Gå til innhold

Hvilken server skal jeg anskaffe?

rogy

Anbefalte innlegg

Jeg skal etterhvert bygge en serverpark, men begynner først me 2-3 servere. 2 av serverene skal brukes til webhosting og 1 til mailserver. Hvilke merknader må jeg legge merke til før jeg kjøper disse serverene? Og hvor bør jeg kjøpe disse? Hva vil dette komme på i pris?

Håper noen kan hjelpe meg litt på vei her..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9812398713

Uten å vite hva slags miljø du skal kjøre, så er det umulig å foreslå noen løsning.

Men om du ønsker stor skalerbarhet vil jeg anbefale deg å se på Blade servere, de gir deg stor mulighet for virtualisering og forenklet serverparkdrift.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

(oops, denne var visst gammel...)

Blade er snacks, men høres ut som overkill og over evne her.

Personlig velger jeg utelukkende HP sine DL380/385. God pris og kun 2U.

Med doble prosessorer, 4GB RAM og 6x76GB SCSI må du vel ut med 40 000,- pluss mva.

RAM er den beste investeringen og jeg anbefaler at du strekker deg så langt du klarer. Sørg for redundante strømforsyninger. Og ikke minst, hold deg til rack.

HP, Dell og IBM støtter Linux, og velger du Linux vil jeg råde deg til å ikke kjøpe RAID-kontroller men benytte software RAID.

Endret av tyldum
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Men om du ønsker stor skalerbarhet vil jeg anbefale deg å se på Blade servere, de gir deg stor mulighet for virtualisering og forenklet serverparkdrift.

5809982[/snapback]

Vil ikke anbefale blades hvis du skal bruke virtualisering. Blades har støtte for begrenset antall nettverkskort (vanligvis 2), bruker mere strøm og trenger mer kjøling enn om du virtualiserer på valige rackservere.

Blades har også en inngangspris som blir for høy hvis man skal ha et fåtall servere. Tror man må ha behov for minst 8-10 server hvis det skal lønne seg.

Blades var et bra tilskudd da de ble introdusert. De lot deg få flere servere inn i et rack. Tidligere var serverne gjerne på 2-3U hver, før pizzabox serverne (1U) kom. Og da bladeserverne kom kunne man feks få 8 blades inn på 6U.

Nå som virtualisering er et seriøst alternativ kan man like gjerne droppe blades og ha feks 30 virtuelle maskiner på 4U rack-plass. Ja, du kunne virtualisert på disse samme bladene også, men med de begrensninger dette har påført deg i forhold til "vanlige servere".

Eneste unntaket slik jeg ser det pr i dag er for terminalservere hvor blades fortsatt har leverett.

Ellers er denne redbooka fra IBM interresant lesing: Scale up or scale out

Lars

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...