Psh Skrevet 27. mars 2006 Del Skrevet 27. mars 2006 Apropos DVD-brennere med SATA så har Samsung en som bare koster fra 385 kr. Prisguiden: Samsung SH-W163A/BEBN (SATA) Er det noen som har erfaring med denne? (Det er ikke registrert noen erfaringer med denne i prisguiden) 5823144[/snapback] En meget grundig test (i motsetning til Hw.no's tester av brennere) finnes her. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 Forskjellen i prosessorbruk mellom IDE/SATA-brennere og SCSI-brennere er merkbar selv i dag. Bruker begge deler. Og SCSI-brennerne brenner med jevnere hastighet enn IDE/SATA-brennerne. 5791168[/snapback] Hva har brennestrategien med interfacet å gjøre? De fleste drev brenner jo med ujevn hastighet for å få ned brennetida? Det er merkabart i den forstand at man kan se det på taskmanageren, men hvem bryr seg om det er 5% eller 0% load? Det er så og si et ikke-problem i dag. AtW 5791675[/snapback] Når det er snakk om IDE-brennere, er det mer enn 5% load selv på dagens maskiner. Grunnen til at SCSI-brennere så å si ikke bruker CPU er som sagt at SCSI-kontrolleren selv tar seg av bussen. IDE-bussen går direkte på maskinens prosessor. Edit: sjekket prisene på brennere nå, og jeg synes ikke akkurat at Plextor er så dyrt. Det var dyrt før, men da lå de også langt foran de andre, spesielt med deres SCSI-brennere. De oste av kvalitet i forhold til konkurrentene. 5823052[/snapback] Prøvde å brenne en DVD-plate på full speed nå (16x), Gikk opp fra ca 2% til ca 4% CPU-bruk (slå av noen program først for å få jevn load), Nero brukte rundtomkring 3% i gjennomsnitt, selv om det hoppet litt opp og ned, og til tider var det i korte tidsintervaller over 5%. Jeg vil allikevel si dette med CPU-load er et ikke-problem på en moderne maskin. (sata har vel enda mindre cpu-load også?) AtW Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 Dette med ujevn hastighet på brenningen er vel fordi at de brenner data raskere utover platen hvor sporene blir lengre pr snurr? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 Dette med ujevn hastighet på brenningen er vel fordi at de brenner data raskere utover platen hvor sporene blir lengre pr snurr? 5825388[/snapback] Ja, det er vel flere måter å gjøre det på CLV (konstant datahastighet, på mange måter den minst effektive måten), CAV (konstant vinkelhastighet, skal i teorien være raskest, iogmed at man kan gjøre så fort drevet tåler til enhver tid). P-CAV (konstant vinkelhastighet i starten, og konstant datahastighet etterpå, visstnok raskere fordi den komemr fortere opp til maks datatransfer, uten at jeg skjønner hvorfor) Z-CLV (konstant datarate i "soner" deks 5 soner utover på disken, der datahastigheten innefor hver sone er den samme, tror dette er den mest vanlige måten å gjøre det på når det gjelder moderne brenenere, uten at jeg vet hvorfor). Det er de måtene jeg vet om, men kan ikke så alt for mye om det, OC-freak har sikkert 100 ganger mer peil på dette AtW Lenke til kommentar
ArtDeco Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 Apropos DVD-brennere med SATA så har Samsung en som bare koster fra 385 kr. Prisguiden: Samsung SH-W163A/BEBN (SATA) Er det noen som har erfaring med denne? (Det er ikke registrert noen erfaringer med denne i prisguiden) 5823144[/snapback] Jeg har denne brenneren. På nForce4 mobo. Ikke annet en problemer. Den vil av en eller annen grunn ikke brenne ISO'er. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå