elev ha gjort og. Eg vil ha selvstendig tanke og refleksjon fra en lærer, ikke noe oppramsing av det fjaset som står i boken. Lenke til kommentar
krizkriz Skrevet 21. mars 2006 Del Skrevet 21. mars 2006 Lærere bør ikke være redd for at elever kan ha riktig der lærere kan ta feil. En lærer skal heller ikke bevise at de er smartere enn elevene. Har læreren hatt en "superelev" for et par år siden, så skal ikke læreren sette standard ifra denne eleven. Det SKAL være mulig for ALLE å få 6'ere. Så lenge alt er riktig og svart på en god måte. Lærere skal heller ikke finne seg yndlingselever. En god lærer bør ha humoristisk sans. Snakke med elevene og kunne le. Selvironi er bra. Gjøre timene interresante. Gi komplimenter for godt arbeid. Rose elever mer. Lenke til kommentar
MrQuote-on-Quote Skrevet 21. mars 2006 Del Skrevet 21. mars 2006 1. En god lærer gir gode karakterer og gir lite med lekser. 2. Mye jobbing er ikke det samme som mye lært kunnskap.3. En lærer når en forstår, ikke når en pugger. 4. Ett nytt kvalifikasjonskrav til lærere: Ingen arrogante typer som tror de er så jækli smart fordi de har 3 år på lærerhøgskolen [...] 1. Gode karakterer kan vel ikke elever få uten at de har prestert bra? 2. Mye jobbing er ikke alltid det samme som mye lært kunnskap, men svært ofte, ikke sant? 3. Ikke alt kan bare "forstås". Du kan f.eks. forstå så mye tysk du bare vil, men du kommer aldri til å forstå tyske kasus 100% uten å pugge tyske preposisjoner. (Durch für gegen ohne um, osv. som vi kjenner alt for godt ) 4. Det er ikke 3, men 4 års utdannelse på lærerlinja på høgskole. VGS-lærere har vanligvis en grad fra universitetet pluss pedagogikk (ideelt sett). Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 21. mars 2006 Del Skrevet 21. mars 2006 En lærer bør være faglig sterk og kunne presentere det på en god måte. Jeg har hatt både lærere som er flinke til å "selge" samtidig som de selv ikke har peiling, og jeg har hatt lærere som er enormt sterke rent faglig, men som ikke er i stand til å lære bort. En lærer bør også være UPARTISK (noe som dessverre ikke er tilfellet i de norske skolene), spesielt politisk. En lærer bør heller ikke evaluere basert på trynefaktor. Lenke til kommentar
VegardStr Skrevet 21. mars 2006 Del Skrevet 21. mars 2006 en lærere en en god lærer hvis han/hun greier å først og fremst kommunisere og snakke til elevene på andre måter enn å gi dei lekser/oppgaver. gode lærere forstår spøker, og skal tåle sterk storm. en lærer skal gi minimalt med lekser, og ha varierende arbeidsmåter. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 21. mars 2006 Del Skrevet 21. mars 2006 En god lærer bør: - være tålmodig og rolig - få elevene til å tenke gjennom hva de gjør og hvorfor de gjør det - angripe temaet fra forskjellige vinklinger - kunne analysere innholdet i temaet og formidle dette til elevene - inkludere elevene i undervisningene på mange forskjellige måter - inspirere og motivere elevene - kunne temaet så godt at vedkommende kan vri og vende på det slik at det passer i hver enkelt elevs hode - kunne forme egne fremgangsmetoder som elevene alternativt kan bruke Vi har en lærer som stryker på alle disse punktene, og en annen som scorer på alle punktene. Lenke til kommentar
Loerand Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Hvorfor så lite lekser? Man lærer vha. lekser. Du kan ikke regne med at du bare kan følge med i timene og så stå til 6 i faget, det blir for dumt... Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Sånn i praksis vil jeg si at de læreren vi elever har respekt for er gode lærere. F.eks naturfags læreren min kan kjefte i et sett og be oss holde kjeft. Men det hjelper sjeeeeldent. Der i mot viss norsklæreren setter fota innenfor døra er det helt stille. Han gir oss ikke lekser og la oss gå ofte tidligere. Men er igjen veldig dyktig. Lenke til kommentar
Dynejonas Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Hvorfor så lite lekser? Man lærer vha. lekser. Du kan ikke regne med at du bare kan følge med i timene og så stå til 6 i faget, det blir for dumt... 5792993[/snapback] Det er bare de dumme som gjør lekser! Men jeg gjlr lekser da Lenke til kommentar
Loerand Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 (endret) Gjør ikke så mye lkser jeg heller, men i blant så trengs det. Leksehøring deriomt, er jeg en stor motstander av. Endret 22. mars 2006 av Loerand Lenke til kommentar
MrQuote-on-Quote Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Gjør ikke så mye lkser jeg heller, men i blant så trengs det. Leksehøring deriomt, er jeg en stor motstander av. 5793242[/snapback] Hvorfor? Da får du jo sett om du faktisk har lært det du hadde i lekser. Lenke til kommentar
Loerand Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Liker ikke at man må lære noe til et bestemt tidspunkt. Så leng man lærer stoffet er det samme når man lærer det... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå